آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ساعت ۶:۱۹
مسئول امور بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

حمایت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ۷۶ بیمارهموفیلی

مسئول امور بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اکنون ۷۶ بیمار هموفیلی در استان (به جز مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی اسفراین) شناسایی و ثبت شده اند.
حمایت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ۷۶ بیمارهموفیلی,خراسان شمالی+بجنورد+مهری فرشاد+هموفیلی+دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش عصر اترک به نقل از ایسنا، مهری فرشاد با بیان اینکه این بیماران خدمات درمانی رایگان را در مراکز درمانی دانشگاه دریافت می‌کنند، ادامه داد: با حمایت دانشگاه علوم پزشکی خدمات ویزیت تخصصی، دارویی، تزریق و آزمایش‌های مورد نیاز کاملا رایگان به این بیماران ارائه می‌شود.

وی هموفیلی را یک بیماری خونریزی‌دهنده ژنتیکی و ارثی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه هموفیلی یک بیماری وابسته به جنسیت است معمولا در پسران بروز می‌کند و دختران به ندرت دچار آن می‌شوند اما می‌توانند ناقل بیماری باشند.

فرشاد اضافه کرد: هموفیلی A شایعترین نوع بیماری است که به علت کمبود فاکتور انعقادی هشت بروز می‌کند و ۸۰ درصد بیماران به این نوع مبتلا هستند، هموفیلی B نوع دیگری از بیماری است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی ۹ رخ می‌دهد و درصد کمی از بیماران هموفیلی را شامل می‌‎شود و انواع دیگری از بیماری نیز بر اثر کمبود فاکتور ۱۱ بروز می‌کند که علایم خفیف‌تری دارد.

وی ادامه داد: این بیماری از نظر شدت علائم به ۳ دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در نوع شدید حتی بدون ضربه و خود به خود ممکن است بیمار دچار خونریزی شود.

به گفته این مقام مسئول در نوع متوسط خونریزی خودبه خودی ایجاد نمی‌شود اما با ضربه‌های خفیف احتمال بروز خونریزی وجود دارد و در نوع خفیف نیز خونریزی خودبه خودی با ضربه‌های خفیف وجود ندارد اما با ضربه‌های متوسط که در افراد عادی مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند، خونریزی رخ می‌دهد.

مسئول امور بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: امکان تشخیص این بیماری قبل از تولد با نمونه‌گیری از پرزهای جفتی در هفته ۱۰ تا ۱۲ حاملگی امکان‌پذیر است و از نظر ژنتیکی می‌توان وجود ژن معیوب را در جنین بررسی کرد.

به گفته وی این تشخیص قبل از تولد در دنیا به عنوان پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در ارائه خدمات درمانی به بیمار و همچنین رعایت ملاحظات و احتیاط لازم از همان بدو تولد کمک کند.

.انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان