آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۴ - ساعت ۱۹:۳۶
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی:

حدود ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش سدهای خراسان‌شمالی است

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: شبکه‌های آبیاری پایاب سدهای این استان ۲۱ هزار و ۹۴۰ هکتار زمین کشاورزی را زیر پوشش دارند.
حدود ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش سدهای خراسان‌شمالی است,خراسان شمالی+بجنورد+زمین کشاورزی+سد+سیدمحسن مدنی

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، سیدمحسن مدنی در این خصوص اظهار کرد: شبکه های آبیاری پایاب سدهای این استان همزمان با بهره برداری از سدها، تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در استان هشت سد با مجموع گنجایش مخزن حدود ۲۲۳ میلیون متر مکعب ساخته شده است که در مجموع توان تنظیم سالانه ۱۷۳ میلیون متر مکعب آب سطحی را برای مصارف شرب و بهداشت، کشاورزی و صنعت را دارند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مجموع اعتبار هزینه شده برای ساخت شبکه آبیاری زمین های کشاورزی پایاب سدهای استان را در سنوات گذشته یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: شبکه های آبیاری موسوم به شبکه های اصلی درجه یک و ۲ که مربوط به تعهدات وزارت نیرو در ساخت این شبکه ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین وسعت زمین های کشاورزی تحت پوشش شبکه های آبیاری سدهای استان مربوط به سد بیدواز اسفراین به وسعت بیش از هفت هزار هکتار است و شبکه های آبیاری سد بارزوی شیروان، شیرین دره، غلامان (سومبار)، قزلداش (چندیر) و گلول به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

۱۵ میلیون متر مکعب آب هفت سد استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون با وجود خشکسالی در بخش کشاورزی مصرف شد و این آب در شرایطی تحویل کشاورزان شده که استان طی ۲ سال اخیر در شرایط خشکسالی کم‌سابقه‌ای قرار دارد و میزان بارندگی و رواناب رودخانه‌ها به حداقل رسیده است.

خراسان شمالی هشت سد در دست بهره برداری دارد و بنا بر گزارش هواشناسی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان بارش‌ها در این استان حدود ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و حدود ۸۲ درصد از مساحت ۲ میلیون و ۸۰۰ هکتاری استان خراسان شمالی نیز با خشکسالی خفیف تا شدید مواجه‌اند.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان