آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۱۲ - ساعت ۲۲:۳۶
معاون غذا و دارو خراسان شمالی خبر داد:

کنترل میزان آهن موجود در آردهای خراسان شمالی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از انجام بیش از ۱۰۰ نمونه‌برداری برای کنترل میزان آهن در آرد تولیدی کارخانجات استان خبر داد و گفت: ۷۵ درصد نمونه‌ها مورد تأیید است.
کنترل میزان آهن موجود در آردهای خراسان شمالی,خراسان شمالی+بجنورد+علی وکیلی+غذا و دارو+دانشگاه علوم پزشکی+آرد

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک ، سید علی وکیلی اظهار داشت: با توجه به گزارشات و بررسی‌های صورت گرفته درباره وجود کم خونی ناشی از فقر آهن در افراد جامعه، سازمان غذا و دارو طی سال‌های گذشته، برای تأمین نیاز ضروری افراد جامعه به ریزمغذی آهن، اقدام به غنی‌سازی آرد گندم نانوایی‌های سنتی به ریز مغذی‌های آهن و اسید فولیک خوراکی در کل کشور، کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: طی انجام این طرح، ۳۰ میلی گرم آهن و نیم میلی گرم اسید فولیک به یک کیلوگرم آرد گندم، اضافه می‌شود؛ این مقدار آهن افزوده تقریباً حدود ۳۰ درصد نیاز روزانه افراد بزرگسال را تأمین می‌کند.

وی افزود: این طرح در سال‌های اخیر به طور جدی مورد پایش قرار گرفته است.

وکیلی بیان داشت: برنامه غنی‌سازی آرد گندم ویژه نانوایی با پرمیکس آهن و اسید فولیک در ایران به عنوان یک راهکار جهت رفع کم خونی سالهاست اجرا می‌شود به این نحو که آرد مصرفی جهت نان لواش و تافتون و نان بربری در کارخانجات آرد‌سازی سطح کشور با پرمیکس آهن و اسید فولیک غنی‌سازی می‌شود و توسط کارشناسان اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو به صورت منظم کنترل می‌شود.

وی افزود: خراسان شمالی تعداد ۶ کارخانه آرد فعال دارد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۱۰۸ مورد نمونه‌برداری جهت کنترل صحت انجام غنی‌سازی آرد انجام شده است.

وکیلی گفت: حدوداً ۷۵ درصد نمونه‌ها موفقیت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این نمونه‌برداری به صورت ماهانه از کارخانجات آرد و هر سه ماه در قالب طرح pms و به عبارتی کنترل سطح عرضه از نانوایی‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان