آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ساعت ۲:۲۱

سرکنسول ترکمنستان در ایران از واحدهای تولیدی خراسان‌شمالی بازدید کرد

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران امروز(سه شنبه) به همراه هیاتی از تجار و فعالان بازرگانی از واحدهای تولیدی خراسان شمالی بازدید کرد.
سرکنسول ترکمنستان در ایران از واحدهای تولیدی خراسان‌شمالی بازدید کرد,خراسان شمالی+بجنورد+ترکمنستان+الیاس قایب اف

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، «الیاس قایب اف» در دومین روز از سفر خود به خراسان شمالی به همراه ۲۵ نفر از فعالان بخش بازرگانی و تجار از واحدهای تولیدی؛ سبک‌سازان شرق، کیا الکترود، آذین فوم و سیمان بجنورد بازدید کردند.

همچنین این هیئت تجاری از تعدادی واحدهای فناور و کارگاه‌های تولیدی واقع در پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز بازدید داشتند.

سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی خراسان شمالی اظهار کرد: این استان دارای ظرفیت‌های زیادی برای برقراری روابط تجاری است که باید تجار ترکمنستان با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

قایب اف افزود: بازرگانان و فعالان بخش تجاری ترکمنستان در خراسان شمالی حضور یافتند تا از نزدیک با ظرفیت واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف از جمله صنعت سیمان، مصالح ساختمانی، و مسائل فنی آن بیشتر آشنا شوند تا بتوانیم روابط بیشتری در بخش تجاری داشته باشیم.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را دارد.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸هزار کیلومترمربع، با جمعیت حدود شش میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه‌ای به لحاظ ژئو اکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت‌های اقتصادی این کشور به‌خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری‌های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می‌توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۰ حدود ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد که ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و هم‌جوار با خراسان شمالی محسوب می‌شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان