آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ساعت ۶:۲۳
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی:

شناسایی ۱۴ کانون بیماری هاری در خراسان شمالی

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از شناسایی ۱۴ کانون بیماری هاری در این استان خبر داد.

به گزارش عصر اترک به نقل از ایسنا، حسن قاسمی‌فرد با اشاره به اینکه هاری یکی از بیماری‌های مشترک میان دام و انسان است، اظهار کرد: کانون‌های بیماری مشاهده شده فقط در جمیعت سگ‌های صاحب دار بوده که ممکن است این بیماری در سگ‌های ولگرد نیز وجود داشته باشد اما دامپزشکی متولی رسیدگی به آن‌ها نیست.

وی گفت: کانون‌های بیماری هاری مشاهده شده در سال ۱۴۰۰، ۶ کانون و در ۳ ماه نخست سال جاری ۲ کانون بوده است.

قاسمی‌فرد افزود: این اداره کل به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، واکسیناسیون را انجام می‌دهد که هر ساله باید ۷۵ درصد از جمعیت سگ‌های صاحب دار هر استانی واکسینه شوند.

وی ادامه داد: ۲۴ الی ۲۵ هزار سگ صاحب دار در این استان وجود دارد که هر ساله ۱۸ تا ۱۹ هزار قلاده از این سگ‌ها واکسینه می‌شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا با انجام هر ساله واکسیناسیون در سگ‌های صاحب دار باز هم شاهد روند افزایش بیماری هاری در میان آن‌ها بوده‌ایم؟ توضیح داد: در واقع هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند و اگر حیوانی که دارای جراحت شدید بوده در معرض یک حیوان هار قرار گیرد، حتی اگر نسبت به این بیماری نیز ایمن باشد بازهم سد ایمنی آن شکسته می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری طی یکی دو سال گذشته در گربه نیز دیده شده و از افرادی که حیوان خانگی همچون گربه نگهداری می‌کنند درخواست می‌شود تا از تردد آن‌ها و قرار گرفتن حیوانات خانگی در مقابل سایر حیوانات همچون سگ‌های ولگرد و… خودداری کنند.

.انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان