آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ساعت ۲۱:۵۴
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

کوچ زودهنگام عشایر خراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان بدلیل خشکسالی و گرمای هوا در مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان کوچ بهاره را زودتر از موعد آغاز کرده و راهی مناطق ییلاقی شمال‌شرق کشور شدند.
کوچ زودهنگام عشایر خراسان شمالی آغاز شد,خراسان شمالی+بجنورد+کوچ عشایر+رضا روشن ضمیر

به گزارش گروه دریافت خبر عصر اترک، رضا روشن ضمیر اظهار کرد: عشایر مناطق شمال شهرستان های شیروان و بجنورد که زمستان را در مناطق قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان سپری کرده اند ۲ هفته زودتر کوچ بهار را آغاز کردند و این کوچ یک ماه طول می کشد.

وی افزود: کوچ بهاره عشایر هر سال از ۲۰ فروردین ماه آغاز می شد اما امسال به خاطر بروز خشکسالی شدید در قشلاق مراوه تپه، گرمی هوا و فقر پوشش گیاهی مراتع و کمبود آب، کوچ عشایر از مراوه تپه به این استان زودتر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امسال یکهزار و ۳۵۰ خانوار عشایر از استان گلستان به مناطق ییلاقی خراسان شمالی کوچ می کنند خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای کوچ ایمن عشایر انجام شده و در این زمینه هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه انجام شده است و نیروهای این اداره کل نیز در مسیر کوچ مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: هماهنگی های لازم انجام شده تا ناوگان مورد نیاز برای آبرسانی سیار به عشایر در مسیر کوچ انجام و آب مورد نیاز عشایر و دام ها تامین شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از عشایر استان به صورت خودرویی و مابقی به صورت سنتی کوچروی دارند درباره مایه کوبی دام عشایر گفت: دام عشایر پیش از کوچ علیه بیماری های مختلف مایه کوبی شدند.

وی افزود: هماهنگی های لازم انجام شده است تا سوخت و آرد مورد نیاز عشایر در مسیر کوچ تامین شود و شرکت ها و تشکل ها آمادگی دارند تا نسبت به توزیع سوخت و توزیع آرد اقدام کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با دهیاری ها هماهنگ شده تا عشایر بتوانند در مسیر کوچ از خدمات زیرساختی حاشیه روستاها استفاده کنند.

عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

مسیرهای کوچ عشایر این استان شامل سه ایلراه اصلی شمالی، جنوبی و میانی است.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان