آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ساعت ۳:۱۳
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:

برداشت ۲۲ تُن زعفران در خراسان‌شمالی پیش‌بینی می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که امسال ۲۲ تن زعفران به ارزش ۷۷۰ میلیارد تومان از سطح کشتزارهای این استان برداشت شود.
برداشت ۲۲ تُن زعفران در خراسان‌شمالی پیش‌بینی می‌شود,خراسان شمالی+بجنورد+جهاد کشاورزی+محمد عفتی+زعفران

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا، محمد عفتی اظهارداشت: برداشت زعفران از سطح بیش از چهار هزار هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده است و بیشترین پیک برداشت در اواسط آبان ماه خواهد بود.

به گفته وی؛ سال زراعی گذشته ۲۰ تن زعفران از سطح کشتزارهای استان برداشت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان بین پنج تا ۶ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

وی خاطرنشان کرد: زعفران بعنوان گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و به آب زیاد نیازی ندارد و یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

عفتی با بیان اینکه بیشترین اراضی زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان فاروج در شرق استان است گفت: این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: پیش بینی می شود که برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال حدود ۱۰ درصد افزایش یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب اقلیمی در این خطه از شمالشرق کشور موجب شده است تا این محصول مهم و اقتصادی در هشت شهرستان استان کشت شود.

وی بیان کرد: برداشت زعفران برای بیش از ۲۰ هزار نفر از روستاییان این خطه به مدت ۴۵ روز شغل ایجاد کرده است.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران،  سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا،  سهولت در نگهداری محصول،  وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان