آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ - ساعت ۲۰:۳۵
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی :

سالانه ۲۳ هزار تُن محصول گلخانه‌ای در خراسان شمالی تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سالانه از سطح ۸۳ هکتار از گلخانه‌های این استان ۲۳ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در فصل و خارج از فصل تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
سالانه ۲۳ هزار تُن محصول گلخانه‌ای در خراسان شمالی تولید می‌شود,خراسان شمالی+بجنورد+محمد عفتی+باغ میوه+جهاد کشاورزی+محصول گلخانه ای

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، محمد عفتی اظهار کرد: اینک ۵۰۳ واحد گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و متوسط در این استان فعال است که انواع محصولات کشاورزی در این واحدها تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز محسوب می‌شود افزود: برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم‌آبی، فرار از سرما و افزایش تولید باید به سمت ایجاد گلخانه‌ها برویم که این روند در سال‌های اخیر مناسب بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت فضای بسته گلخانه می‌رود و علاوه بر این توسعه گلخانه‌های کوچک‌مقیاس را نیز در راستای اشتغال خانگی در منازل روستایی در دستور کار قرار دارد.

وی بر تنوع‌بخشی در کشت گلخانه‌ای تأکید کرد و افزود: انواع صیفی و سبزی، گیاهان خوراکی و دارویی، انواع گیاهان زینتی و انواع نشاها در گلخانه‌های این استان تولید می‌شود.

عفتی ادامه داد: به دلیل اینکه گلخانه‌ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتورها قابل‌مدیریت است می‌توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشتشه باشیم که بسیار صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه میوه‌های نوبرانه برای نخستین‌بار در سطح یک هکتار و ۳۰۰ مترمربع از سطح گلخانه‌های این استان در سال جاری به بار نشست افزود: این سطح از گلخانه‌های استان به کشت انواع درختان نوبرانه از جمله بادام، هلو، شلیل، گیلاس، گوجه‌سبز و انگور اختصاص‌یافته است که امسال برای نخستین‌بار محصول برداشت شد و حتی پاپایا که میوه گرمسیری است در گلخانه‌ای در مانه‌و‌سملقان تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌شده است که میوه‌های نوبرانه در فروردین‌ماه تولید و وارد بازار شود که سود خوبی عاید گلخانه‌داران خواهد شد.

وی افزود: استقبال خوبی از میوه‌های نوبرانه در فصل بهار می‌شود ولی کشت این محصولات با سرما همراه بوده که با ورود گلخانه‌ها تا حد زیادی این دغدغه کشاورزان برطرف شد.

عفتی ادامه داد: کاشت میوه‌های نوبرانه در گلخانه‌ها صرفه اقتصادی خوبی دارد چرا که در خارج فصل با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد و محصول سریع وارد بازار خواهد شد و از نظر تولید نیز بیش از ۱۰ برابر محصول در محیط‌های باز است.

وی اظهار کرد: گلخانه یکی از راه‌حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم‌آبی است و در بسیاری از کشورها که دارای آب‌وهوای سرد یا گرم و یا با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند، ساخت گلخانه بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این مناطق است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: تعداد روزهای سرد در این استان زیاد است که ایجاد گلخانه‌ها و بردن بیشتر محصولات به این فضاهای بسته به افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان کمک می‌کند.

عفتی بر کشت انواع انگور در گلخانه تأکید کرد و افزود: با کنترل فضا در خصوص سرمازدگی و آفات تولیدات خوبی کشاورزان خواهند داشت که باعث افزایش درآمد آنان خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است افزود: کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد اشتغال، کاهش مصرف آب، کنترل محصول از نظر آفات و بیماری‌ها، افزایش بهره‌وری منابع و عوامل تولید کشاورزی، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه‌ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای از دیگر اهداف گسترش گلخانه‌ها است.

بلایای طبیعی نظیر سیل، تگرگ و سرمازدگی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت زد که از این میزان ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مربوط به سرمازدگی بوده است.

سرمازدگی ۲۲ درصد خسارت‌ها را شامل شده است که معمولاً هر ساله در اسفند و فروردین‌ماه حاصل می‌شود و بیشترین خسارت نیز مربوط به میوه‌های هسته‌دار از جمله زردآلو، بادام، هلو است.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می‌شود.

پارسال ۴۶ هزار و ۳۹۰ تن انواع میوه هسته‌دار از سطح باغ‌های این استان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت که گیلاس، آلو، زردآلو، گوجه‌سبز، هلو و شلیل از عمده‌ترین میوه‌های هسته‌دار است که ۶ هزار و ۶۴ هکتار از سطح باغ‌های خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان