آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ساعت ۱۴:۱۶
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد:

مخالفت ادامه‌دار محیط‌زیست با پرورش ماهی تیلاپیا

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان متقاضیان زیادی خواستار پرورش ماهی تیلاپیا هستند اما اداره کل محیط زیست استان با پرورش آن در استان مخالفت می‌کند.
مخالفت ادامه‌دار محیط‌زیست با پرورش ماهی تیلاپیا ,

جواد شریفی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک درباره تقاضای پرورش ماهی تیلاپیا در شرایط پرورش بسته در استان اظهار کرد: ماهی تیلاپیا، ماهی گرمابی، مقاوم به شوری است که در مزارع بسته پرورش داده می‌شود.

وی افزود: این نوع ماهی با کیفیت پایین آب در واحدهای پرورشی سازگار است.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی این نوع ماهی پرورش داده می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر، در استان نیز تقاضا برای پرورش این نوع ماهی بسیار بالا است درحالیکه اداره کل محیط زیست استان بابت پرورش این نوع ماهی در استان مخالفت می‌کند و اجازه انجام آن را نمی‌دهد.
وی با یادآوری این مطلب که ماهی تیلاپیا، گونه‌ای از ماهیان مهاجم است که در صورت وارد شدن به منابع آبی آزاد به دیگر گونه‌های ماهیان آسیب می‌زند، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان به اداره کل محیط‌زیست استان اعلام کرده است که این نوع ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و در شرایط بسته پرورش داده می‌شوند.
شریفی تصریح کرد: هرچند که تاکنون متقاضیان پرورش این نوع ماهی هنوز معطل چراغ سبز اداره کل محیط‌زیست استان هستند، با این وجود، تاکنون پیگیری ها به نتیجه نرسیده است.
 
گام خراسان شمالی برای پرورش ماهی خاویاری
 
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه درباره پرورش ماهی خاویاری در استان نیز اظهار کرد: این نوع ماهی که از گونه ماهیان سردآبی است و یک دوره پرورش آن برای صید و برداشت سه سال به طول می‌انجامد.
شریفی عنوان کرد: درآمدزایی از پرورش این نوع ماهی سودآوری بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران دارد.
وی اعلام کرد: در این زمینه در سال ۱۴۰۲ یک متقاضی در شهرستان شیروان به صورت آزمایشی نسبت به پرورش آن در بخشی از مزرعه پرورش ماهی خود اقدام کرد.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این سرمایه‌گذار تصمیم دارد که در سال ۱۴۰۳ پرورش این گونه را در مزرعه خود توسعه و ادامه دهد.
وی همچنین درباره پرورش ماهی زردپر در استان نیز بیان کرد: این گونه، ماهی وحشی است و امکان پرورش در شرایط بسته را ندارد.
وی افزود: این گونه ماهی سریع الرشد و مقرون به صرفه نیست.
شریفی گفت: صید آن در آب‌های آزاد و سدها، جنبه تفریحی و ورزشی دارد.
 
تقاضای سرمایه‌گذاری تولید جلبک در استان
 
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه به تقاضای پرورش جلبک در آب‌های شور و نامتعارف در استان نیز اشاره و عنوان کرد: هرچند که شهرستان های اسفراین و جاجرم مستعد پرورش جلبک هستند، با این وجود، در ابتدا باید در این زمینه مطالعات توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شود تا در این باره بتوان تصمیم گرفت.
شریفی با یادآوری این مطلب که پرورش آن به صورت صنعتی در محیط بسته و استخرهای بتنی و فایبرگلس انجام می شود که این اقدام در کشور تجربه شده است، بیان کرد: این محصول مورد تقاضای صنایع بهداشتی و دارویی است.  
انتهای خبر/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان