آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ساعت ۲۰:۲۹
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان‌شمالی:

اقناع جوانان بیشترین تاثیر را بر مشارکت دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور خراسان‌شمالی گفت: در جامعه امروز، جوانان نقش بسیار مهمی در جهت‌دهی‌های فکری به جامعه همسالان خود و همچنین به خانواده خود دارند و اقناع جوانان بیشترین تاثیر را در مشارکت مردم خواهد داشت.
اقناع جوانان بیشترین تاثیر را بر مشارکت دارد,

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مدیر گروه علوم اجتماعی و حقوق دانشگاه پیام نور خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک در خصوص حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: در این زمینه باید دست کم به ۳ موضوع بطور همزمان توجه کرد؛ ابزارهای افزایش مشارکت، استدلال‌هایی که ضرورت مشارکت را ترسیم می‌کند و آنچه موانع مشارکت به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: ابزارهای افزایش مشارکت طیف متنوعی دارند، از صدا و سیما گرفته تا استفاده از شخصیت‌های اثرگذار و محبوب در بین مردم، استفاده از ابزارهای هنری و تبلیغی مثل شعر، نمایش، پلاکارد، کلیپ‌ها و… این ابزارها اما وسیله‌هایی هستند که بتوان محتوایی را به گوش مردم رساند اما خود این محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این محتوا نیز دارای طیف متنوعی می‌تواند باشد، از ضرورت‌های عقلانی، سیاسی و اجتماعی گرفته تا اهمیت شرعی شرکت در انتخابات است.

مدیر گروه علوم اجتماعی و حقوق دانشگاه پیام نور خراسان‌شمالی گفت: در کنار این موارد نکته‌ای عیان در کشور ما آن است که مردم ما هم اهل دیانت و هم اهل توجه به سیاست هستند بر این اساس پایه فکری مردم مبتنی بر مشارکت است و شاید باید بیش از آن که به این اندیشید که چه چیز مشارکت را افزایش می‌دهد، باید به این اندیشید که چه چیزهای باعث مشارکت مردم می‌شود. در این باب سخن فراوانی وجود دارد، از وعده‌هایی که داده می‌شود ولی عملی نمی‌شوند تا فاصله گرفتن منتخبین مردم از آن‌ها پس از انتخاب و ناآگاهی مردم از عملکردهای مثبت و فشارهای اقتصادی و البته تلاش‌های رسانه‌های بیگانه وجود دارد که این‌ها نکاتی است که باید با مردم درباره آن به روشنی و صداقت حرف زد.


استفاده از ظرفیت نهادهای مردم نهاد برای انتخاب اصلح
احمدی‌اتویی در این باره که اقشار جامعه چگونه می‌توانند انتخاب درست داشته باشند، تاکید کرد: در این خصوص هم می‌توان به‌صورت کوتاه مدت نگاه کرد همچون همه انتخابات گذشته به سوابق فرد، به سخنانش و نظر صاحب‌نظران را درباره آنها جویا شد، اما از آن جا که بخش مورد توجهی از افراد حاضر در عرصه کاندیداتوری همان نمایندگان پیشین هستند، می‌توان نهادهای مردم نهادی را به طور مثال در دانشگاهها تاسیس کرد که به رصد فعالیت نمایندگان در طول ۴ سال نمایندگی‌شان بپردازند و نیک و بد رفتار و تصمیمات آنان را در چنین مواقعی در معرض دید مردم بگذارند تا مردم راحت‌تر بتوانند تصمیم بگیرند که آیا خواهان ادامه حضور نماینده فعلی در مجلس هستند یا لازم است تصمیم دیگری بگیرند.

مدیرگروه علوم اجتماعی و حقوق دانشگاه پیام نور خراسان‌شمالی در این خصوص که مردم چگونه می‌توانند انتخاب درستی داشته باشند، افزود: انتخاب درست مبتنی بر ۲ مقدمه است نخست داشتن معیارهای درست و دوم تطبیق افراد با آن معیارهای درست است، معیارهای درست از درون جهان بینی‌ها و انتظارات افراد متولد می‌شود و درک درست یک نماینده از وضعیت مردم، کشور و صلاحیت‌های اخلاقی، دینی و داشتن تخصص‌های مرتبط با بهبود شرایط جامعه از طریق قانون‌گذاری و پاک‌دستی فردی و خانوادگی از ضرورت‌های حداقلی معیارهای نمایندگان می‌تواند، محسوب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: شرکت در انتخابات باید حداکثری باشد بخاطر آن که هیچ ایرانی نیست که خواهان پیشرفت و بهبود شرایط زندگی خود و جامعه‌اش نباشد. کسانی که این خواسته را نداشته باشند یا بیمار روانی یا ملعبه دشمنان هستند، اما پیشرفت و بهبود شرایط زندگی بدون شک با غلبه بر بدخواهی بدخواهان بدست می‌آید. یکی از مهم‌ترین ابزارهای غلبه بر بدخواهی‌ها حضور مردم است، از طرفی دیگر، مطابق نظر علمای دینی شرکت در انتخابات واجب عینی است انتظار از عمل به چنین واجبی، در واقع همان انتظار مشارکت حداکثری است.


اقناع جوانان بیشترین تاثیر را بر مشارکت دارد
احمدی‌اتویی ادامه داد: در جامعه امروز، جوانان نقش بسیار مهمی در جهت‌دهی‌های فکری به جامعه همسالان خود و همچنین به خانواده خود دارند و اقناع جوانان بیشترین تاثیر را در مشارکت مردم خواهد داشت. برای اقناع جوانان باید از ابزارهای نوین بهره جست و سوالات، انتظارات و دغدغه‌های جوانان را درک کرد و آنان را قانع ساخت که انتخابات تنها راه اصلاح مشکلات و برآورده ساختن انتظارات است.

مدیر گروه علوم اجتماعی و حقوق دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در خصوص انتظاراتی که از مجلس شورای اسلامی می‌رود تصریح کرد: انتظار از مجلس آینده در خصوص وضع قوانینی در جهت تسهیل زندگی مادی و معنوی مردم، رفع مشکل مسکن و خودرو که راهزن فکر و دل بسیاری از جوانان شده است و شکستن فاصله مسئولین و مردم، فقدان جنبه‌های پرورشی در آموزش و پرورش مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود از جمله انتظارات از مجلس آینده است ولی نعمت دانستن مردم، نباید تنها در شعار دیده شود.

وی ادامه داد: این‌که ادارات رابطه ارباب رجوع با خودشان را معکوس کرده و خود را ارباب مردم ساخته‌اند، بانک‌ها عمدتا تبدیل به موسساتی در خدمت به روسا و کارمندان خود شده و نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی در کشور بسیار پر رنگ شده است که باعث ناامیدی مردم در وضع بهبود کشور می‌شود بنابراین نماینده‌ای می‌تواند موفق باشد که نمایندگی را، جهادی در راه خداوند بشمارد نه فرصتی برای کسب موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی بداند.

احمدی‌اتویی در پایان درباره نقش احزاب و جریان‌های سیاسی گفت: احزاب و جریان‌های سیاسی در اصل نقش‌شان مربوط به ۴ سال پیش از انتخابات است، اصلی‌ترین وظیفه این تشکل‌ها در طول ۴ سال منتهی به انتخابات، جذب افراد خصوصا قشر جوان، تربیت فکری و سیاسی آنها مبتنی بر اصولی هم‌چون وطن دوستی، بیگانه‌ستیزی، ولایت مداری و آگاهی‌بخشی در خصوص مسائل سیاسی و مدیریتی است.

مصاحبه از احسان حق‌بین


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان