آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ - ساعت ۱۶:۵۵

هشدار به زنان؛ این بیماری باعث نازایی می‌شود

متخصص زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسرین سحر خیز می گوید بیماری آندومتریوز یکی از علل ناباروری بوده و از عوارض دیگر این بیماری می‌توان به افزایش احتمال سقط جنین اشاره کرد.
هشدار به زنان؛ این بیماری باعث نازایی می‌شود,

به گزارش عصراترک به نقل از گروه سلامت خبرگزاری فارس:مطب خانم دکتر مراجعان زیادی دارد که از درد به خود می‌پیچند و بسیاری از آنها، بیماران جوان دچار بیماری آندومتریوز هستند. آندومتریوز یک اختلال رحمی اغلب دردناک است که در طی آن بافتی مشابه بافت داخلی رحم  (آندومتر)، شروع به رشد در خارج از رحم می‌کند و علایم آن به شدت در کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار است.

درد مزمن لگن، نازایی یا توده‌های تخمدانی، مشکلات مثانه و سوزش ادرار و دفع خون،کمردرد و خستگی مزمن از جمله علائم این بیماری است.

استاد بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید شایع ترین محل بروز این بیماری در حفره لگن است؛البته علت بیماری هنوز به طور کامل شناخته شده نیست و فاکتورهای متعددی در ایجاد آن نقش دارند.  

به گفته سحر خیز این بیماری در سنین قبل از بلوغ و یائسگی هم وجود دارد و شیوع این بیماری را در میان افرادی که به دلیل مشکل نازایی به پزشک مراجعه می‌کنند 25 تا 40 درصد است. 

به گفته متخصصان «اوج بروز این بیماری 25 تا 35 سالگی یعنی سنین باروری خانم‌هاست» و در کشور از هر 10 زن، یک نفر به آندومتریوز مبتلاست و  2 تا 3 میلیون ایرانی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

سحرخیز به خانم‌ها توصیه می‌کند ازدواج و بارداری زود داشته باشند؛ چون بارداری بسیار در ممانعت از بروز و پیشرفت روند بیماری کمک می‌کند و حتی یک روش درمانی به شمار می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا زالی می‌گوید بین ۸ تا ۱۵ سال بین بروز علائم و تشخیص بیماری فاصله است 

به گفته زالی «آلاینده‌های هوا از جمله عوامل پرخطر ابتلا و تشدید این بیماری است. 50 تا 70 درصد بیماران درگیر اندومتریوز در سطوحی به نازایی مبتلا می‌شوند و بر همین اساس با درمان مطلوب اندومتریوز می‌توان به درمان ناباروری نیز دست پیدا کرد.»

کارشناسان سلامت معتقد هستند ورزش ابتلا به آندرومترویوز را کاهش می‌دهد و استفاده کمتر از غذاهای حیوانی به خصوص گوشت قرمز و عدم مصرف سیگار در کاهش روند بیماری موثر است.

پایان پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان