آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ - ساعت ۲۰:۴۷
جامعه‌شناس دانشگاه کوثر:

بلاگرها، زمینه ساز نیازهای کاذب

جامعه‌شناس دانشگاه کوثر گفت: بلاگرها با خلق معیارهای زیبایی آرمانی و غیر واقعی زمینه ساز نیارهای کاذب در زنان شده و توجه به زیبایی ظاهری را برای آنان برجسته نموده و زیبایی باطنی را به حاشیه برده اند.
بلاگرها، زمینه ساز نیازهای کاذب ,

معصومه عیدی، جامعه‌شناس دانشگاه کوثر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصر اترک» گفت: امروزه با توسعه فنّاوری، میزان استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی بسیار شدت یافته است؛ به‌ویژه شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در نوع دید و بازدیدها، خریدها، انجام کارهای بانکی، آموزشی فراهم آورد، نیاز به استفاده از فضای مجازی و اینترنت را در میان کاربران چندین برابر کرد و افراد از سر نیاز به درست یا غلط به این فضاها روی آوردند.

 عیدی ادامه داد: امروزه گوشی‌های هوشمند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، جزئی جداناشدنی از زندگی ما شده است به‌طوری‌که زندگی بدون آن‌ها برایمان غیرممکن یا نامطلوب است و هر کدام از ما در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام عضو هستیم.

  این جامعه‌شناس گفت: هر روز و هر لحظه که گوشی‌هایمان را باز می‌کنیم در معرض حجم انبوهی از اطلاعات، اخبار و محتواهای صوتی، تصویری و نوشتاری قرار می‌گیریم که بعضاً با هم تفاوت و تعارض دارند و گاهی ما را دچار سردرگمی و یاس می‌کنند به‌طوری‌که قدرت تشخیص محتوای درست و نادرست از ما سلب می‌شود.

 وی با بیان اینکه در میان شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر اینستاگرام رواج و جذابیت بیشتری دارد، ادامه داد: اینستاگرام، بیش از ۱۵ میلیون ایرانی اعم از نوجوان و جوان، خانم‌های خانه‌دار و شاغل، پدران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های زیادی را به خود جلب کرده است و زمان زیادی از این افراد را در اختیار خویش قرار می‌دهد.

 جامعه‌شناس دانشگاه کوثر بیان کرد: افراد هم همواره تمایل دارند از فضای اینستاگرام استفاده کنند و بهترین خود را در معرض نمایش قرار دهند به‌عنوان‌مثال بهترین تصویر، بهترین غذا، بهترین تفریح، بهترین شخصیت که همیشه دوست داشتند آن‌گونه در ذهن دیگران شناخته شوند.

 وی گفت: افرادی هم کسب‌وکارهای اقتصادی خود را به این فضاها کشانده و از آن، جهت خریدوفروش و تبلیغات بهره می‌برند و معتقدند: بدون نیاز به سرمایه زیاد و امکاناتی مانند فضای مکانی (دفتر، مغازه، بوتیک)، تجهیزات (دستگاه، صندلی و میز و....) و با کمترین هزینه می‌توانند فعالیت کنند و درآمدزایی داشته باشند.

 عیدی با بیان اینکه جنبه‌های مثبت فضاهای مجازی در زندگی‌های نوین امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: اما در کنار پیامدهای مثبت، خالی از تأثیرات منفی نیستند و ممکن است استفاده بیش از حد از آن‌ها و غرق‌شدن در این دنیای خیالی و واهی، آثار سوئی هم بر زندگی یکایک ما داشته باشد. مهم‌ترین اثرات آن را می‌توانیم به‌وضوح در تغییر سبک زندگی خودمان مشاهده کنیم.

عیدی گفت: بلاگرها با خلق معیارهای زیبایی آرمانی و غیر واقعی زمینه ساز نیارهای کاذب در زنان شده و توجه به زیبایی ظاهری را برای آنان برجسته نموده و زیبایی باطنی را به حاشیه برده اند. بنابراین هرچه زنان و دختران بیشتر پیچ این بلاگرها را دنبال کنند و بیشتر در معرض پیام‌ها قرار گیرند، احتمال درونی کردن آن ها در درونشان زیادتر است و تمایل بیشتری برای انجام جراحی زیبایی و تغییر بدن خود پیدا می کنند.

وی ادامه داد: آمارهای جراحی زیبایی در میان بانوان و دختران ایران زمین، موید این قضیه است.هم‌چنین یکی از علت‌های استفاده بسیار زیاد از لوازم‌آرایشی نیز فعالیت همین فشن‌بلاگر‌ها و ارائه مدل‌های متعدد توسط این افراد است که این آموزش‌ها به خورد نسل نوجوان و جوان داده می‌شود .

این استاد دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه درحال‌حاضر نسل میانسال ما نیز در حال تأثیرگرفتن از این فضا است و از سوی دیگر با تبلیغات و فروش مواد آرایشی در فضای مجازی جدای از آموزش، دسترسی و تهیه آن ها را هم برای بانوان راحتتر کرده لذا مصرف افزایش یافته است.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/د


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان