آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ - ساعت ۱۹:۲۰
عصر اترک وضعیت جمعیت در جاجرم را بررسی کرد؛

شیب تند بحران جمعیتی در جاجرم

روند رشد جمعیتی در جاجرم در وضعیت بحرانی قرار گرفته است که بر اساس بررسی‌های بومی صورت‌گرفته، مسائل مالی، نداشتن رضایت همسر از مهم‌ترین عوامل تأخیر در فرزندآوری بوده است.
شیب تند بحران جمعیتی در جاجرم ,

به گزارش عصر اترک، طی سال‌های اخیر در کشور ایران شاهد روند کاهشی جمعیتی بوده‌ایم که این میزان در استان‌ها و شهرستان‌ها بر اساس آمار ارائه شده ملموس‌تر شده است.

 بر اساس اعلام مسئولان استانی در جلسه جوانی جمعیت استان، جاجرم، از جمله شهرستان‌هایی است که در حوزه جوانی جمعیت در وضعیت بحرانی قرار گرفته است که در راستای اجرایی‌شدن طرح جوانی جمعیت باید اقدامات و فرهنگ‌سازی‌ها توسط دستگاه‌های مرتبط به‌خوبی اجرایی شود.

 همچنین یکی از دلایلی که باعث روند کاهشی جمعیتی بوده مشکلات مالی اعلام شده که در جهت برآورده‌شدن نیازهای مالی خانواده، دولت طرح‌های تشویقی را در نظر گرفته است، اما متأسفانه بانک‌ها در جهت پرداخت تسهیلات ممانعت‌هایی داشته‌اند که باعث دلسردی خانواده‌ها شده است.

 

 تولد ۳۹۳ نوزاد در جاجرم طی امسال

 مرتضی صادقی، رئیس شبکه بهداشت و درمان جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحران‌ها در کشور بحران کاهش جمعیت و سالمندی است، اظهار داشت: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باتوجه‌به اهمیت موضوع و نشان‌دادن نقشه راه توسط ایشان، تمام مسئولان و مردم باید سهم خود را در اجرای بهتر این طرح داشته باشند.

 وی با بیان اینکه در بحث جمعیت باید کار جهادی صورت گیرد تا پنجره جمعیتی را از دست ندهیم، گفت: شبکه بهداشت جاجرم گام‌های زیادی در این زمینه برداشته و در حال حاضر در تمام مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهرستان برای گروه‌های هدف خدمات رایگان در نظر گرفته شده است.

 صادقی اضافه کرد: انجام مشاوره در زمینه‌های ازدواج، پیشگیری از ناباروری، پیشگیری از سقط‌های غیر ایمن، کاهش سقط‌های خود به خودی، شیردهی و فرزندآوری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های توجیهی و فضاسازی‌های مناسب باهدف فرهنگ‌سازی در راستای تحکیم بنیان خانواده و جوانی جمعیت بخشی از فعالیت‌هایی است که در مراکز خدمات جامع سلامت اجرایی می‌شود.

وی در ادامه افزود: طی ۹ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۹۳ تولد و ۱۰ مورد دوقلوزایی در شهرستان ثبت شده که ۲۰۶ نوزاد پسر و ۱۸۷ نوزاد دختر بوده است.

 

 ۲۹۰ مادر باردار تحت پوشش مرکز بهداشت جاجرم اند

 این مسئول بیان کرد: در حال حاضر ۲۹۰ مادر باردار در جاجرم تحت پوشش مراکز جامع سلامت هستند که از این تعداد ۱۳۰ مادر باردار و شیرده و ۸۹ کودک تحت پوشش طرح حمایتی سبد غذایی قرار گرفتند.

 رئیس شبکه بهداشت جاجرم عنوان کرد: باتوجه‌به روند کاهشی نرخ باروری در شهرستان، در سال ۱۴۰۱ پژوهشی در مورد علت‌های کاهش تمایل به فرزندآوری در خانواده‌های بدون فرزند و تک‌فرزند انجام شد که بیشترین علت آن مخالفت شوهر با فرزندآوری بوده است.

 صادقی عنوان کرد: امید است بتوانیم با برنامه‌ریزی، مداخلاتی مؤثر در راستای جوانی جمعیت و تحکیم خانواده در جاجرم داشته باشیم، همچنین گروه‌های حمایتی و فعالان جمعیتی در شهرستان شکل بگیرد تا چتر حمایتی بیشتری در خانواده‌های پر جمعیت ایجاد شود.

 

 

 سراشیبی حرکت به سمت پیری جمعیت

 وی گفت: شرایط جمعیتی کشور شرایط مساعدی ندارد و در سراشیبی به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم.

 این کارشناس مسئول ابراز داشت: مسیر حرکت توسط مقام معظم رهبری نشان‌داده‌شده، همچنین از سمت دولت یک سری برنامه و مشوق برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده که تنها مختص ایران نیست، بلکه در حوزه افزایش جمعیت برای بخش زیادی از کشورها این طرح‌های تشویقی در حال اجرایی‌شدن هستند.

صادقی افزود: جمعیت و تغییرات آن، به‌عنوان رکن اساسی یک جامعه، تأثیر زیادی در رشد یا افول بخش‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ، سیاست دارد.

رئیس شبکه بهداشت جاجرم مطرح کرد: کاهش جمعیت در بخش خانواده، سبب تغییراتی مانند تغییر شکل خانواده از گسترده به هسته‌ای، شیوع تک‌فرزندی و عوارض ناشی از آن، کاهش صله ارحام و قطع حمایت‌های خانوادگی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانواده آیینه تمام‌نمای جامعه است، افزود: کاهش جمعیت علاوه بر سطح خانواده، در گستره‌های وسیع‌تر، سبب تغییراتی در اجتماع نیز می‌شود که این تغییرات شامل ازبین‌رفتن خرده‌فرهنگ‌ها، بروز سالمندی جمعیت، رفاه‌زدگی و تسلط فرهنگی بیگانگان است.

 

 مسائل مالی و اقتصادی باعث کاهش فرزندآوری شده است

 وی گفت: اقتصاد ما با افراد می‌چرخد اگر نیروی جوان وجود نداشته باشد که کشور را فعال نگه دارد، از لحاظ بعد اقتصادی دچار مشکل خواهیم شد.

 رئیس شبکه بهداشت جاجرم ادامه داد: طبق طرح تحقیقات بومی که در شهرستان جاجرم در راستای مشخص‌شدن روند کاهشی جمعیت انجام شده، یکی از موانعی که در مسیر کاهش جمعیت مشاهده شده و مردم آن را عنوان کردند، در واقع مربوط به مسائل اقتصادی و مالی بوده است.

صادقی گفت: این نکته در حالی است که بعضی از خانواده‌ها که مشکلی در حوزه مسائل مالی و اقتصادی ندارند، نسبت به فرزندآوری تمایلی ندارند و نهایتاً به داشتن یک فرزند بسنده می‌کنند که براین‌اساس می‌توان عنوان کرد که مسائل مالی به‌تنهایی در کاهش روند فرزندآوری مؤثر نبوده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی در شهرستان جاجرم که باعث روند کاهشی جمعیت بوده، نداشتن رضایت همسر بوده که نقش خیلی مهمی در این مسیر داشته و از طرفی با تغییر فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌ها این تغییرات بیشتر دیده می‌شود.

 

 

 مادران باردار نیازمند به کمیته امداد معرفی می‌شوند

 مریم السادات حسینی، کارشناس جمعیت در جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در شبکه بهداشت جاجرم برنامه‌های زیادی در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت اجرایی شده است.

 وی ادامه داد: تمام آموزش‌های پیش از بارداری و حین بارداری، آموزش‌های زمان ازدواج، توسط نیروهای مرکز بهداشت به خانواده‌ها ارائه می‌شود و تا زمانی که نوزاد متولد شود این خدمات به آنها ارائه خواهد شد.

 کارشناس جمعیت مرکز بهداشت جاجرم عنوان کرد: در راستای حمایت از مادران باردار نیازمند، جهت تهیه بسته‌های غذایی، لیست افراد تهیه و به کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه می‌شود که به‌صورت ماهانه کارت آنها شارژ تا بتوانند بسته غذایی تهیه کنند.

 وی با بیان اینکه نرخ باروری در جاجرم طی سال ۹۵ سیر کاهشی داشته است، افزود: این در حالی است که طی دو سال گذشته روند جمعیتی روبه‌رشد بوده است.

 این کارشناس عنوان کرد: مشاوره‌های فرزندآوری در جاجرم برای تمامی زنان در سنین باروری کاملاً فعال است و به‌خوبی در مراکز بهداشتی در حال اجرایی‌شدن است، همچنین به دنبال فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته در موضوع فرزندآوری، کارگاه‌های آموزشی با عنوان سبک زندگی سالم و پیشگیری از ناباروری برگزار می‌شود.

 وی با تأکید بر این موضوع که سقط‌جنین یکی از عوامل تأثیرگذار در روند کاهشی جمعیت است، گفت: در این راستا نیز برای پیشگیری از سقط‌جنین اقدامات قابل‌قبولی در سطح استان و شهرستان در حال اجرا است.

 

 اجرایی‌شدن طرح نفس در جاجرم جهت پیشگیری از سقط‌جنین

 این کارشناس عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته در جاجرم، مشخص شد که آمار سقط‌جنین‌ها بالاست به همین دلیل همچون اجرایی‌شدن طرح نفس در مرکز استان، در این شهرستان نیز اموراتی در دست اجرایی‌شدن است.

 وی گفت: در حال حاضر ۲۹۰ مادر باردار در سامانه سیب سلامت مرکز بهداشت شهرستان جاجرم ثبت شده داریم که از این تعداد ۱۲۰ مادر از خدمات بسته‌های حمایتی تغذیه‌ای برخوردار شده‌اند.

 حسینی مطرح کرد: طی نیمه نخست سال جاری سه مورد فوت نوزاد به ثبت رسیده که به دنبال بررسی‌های صورت‌گرفته بر اساس ناهنجاری‌های مادرزادی بوده است.

 

 انتهای گزارش/ سمانه میرزایی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان