آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - ساعت ۲۰:۴۱
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی:

واکسیناسیون تب برفکی دام‌ها در خراسان شمالی شروع شد

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان، به‌منظور کنترل و مراقبت از دام‌های سنگین و سبک در مقابل بیماری تب برفکی، واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری آغاز شد.
واکسیناسیون تب برفکی دام‌ها در خراسان شمالی شروع شد ,

علی‌اکبر دلیرصحرایی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های مهم ویروسی و واگیردار میان دام‌های اهلی و وحشی است که به‌آسانی منتشر می‌شود و خسارات اقتصادی قابل‌توجهی به بخش دامداری‌ها و دامپروری‌ها وارد می‌کند.

دلیرصحرایی همچنین افزود: تبعات سیاسی و اقتصادی این بیماری می‌تواند صادرات دام و فرآورده‌های خام دامی یک کشور را تحت‌تأثیر قرار داده و امنیت شغلی دامداران را خدشه‌دار کند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که این بیماری در کشور، یک بیماری بومی، محسوب و همه‌گیری آن موجب تحمیل خسارات و تلفات سنگینی می‌شود، بیان کرد: در این راستا، کنترل و پیشگیری از شیوع آن در اولویت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: عامل بروز بیماری تب برفکی، ویروسی از خانواده پیکوناویریده و جنس آنتوویروس است و این بیماری مخصوص حیوانات زوج سم است.

وی همچنین افزود: بروی این بیماری در حیوانات زوج سم اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، گاومیش و حیوانات وحشی شامل گراز، آهو و گوزن اتفاق می‌افتد.

دلیرصحرایی خاطرنشان کرد: دوره نهفته بیماری تب برفکی دو تا ۱۲ روز است و طول این دوره به تعداد ویروس، سویه ویروس و شرایط محیطی همچنین گونه حیوان بستگی دارد.

وی تب، زخم همچنین تاول در محموله دهانی و روی زبان همچنین در تاج سم و سر پستان و در نهایت لنگش را از علائم بارز این بیماری برشمرد و گفت: بروز این علائم موجب ریزش شدید بزاق، کاهش اشتها، لنگش، ورم پستان، کاهش تولید شیر و کاهش وزن می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: بروز این بیماری در دام‌های نوزاد به علت اینکه به سلول‌های عضلانی درحال‌رشد آنها از جمله قلب حمله می‌کند، موجب مرگ این نوزاد نیز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری معمولاً با حمل‌ونقل دام‌های آلوده و ورود آن به گله اتفاق می‌افتد، بیان کرد: برای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باید آموزش دامداران، آماده‌سازی سیستم اطلاع‌رسانی و مراقبت فعال، تشخیص سریع بیماری در دام‌ها همچنین رعایت مقررات امنیت زیستی در محیط دامداری‌ها، مراقبت و کنترل ترددها و حمل‌ونقل غیرمجاز دام انجام شوند.

دلیرصحرایی افزود: درصورتی‌که شیوع این بیماری در دام‌ها اتفاق افتد باید ورود و خروج دام از واحد دامی تحت کنترل قرار گیرد و واحد دامی قرنطینه شود.

علاوه بر این، وی تصریح کرد: واکسیناسیون دام‌ها از دیگر روش‌های کنترلی و مراقبت از واحدهای دامی در مقابل این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون ۲۳۴ واحد دامی تحت پوشش مراقبت فعال تب برفکی به‌منظور پایش و ردیابی بیماری تب برفکی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در سال جاری تعداد کانون‌های این بیماری در استان پنج کانون گزارش شد که در سال گذشته شش کانون تب برفکی شناسایی شده بودند.

دلیرصحرایی خاطرنشان کرد: در استان، طی سال جاری واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک‌وسنگین به‌صورت رایگان در دو مرحله در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در مرحله نخست که از ابتدای مرداد تا پایان شهریورماه امسال انجام شد بیش از یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و ۳۴ هزار رأس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفتند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین اعلام کرد: در مرحله دوم نیز که واکسیناسیون تب برفکی از ابتدای دی‌ماه آغاز شده است که تا پایان بهمن‌ماه امسال ادامه دارد، پیش‌بینی می‌شود که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و ۴۵ هزار رأس دام سنگین استان واکسینه شوند.

وی خواستار شد: دامداران با واکسیناتورهای اداره کل دامپزشکی استان همکاری لازم را در زمینه واکسیناسیون دام‌های خود داشته باشند.

دلیرصحرایی همچنین تأکید کرد: دامداران از جابه‌جایی غیرمجاز دام و ورود دام بدون هویت و آلوده به داخل استان و واحد دامی خود خودداری کنند تا این بیماری شیوع پیدا نکند.

 

انتهای خبر/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان