آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ - ساعت ۱۷:۱۶
سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی:

کشاورزان خراسان‌ شمالی در ثبت کشت قراردادی تعجیل کنند

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: مهلت ثبت کشت قراردادی پایان دی‌ماه سال جاری تعیین شده است؛ ازاین‌رو به کشاورزان استان توصیه می‌شود در ثبت این قرارداد تعجیل کنند.
کشاورزان خراسان‌ شمالی در ثبت کشت قراردادی تعجیل کنند  ,خراسان شمالی+بجنورد+کشاورز+کشت قراردادی+احمد نامور

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا، احمد نامور سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی، اظهار کرد: دولت مزایای خوبی در این طرح برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است و تاکنون بیش از ۹۰۰ قرارداد در طرح کشت قراردادی منعقد شده که سطح زیر کشت این قراردادها بیش از ۶ هزار هکتار است. 

وی با بیان اینکه کشت قراردادی چهار محصول زراعی در ۸۳ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان‌شمالی هدفگذاری شده است، افزود: امسال کشت ۸۰ هزار هکتار گندم، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار کلزا، ۳۰۰ هکتار گلرنگ و ۵۰۰ هکتار کاملینا در قالب کشت قراردادی در استان برنامه ریزی شده است. 

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشت قراردادی سال گذشته در ۲۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شد و چهار هزار و ۹۰۰ کشاورز در این طرح مشارکت کردند. 

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی سال گذشته در زمینه اجرای طرح کشاورزی قراردادی در رده ۲۴ استان‌های کشور قرار داشت، یادآور شد: اجرای کشت قراردادی در محصولات گندم و دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ، کلزا و کاملینا در زمین‌های آبی و دیم میسر است و این طرح با توجه به اقدامات انجام شده و زیرساخت‌های موجود در خراسان شمالی نیز اجرا می‌شود. 

نامور گفت: کشاورزان می‌توانند با نصب برنامه کاربردی کشت قراردادی با استفاده از گوشی تلفن همراه و یا رایانه از طریق نشانی gtc. ir و Farm. mcinext. com و ثبت‌نام در برنامه کاربردی کشاورزی بر اساس کد ملی و شماره تلفن همراه خود در این طرح شرکت کنند. 

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی تصریح کرد: پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کمک هزینه حمل به ازای هر تن گندم تحویلی و صدور بیمه نامه با ۲۰ درصد تخفیف برای کشاورزان توسط صندوق بیمه کشاورزی به صورت الکترونیکی از مزیت‌های اجرای طرح کشاورزی قراردادی است. 

سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر کشت غلات می‌رود که بیشترین آن مربوط به گندم است. 

کشاورزان خراسان شمالی در سال زراعی گذشته ۱۳۳ هزار تن گندم از سطح حدود ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ هکتار گندمزار محصول برداشت کرده بودند که از این سطح ۴۸ هزار و ۹۱۵ هکتار اراضی آبی و ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار مربوط به اراضی دیم است. 

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است. 

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند، این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

انتهای خبر


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان