آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ساعت ۱۸:۲۰
رئیس شبکه بهداشت شهرستان جاجرم:

پویش ملی سلامت در جاجرم برگزار شد

رئیس شبکه بهداشت شهرستان جاجرم گفت: پویش ملی سلامت در شهرستان جاجرم همزمان با سراسر کشور با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از بیستم آبان آغاز شده است.
پویش ملی سلامت در جاجرم برگزار شد,

مرتضی صادقی، رئيس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار عصراترک در جاجرم عنوان کرد: طرح پویش ملی سلامت یکی از مهمترین طرح‌هایی است که در سیستم بهداشتی کشور در دولت سیزدهم با توجه به اهمیت موضوع بیماری‌های غیر واگیر  از ۲۰ آبان‌ماه هم زمان در سراسر کشور آغاز شد و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد.

وی مطرح کرد: بیماری قلبی عروقی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میرهای زود هنگام در کشور است که مهمترین ریزفاکتور آن بیماری فشارخون و دیابت است و گاها این دو بیماری عوارض جبران ناپذیری برای افراد ایجاد می‌کنند‌ و شرایط را برای بیمار و خانواده سخت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت جاجرم عنوان کرد: حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی‌های کلیه از عوارض این دو بیماری است که مشکلات عدیده‌ای برای بیمار ایجاد می‌کند و از طرف دیگر کشور هزینه‌های سنگینی در درمان این بیماری‌ها متقبل می‌‌شود.

این مسئول ادامه داد: دولت تصمیم گرفت که در این زمینه گام مهمی بردارد و آن پویش ملی سلامت با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر است که در این پویش، هدف شناسایی بیماری فشارخون و دیابت است.

صادقی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که مبتلا به فشارخون و دیابت هستند از وضعیت خودشان آگاهی ندارند، گفت: این افراد با این طرح شناسایی می‌شوند.

وی افزود: در گام بعد این افراد کنترل می‌شوند در واقع سطح پیشگیری را قوی‌تر می‌کنیم که بیماران کمتر یا افراد جامعه کمتر به سمت درمان بروند که هزینه‌های درمان هم تهدیدی است در کشور که این را هم تاحدودی تسهیل می‌کند.

صادقی اظهارداشت:  تا امروز که قطار پویش سلامت به ایستگاه‌های آخر نزدیک می‌شود در شهرستان جاجرم ۶۵ درصد غربالگری صورت گرفته که آمار قابل توجهی را به ما ارائه می‌کند.

این مسئول یادآور شد: از این تعداد ۱۸ هزار ۹۵۷نفر جمعیت بالای ۱۸ سال که غربالگری صورت گرفته ۹۱۵ نفر باید تحت نظر قرار بگیرند که به سمت بیماری دیابت نروند یا ۴ هزار ۲۹۰ نفر پیش فشارخون بالا داشتیم که این افراد جدیدا شناسایی شدند.

وی گفت: حدود ۲ هزار ۹۲۳ نفر چاقی داشتند و ۵ هزار و۴۸۲ نفر اضافه وزن داشتند و ۲۱۸ نفر مشکوک به بیماری فشارخون  بالا داشتیم و ۱۰۳ نفر مشکوک به دیابت داشتیم که از این تعداد ۷ نفر بیمار با فشارخون بسیار بالا به صورت اورژانسی اقدام به درمان صورت گرفت.

صادقی خاطر نشان کرد: این آمار از ۶۵ درصد جمعیت شهرستان به دست آمده است که می‌توان در زمینه پیشگیری قدم‌های خوبی برداشت.

وی در ادامه افزود: تا کنون اقداماتی که در این غربالگری انجام شده، ۳۲ اداره تحت غربالگری صورت گرفته و به پویش ملی سلامت پیوسته‌اند و  حدود ۴۴ مورد مراجعه به مراسمات مذهبی داشتیم که همکاران ما اقدام به غربالگری کرده‌اند.

این مسئول عنوان کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم که بتوانیم صد درصد جمعیتمان را تحت پوشش این طرح قرار بدهیم .

و در پایان از تمام افراد بالای ۱۸ سال دعوت کرد تا تاریخ ۱۵ دی‌ماه با مراجعه به مراکز، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت این خدمات را بصورت رایگان دریافت کنند.

 

انتهای خبر/م


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان