آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ساعت ۱۷:۰
گزارشی از بررسی وضعیت شهریه‌ها در مدارس خراسان شمالی؛

قضیه دریافت مبالغ در مدارس دولتی چیست؟

دریافت شهریه در مدارس از دغدغه‌مندی‌های همیشگی خانواده‌ها بوده و این دریافت مبلغ تحت عنوان شهریه و یا هر هزینه‌کرد دیگری در مدارس دولتی برای خانواده‌ها به یک موضوع مبهم تبدیل شده است.
قضیه دریافت مبالغ در مدارس دولتی چیست؟,

 به گزارش عصر اترک، موضوع شهریه‌های مدارس هر ساله با آغاز مهرماه داغ و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد، این در حالی است که بسیاری از مدارس همچون غیردولتی‌ها و هیأت امنایی‌ها به‌صورت پیش‌فرض شهریه‌هایی تعریف شده دارند و خانواده‌ها با آگاهی نسبت به مبالغ،اقدام به ثبت‌نام فرزندشان در این مدارس می‌کنند.

 پیام‌های مردمی بسیاری مبنی بر دریافت مبالغ در مدارس دولتی برای پایگاه خبری تحلیلی عصراترک ارسال شده است که برای پاسخ به سؤال مردم پیگیر این موضوع شده‌ایم .

 

 هزینه‌های کمک به مدارس دولتی و فشار به خانواده‌ها

 یکی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه روستای صندل آباد در نوبت پسرانه طی پیام ارسالی به این پایگاه خبری ابراز داشت: هر ساله مدرسه بعد از آغاز به کار از دانش‌آموزان برای انجام امور مختلف تقاضای مبالغی دارند که پرداخت آن برای ما خانواده‌ها مقدور نیست چراکه مدارس دولتی هستند و هر سال اعلام می‌شود که هیچ مبلغی نباید دریافت کنند.

 یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان در مدرسه پسرانه بوستان ۱ از شهرک گلستان دراین‌رابطه عنوان کرد: فرزندان ما را مجبور کردند که حتماً باید مبلغی را برای کمک به مدرسه بیاورید و اگر این مبلغ را پرداخت نکنید حق استفاده از چمن ورزشی را در زنگ ورزش ندارید.

 وی ادامه داد: این درحالی‌ است که مدرسه دولتی بوده و نباید هزینه‌ای دریافت شود و خانواده‌ها معمولاً از لحاظ مالی شرایط سختی را می‌گذرانند، لطفاً این موضوع را اطلاع‌رسانی و به گوش مسئولان مربوطه برسانید.

 یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان در مدرسه‌ای از شهرک گلستان در پیامی عنوان کرد: ما خانواده‌ای ضعیف و دارای سه فرزند مدرسه‌ای هستیم و واقعاً برایمان مقدور نیست هزینه‌هایی که مدرسه تقاضا می‌کند را پرداخت کنیم.

 وی اضافه کرد: مدرسه این مبالغ را تحت عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌کند، اگر واقعاً هزینه‌های کمکی است، چرا در دریافت آن از دانش‌آموزان اجبار مطرح می‌شود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

 

 شهریه مکمل مربوط به کلاس‌های تقویتی است

 حسین قنبری، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی دراین‌رابطه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: شهریه مدارس بر اساس فرایندی که شامل مواردی از جمله فضا، الزامات مدرسه و نیروی انسانی است، تعیین می شود.

 وی ادامه داد: در کنار شهریه ثابت مدارس، دو شهریه فوق‌برنامه و شهریه مکمل نیز تعریف می‌شود، اما شهریه ثابت الزامی و شهریه‌های فوق‌برنامه و مکمل اختیاری هستند.

 این مقام مسئول گفت: شهریه ثابت مدارس ابتدایی از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و مبلغ شهریه‌هایی که در مدارس از ۹ میلیون تومان به بالا به اولیا اعلام می‌شود به همراه شهریه فوق‌برنامه و مکمل بوده است.

 قنبری با اشاره به اینکه شهریه مکمل در واقع مربوط به کلاس‌های تقویتی دانش‌آموزان است، گفت: این کلاس‌ها به درخواست برخی والدین برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و شهریه مکمل نیز به‌تناسب مدرسه تفاوت دارد.

 این مسئول با تأکید بر این موضوع که مبلغ شهریه مدارس متفاوت است، افزود: این تفاوت در شهریه‌ها به این دلیل است که شهریه‌ها بر اساس کلاس‌های کیفیت‌بخشی، فضای آموزشی و خدماتی که در مدرسه ارائه داده می‌شود، تعیین می‌شود.

 

 

 هزینه‌های مدرسه هیأت امنایی باید در شورای آموزش‌وپرورش تأیید شود

 این مسئول دررابطه‌با شهریه های مدارس هیأت امنایی توضیح داد: شورای مدارس و انجمن اولیا بر روند کار در این مدارس نظارت دارند و مصوبه در شورای آموزش‌وپرورش مدرسه بررسی می‌شود که شرایط و بسترهای موردنیاز که تعریف شده را مدرسه هیأت امنایی دارا باشد.

وی افزود: هزینه‌ای که در مدارس هیأت امنایی دریافت می‌شود بابت جذب مشارکت مردمی است که در قانون پیش‌بینی‌شده است که این مجموعه می‌تواند با اخذ کمک‌هزینه و هم مشارکت حضوری اولیا در مدرسه باشد.
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی بیان داشت: رقمی که از مدرسه هیأت امنایی اخذ می‌شود، در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان باید تأیید شود که برای کیفیت‌بخشی در مدارس است که طی سل جاری حداقل ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر ۷۰۰ هزار تومان بوده که این مبلغ برای تمام مدارس هیأت امنایی استان ثابت است.

 این مسئول بیان داشت: مدارس غیردولتی در کنار مدارس دولتی،  کمک‌حال آموزش‌وپرورش هستند و در حال حاضر ۵ هزار نیرو در ۱۳۴ مدرسه مشغول به فعالیت هستند که ۱۶ هزار دانش‌آموز نیز در این مدارس تحصیل دارند.

 قنبری ابراز داشت: در واقع باید این‌گونه به موضوع نگاه کرد که آیا آموزش‌وپرورش این ظرفیت را دارد که برای این تعداد دانش‌آموز فضای آموزش محیا کند، این مدارس برای مشارکت با آموزش‌وپرورش هستند و کمک‌حال این مجموعه خواهند بود.

 

 مدارس دولتی در زمان ثبت‌نام حق دریافت مبلغ ندارند

 ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در مدارس دولتی طی زمان ثبت‌نام هیچ مدیر مدرسه‌ای حق دریافت مبلغی از دانش‌آموزان ندارند.

 وی با اشاره به اینکه در هر مدرسه، انجمنی تحت عنوان انجمن اولیاومربیان فعالیت دارد، گفت: این انجمن از بین اولیا انتخاب می‌شوند و بنا بر قانون یک سری اختیارات دارند.

 اکبری اضافه کرد: انجمن اولیا بعد از آغاز کار برای پیشبرد اهداف آموزشی، پرورشی و تربیتی مدرسه مصوباتی را در مدرسه با حضور مدیر مدرسه دارند که برنامه‌هایی از قبیل اردوهای تفریحی، آموزش و کلاس‌های فوق‌برنامه شامل این مصوبات می‌شود و در قبال برخی از این برنامه‌ها مبالغی توسط شورای انجمن اولیا تعیین می‌شود.

 

 

 این مسئول ابراز داشت: در مدارس دولتی، انجمن اولیاومربیان برای بخشی از فعالیت‌ها مبلغی را مشخص می‌کنند تا دانش‌آموز آن را پرداخت کندکه بتواند از آن خدمات در کنار کلاس‌های درس مدرسه برخوردار شود.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی ابراز داشت: طبق بیانات مقام معظم رهبری هزینه در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری است و همه ما تلاشمان بر این است که بتوانیم بهترین بازدهی را از مدارس داشته باشیم.

  وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه هزینه‌هایی که دریافت می‌شود، اجباری یا اختیاری هستند، توضیح داد: انجمن اولیاومربیان اختیاراتی دارند، بر اساس این اختیارات مصوب می‌کنند که برای انجام فعالیتی مبلغی در نظر گرفته شود.

 اکبری گفت: همچنین نکته قابل‌توجه این است که دانش‌آموزان نیازمند از طریق انجمن اولیا شناسایی می‌شوند که هزینه این دانش آموزان یا صورت رایگان و یا مبالغ کمتری است در موارد ی نیز خانواده‌های با شرایط خاص، نیازسنجی و کمک‌رسانی نیز خواهند شد.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر کمک‌های انجمن اولیا در مدارس دولتی نباشد، قطعاً بسیاری از اتفاقات مثبت را نخواهیم داشت، زیرا انجمن اولیا جزو شرکای اصلی آموزش‌وپرورش هستند و در حوزه‌های تخصصی و توانمندی‌ها و مالی کمک‌حال دانش‌آموزان هستند.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ ر


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان