آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ - ساعت ۱۷:۵۷
در گفتگو با عصر اترک اعلام شد:  

صنایع مشتری پساب‌های ۳ شهر خراسان شمالی شدند 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: پس از اینکه پتروشیمی خراسان مشتری خرید پساب شهر بجنورد شد، دیگر صنایع بزرگ استان هم مشتری خرید پساب شهرهای اسفراین، گرمه و جاجرم شده‌اند.  
صنایع مشتری پساب‌های ۳ شهر خراسان شمالی شدند ,

رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک با اشاره به شهر بجنورد، اظهار کرد: برای این شهر نیاز است که به طول ۴۹۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرایی شود که تا به کنون به طول ۲۸۰ کیلومتر از این طرح اجرایی شده است.  
نعیمی همچنین به تصفیه خانه این شهر نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت سالانه دریافت پساب در این تصفیه خانه هفت میلیون متر مکعب است که ۵۰۰ هزار متر مکعب آن از سوی شهرداری بجنورد برای فضای سبز آرامستان جاوید بهره برداری می‌شود و مابقی رها سازی می‌شود.  
وی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت این تصفیه خانه برای دریافت پساب‌های شهر بجنورد تکمیل شده است، به همین علت هنوز بخشی از لوله گذاری انجام شده در این شهر به شبکه فاضلاب متصل نشده است.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: در آینده باید ظرفیت این تصفیه خانه افزایش پیدا کند تا امکان تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب این شهر نیز فراهم شود.  
درعین‌حال، وی به عقد قرارداد با مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان نیز اشاره کرد و یادآور شد: مبتنی بر این قرارداد امضا شده، سالانه ۵٫۵ میلیون مترمکعب از این پساب به این مجتمع صنعتی تحویل خواهد شد.  
این مسئول گفت: البته با تحویل این میزان پساب به پتروشیمی خراسان هنوز یک میلیون متر مکعب آن بدون متقاضی است که امیدوار هستیم این مجتمع صنعتی مشتری آن بشود.  
وی افزود: درصورتیکه پتروشیمی خراسان خریدار این یک میلیون متر مکعب پساب رها شده، نشود طی اعلام فراخوانی از دیگر صنایع و سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می‌شود.  
نعیمی درباره وضعیت پاک سازی پساب‌هایی که از تصفیه خانه فاضلاب بجنورد رهاسازی می‌شوند نیز اظهار کرد: این پساب‌ها پس از استانداردسازی لازم رهاسازی می‌شود.  

اعلام آمادگی صنایع برای خرید پساب اسفراین 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه به شهر اسفراین نیز اشاره و عنوان کرد: طول شبکه جمع آوری فاضلاب مورد نیاز برای این شهر ۲۳۰ کیلومتر است که تا به کنون ۱۹۲ کیلومتر آن اجرایی شده است.  
وی افزود: هنوز ۱۰ درصد از اجرای این شبکه باقیمانده است که باید اجرایی شود.  
نعیمی همچنین بیان کرد: ظرفیت دریافت پساب شهر اسفراین در تصفیه خانه این شهر ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است که در افق طرح آن باید این ظرفیت به ۱۶ هزار متر مکعب در شبانه روز برسد.  
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در شرایط تداوم کم بارشی‌ها و ادامه خشکسالی‌ها، صنایع به تامین آب پایدار نیاز دارند و سرانجام مجبور خواهند شد که مشتری خرید پساب تصفیه خانه‌ها بشوند، اعلام کرد: طی گفت و گوهایی که با صنایع فعال در داخل و خارج از استان داشته‌ایم، آنان نسبت به خرید پساب تصفیه خانه اسفراین اعلام آمادگی کردند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در سال جاری فراخون فروش پساب تصفیه خانه اسفراین را منتشر خواهیم کرد.  
وی افزود: درصدد هستیم از محل فروش پساب این تصفیه خانه، شبکه جمع آوری فاضلاب اسفراین را تکمیل کنیم و ظرفیت کمی و کیفی این تصفیه خانه را ارتقا دهیم.  
نعیمی خاطرنشان کرد: پساب شهر اسفراین را از درب خروجی این تصفیه خانه به مشتری تحویل خواهیم داد و عملیات انتقال پساب نیز با خود مشتری است.  

اعلام آمادگی آلومینای جاجرم برای خرید پساب شهرهای گرمه و جاجرم 
افزون بر این، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به شهرهای گرمه و جاجرم نیز اظهار کرد: در حال حاضر این شهرها فاقد شبکه فاضلاب هستند.  
نعیمی گفت: دولت در بودجه سال مالی ۱۴۰۲ برای این دو شهر، اختصاص اعتبار برای اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب آنها را ابلاغ کرده است که باید در این زمینه پیمانکار انتخاب شود.  
وی در ادامه یادآور شد: باتوجه‌به اینکه دولت درباره اجرای طرح‌های شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، فقط ۳۰ درصد از هزینه اعتباری موردنیاز از اجرای این طرح‌ها را تأمین خواهد کرد و ۷۰ درصد دیگر از هزینه موردنیاز باید از محل مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأمین شود، بنابراین در مورد شهرهای گرمه و جاجرم تأمین اعتبار ملی مصوب فقط برای ۳۰ درصد از هزینه‌های اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه خواهد بود.
این مسئول بیان کرد: مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اعلام کرده است که در فراخوان اجرای طرح‌های اشاره شده در دو شهر گرمه و جاجرم شرکت خواهد کرد تا مشتری خرید پساب این دو شهر باشد.  

تصفیه‌خانه فاضلاب شیروان امسال بهره‌برداری می‌شود 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره شهرشیروان نیز اظهار کرد: در این شهر باید ۱۷۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرایی شود که تا به کنون بیش از ۶۰ کیلومتر از این شبکه از محل اعتبارات ملی انجام شده است.  
نعیمی همچنین گفت: در حال حاضر احداث تصفیه خانه فاضلاب شیروان به ظرفیت دریافت ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است.  
وی افزود: البته این تصفیه خانه در دو مرحله تکمیل و بهره برداری می‌شود که در مرحله اول، این تصفیه خانه برای دریافت شش هزار متر مکعب در شبانه رور بهره برداری خواهد شد و در مرحله دوم نیز طی چهار سال آینده ظرفیت این تصفیه خانه به دریافت ۱۲ هزار متر مکعب در شبانه روز افزایش پیدا می‌کند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اعلام کرد: امسال، مرحله نخست این تصفیه خانه با ظرفیت دریافت شش هزار متر مکعب پساب در شبانه روز به بهره برداری می رسد.  
وی یادآور شد: افق تکمیل و توسعه این تصفیه خانه، دریافت ۲۴ هزار متر مکعب پساب در شبانه روز است.  
نعیمی گفت: با توجه به اینکه این تصفیه خانه با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است، در این قرارداد، دولت پساب را از سرمایه گذار خریداری می‌کند و به دیگر مشتریان متقاضی پساب خواهد فروخت.  

الزام شهرک‌های صنعتی به استفاده از پساب 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، با بیان اینکه اجرای طرح‌های فاضلاب بسیار پر هزینه است که باید انجام این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام شود، عنوان کرد: دیگر شهرهای استان که از وجود صنایع بزرگ بهره مند نیستند، معطل اعلام آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهند ماند.  
با این وجود، نعیمی تصریح کرد: شرکت‌های صنعتی ملزم شده‌اند که برای خود مقدمات بهره مندی از پساب بجای مصرف آب را تا پایان سال ۱۴۰۳ آماده سازی کنند.  
وی ابراز امیدواری کرد: این دستورالعمل سبب شود تا نواحی و شهرک‌های صنعتی مشتری پساب دیگر شهرهای استان بشوند.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در خاتمه عنوان کرد: در حال حاضر، میانگین نسبت بهره مندی جمعیت مناطق شهری از پوشش شبکه فاضلاب در کشور ۵۲ درصد است درحالیکه این نسبت در خراسان شمالی به ۴۲ درصد رسیده است.  
انتهای خبر/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان