آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ساعت ۱۷:۲۲
مدیر کل بهزیستی خراسان‌شمالی :

۶۲ میلیارد ریال تجهیزات توانبخشی مددجویان بهزیستی خراسان شمالی تامین شد

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: ۶۲ میلیارد ریال انواع تجهیزات توانبخشی از ابتدای سالجاری تاکنون تامین و میان مددجویان این نهاد در استان توزیع شد
۶۲ میلیارد ریال تجهیزات توانبخشی مددجویان بهزیستی خراسان شمالی تامین شد,

به گزارش عصر‌اترک ،محسن توحیدی مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان اعتبار ۳۴ میلیارد ریال برای خرید وسایل کمک توانبخشی از جمله ویلچر، سمعک، باطری سمعک، تشک مواج و سایر اقلام توانبخشی هزینه شده است.

 

وی افزود: بیش از هشت میلیارد ریال برای خرید اندام مصنوعی ۵۰۰ مددجو، ‌هشت میلیارد ریال هزینه درمان معلولان در بخش های مختلف و ۱۲ میلیارد ریال نیز برای مناسب سازی جامعه هدف هزینه شده است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۵ هزار و ۶۸۳ نفر معلول در این استان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۳ نفر معادل ۴۰ درصد معلولیت‌های جسمی و حرکتی هستند.

 

وی اظهار کرد: همچنین در این استان پنج هزار و ۲۷ نفر دارای معلولیت ذهنی، سه هزار و ۷۱ نفر با مشکلات بینایی، ۲ هزار و ۵۳۳ نفر با آسیب های شنوایی، ۲ هزار و ۵۲۶ نفر مبتلا به بیماری روانی مزمن و یک هزار و ۹۲۵ نفر مشکلات صوت و گفتار دارند.

 

توحیدی مقدم بر معیشت مددجویان این سازمان حمایتی تاکید کرد و افزود: طبق قانون حمایت از معلولان، دولت مکلف است که نسبت به معیشت معلول شدید و خیلی شدید اقدام کند که اجرایی شدن این قانون نیازمند اعتبار کافی است که باید در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد اما متاسفانه کمتر توجه شده است.

 

وی گفت: با وجود اینکه ۶۰ درصد میزان مستمری مددجویان معلول زیر پوشش این سازمان حمایتی افزایش یافته ولی نیاز است که هنوز هم به معیشت این جامعه هدف بیشتر توجه شود.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد اشتغال گروه هدف تاکید کرد و افزود: از دستگاه ها و سازمان ها می خواهیم که سهم اشتغال مددجویان را در سازمان ها رعایت کنند که بعضا کم توجهی می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای نخستین بار در کشور امسال استخدامی ویژه جامعه معلولان برای استخدام چهار هزار و ۳۳ نفر صادر شده است که این امر فرصت خوبی برای معلولان است که توصیه می شود گروه هدف از این فرصت استفاده کنند.

 

توحیدی مقدم بر بکارگیری کارفرمایان از جامعه هدف تاکید کرد و افزود: کارفرمایان می توانند با بکارگیری معلولان در طرح های اشتغال از وام های سه میلیارد ریالی کم بهره برخوردار شوند و علاوه بر این از مزایای دیگری نیز بهره مند هستند.

 

اهمیت پیشگیری از معلولیت ها

 

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی بر پیشگیری از معلولیت ها در جامعه تاکید کرد و افزود: در این راستا ۴۳ هزار کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات ببنایی زیر پوشش طرح غربالگری قرار گرفتند و همچنین ۹۸.۲ درصد نوزادان نیز زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی در بیمارستان ها قرار گرفتند.

 

وی افزود: در استان خراسان شمالی یک مرکز ژنتیک دولتی و سه مرکز خصوصی وجود دارد که خدمات می دهند و در راستای پیشگیری از بیماری های ژنتیک باید جوانان حتی قبل از ازدواج مورد مشاوره های لازم قرار گیرند.

 

توحیدی مقدم ادامه داد: اینک در استان خراسان شمالی ۱۵ مرکز شبانه روزی توانبخشی فعال است که به گروه‌های مختلف جامعه هدف شامل معلولیت های جسمی و حرکتی، ذهنی، بیماران روانی مزمن و سالمندان خدمات ارائه می دهندک و ظرفیت این مراکز ۶۷۷ نفر به صورت شبانه روزی است.

 

وی تصریح کرد: همچنین ۱۷ تا مرکز روزانه آموزشی، توانبخشی و حرفه آموزی با ظرفیت ۷۰۱ نفر در استان وجود دارد که خدمات به این قشر ارایه می کنند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی با بیان اینکه در این استان چهار کارگاه تولیدی حمایتی برای گروه هدف وجود دارد افزود: در این مراکز روزانه ۱۴۵ نفر به صورت روزانه از خدمات برخوردار می شوند.

 

۱۱ تا ۱۷ آذرماه هفته گرامیداشت معلولان نامگذاری شده است.

 

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان