آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ساعت ۱۷:۲۰
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی:

۳۸ درصد اتوبوس‌های خراسان شمالی فرسوده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: ۳۸ درصد از اتوبوس‌های این استان معادل ۵۹ دستگاه از این ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.
۳۸ درصد اتوبوس‌های خراسان شمالی فرسوده است ,خراسان شمالی+بجنورد+اتوبوس+راهداری+محمد مشتری

به گزارش عصر‌اترک به نقل از ایرنا، محمد مشتری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی، اظهار کرد: ۱۵۴ ناوگان اتوبوس در استان در حال خدمات‌رسانی و جابه جایی مسافران است. 

وی درباره نوسازی ناوگان اتوبوسی در استان گفت: امسال نوسازی اتوبوس‌ها در استان انجام نشده و نوسازی ۱۵ دستگاه از این ناوگان در مرحله اول از طریق واردات توسط بخش خصوصی در دست پیگیری است و با توجه به انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلی در صورت تولید، چند دستگاه نیز سهمیه استان خواهد بود. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی درباره مشکلات تأمین لاستیک ناوگان اتوبوس افزود: با توجه به افزایش نرخ لوازم یدکی به ویژه لاستیک پیشنهاد می‌شود که کارخانجات تولیدکننده بر مبنای پیمایش ناوگان، هر ۶ ماه یک جفت لاستیک با نرخ دولتی به مالکان از طریق ثبت‌نام در سامانه‌ای مشخص تحویل دهند. 

وی درباره برنامه‌های دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسی اظهار کرد: واردات ناوگان اتوبوس با سن زیر پنج سال از برنامه‌های دولت در این زمینه است، همچنین برای نوسازی ناوگان اتوبوس برای تولیدات شرکت‌های سازنده داخلی، تسهیلات تا ۷۰ درصد مبلغ ناوگان پرداخت می‌شود و ۳۰ درصد هم به وسیله متقاضی تأمین می‌شود. 

مشتری درباره فرسودگی ناوگان مینی‌بوس در استان نیز گفت: ۲۴۹ دستگاه مینی‌بوسی در استان برای جابه‌جایی مسافران در بخش حمل و نقل عمومی فعال است که ۱۶۹ دستگاه معادل ۶۷.۳ درصد فرسوده است. 

وی خاطرنشان کرد: امسال نوسازی این ناوگان در استان انجام نشده است. 

۳۸ شرکت مسافربری در استان فعال و شمار ناوگان عمومی شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه‌ای ۸۴۹ دستگاه است. 

۱۵۳ دستگاه اتوبوس، ۲۵۹ دستگاه مینی‌بوس و ۴۳۷ دستگاه سواری کرایه‌ای برای جابه‌جایی مسافران استان به کار گرفته می‌شود. 

بر اساس آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ خراسان شمالی از جمله استان‌های فاقد شبکه ریلی است و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح راه‌آهن در این استان در دستور کار قرار دارد. 

در حالی استان خراسان شمالی همچنان فاقد شبکه ریلی سراسری است که طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در نخستین سفر استانی دولت دهم به استان خراسان شمالی با اعتبار مصوب حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد، ولی پس از مدتی به دلیل نامعلومی به‌خصوص‌ عدم استقبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بلاتکلیفی قرار دارد. 

کارشناسان می‌گویند که ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل یکی از علت‌های مهم محرومیت در خراسان شمالی است و ضعف زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش حمل و نقل و راه اعم از هوایی، زمینی و ریلی دراین‌باره موثر بوده و سبب افزایش بهای تمام شده کالاهای مصرفی می‌شود و نبود واحدهای بزرگ تولید پوشاک، خام‌فروشی محصولات تولیدی استان و دوری از مراکز تولید از دلایل اصلی گرانی کالاهای مختلف در استان محسوب می‌شود. 

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی واقع است و سالانه میلیون‌ها مسافر از این استان گذر می‌کنند.

انتهای خبر/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان