آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ساعت ۱۸:۲۳

پای درد دل معلمانی که در مدارس غیردولتی درس می‌دهند

معلمان مدارس غیردولتی معتقدند مانند معلمان مدارس دولتی کار می‌کنند اما شرایط آنها کاملا متفاوت از معلمان مدارس دولتی است.
پای درد دل معلمانی که در مدارس غیردولتی درس می‌دهند,

به گزارش عصراترک به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سال‌هاست که مدارس غیردولتی در کنار مدارس دولتی فعالیت می‌کنند و بنا بر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، باری را از روی دوش نظام تعلیم و تربیت برداشته‌اند؛ به خصوص در این سال‌ها که با افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیز مواجه هستیم.

مدارس غیردولتی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهند و در مجموع ۱۴ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند. 

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش با بیان اینکه تعداد کلاس‌های بالای ۴۰ نفره کشور، ۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس از ۶۰۰ هزار کلاس درس است، گفت: «آنجایی که تراکم ما ۴۰ نفر است، مدارس غیردولتی کمک ما هست. چون اگر همان مدارس غیردولتی نباشد، دانش‌آموزان آن مدارس هم سرریز به مدارس دولتی می‌شوند».

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در این سال‌های اخیر تلاش کرده است تا شرایط مدارس غیردولتی را بهبود ببخشد و به ویژه معلمانی که در این مدارس کار می‌کنند از حقوق و مزایای مناسب بهره‌مند شوند اما همچنان تعدادی از معلمان مدارس غیردولتی عنوان می‌کنند که در شرایط خوبی از نظر حقوق و بیمه به سر نمی‌برند.

* حقوق و بیمه بر مبنای وزارت کار

معلمان مدارس غیردولتی گلایه‌هایی دارند؛ از شرایط حقوقی‌شان تا بیمه و مزایا. برخی از معلمان مدارس غیردولتی عنوان می‌کنند که حقوق آنها با حقوق معلمان مدارس دولتی قابل مقایسه نیست.

یکی از معلمان مدارس غیردولتی به خبرنگار فارس گفت: حقوق معلمان در مدارس غیردولتی به صورت حق‌التدریس محاسبه می‌شود یعنی برای ساعت‌هایی که تدریس می‌کنند حقوق می‌گیرند و بیمه هم بر همین مبنا پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قانونی که بر مدارس غیردولتی حاکم است، قانون وزارت کار است، ما از نظر وزارت کار ساعت کاری را در هفته پر نمی‌کنیم در نتیجه بیمه هم نصف و نیمه تعلق می‌گیرد.

* معلمان مدارس غیردولتی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند

معلمان مدارس غیردولتی معتقدند که مانند معلمان مدارس دولتی کار می‌کنند اما شرایط آنها کاملا متفاوت از معلمان مدارس دولتی است.

یکی دیگر از معلمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، گفت: یکی از تفاوت‌های بزرگ بین معلمان مدارس دولتی و معلمان مدارس غیردولتی، رتبه‌بندی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر معلمان مدارس دولتی از قانون رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند اما ما با سابقه‌های ۱۰ ساله و ۱۵ ساله هیچ تفاوتی بین‌مان نیست. حتی امنیت شغلی هم نداریم. قراردادهایمان فقط برای یک سال تحصیلی است و نمی‌دانیم سال بعد هستیم یا نیستیم.

 * چرا در استخدام‌های جدید از معلمان مدارس غیردولتی استفاده نشد

معلمان مدارس غیردولتی عنوان می‌کنند که به‌رغم کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش، اما از این معلمان استفاده نمی‌شود.

یکی دیگر از معلمان مدرسه غیردولتی اظهار کرد: آموزش و پرورش اعلام کرده است که برای سال تحصیلی جدید ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشته است و برای حل این مشکل سراغ آزمون استخدامی، حق‌التدریس معلمان رسمی و بازنشسته و سرباز معلم رفته است.

وی ادامه داد: واقعا آموزش و پرورش نمی‌توانست از بین معلمان باسابقه و تجربه مدارس غیردولتی جذب کند؛ معلمانی که امتحان خود را پس داده‌اند و سال‌ها در مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان تدریس کرده‌اند. 

این معلم مدرسه غیردولتی گفت: به ما گفتند که می‌توانیم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنیم اما مسأله اینجاست که برای آزمون فرصت کم بود و ما کلاس درس هم داشتیم. مفاد آزمون هم امسال تغییر کرده بود. 

علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: بیش از ۳ هزار معلم مدارس غیردولتی در آزمون آموزگاری پذیرفته شدند. 

* معلمانی که مزایایی ندارند

معلمان مدارس غیردولتی می‌گویند که از مزایای خاصی نیز بهره‌مند نیستند و فقط حقوق و همان بیمه به آنها تعلق می‌گیرد.

یکی دیگر از معلمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی در ایام تابستان حقوق ندارند، گفت: حقوق معلمان مدارس دولتی در ایام تابستان، ایام عید و تعطیلات تفاوتی ندارد اما معلمان مدارس دولتی اینگونه نیستند و در تابستان حقوق ندارند مگر اینکه کلاس جبرانی و تابستانی داشته باشند.

وی ادامه داد: در ایام کرونا چون کلاس‌های درس به صورت آنلاین برگزار می‌شد، حقوق خیلی از معلمان مدارس غیردولتی کاهش پیدا کرد در حالی که ما مثل معلمان مدارس دولتی برای دانش‌آموزان‌مان وقت گذاشتیم.

این معلم افزود: معلمان مدارس غیردولتی هیچ امکانات رفاهی ندارند و فقط همان حقوق و بیمه است که بر اساس قانون وزارت کار پرداخت می‌شود. چرا آموزش و پرورش در این خصوص کاری نمی‌کند. 

پایان پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان