آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ - ساعت ۲۲:۲۶
رئیس اداره مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد:

کاهش ۹۹ درصدی کانون‌های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استان، تعداد کانون‌های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام سبک از سال ۹۷ تا به کنون از ۱۰۱ کانون به یک کانون کاهش‌یافته است.
 کاهش ۹۹ درصدی کانون‌های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک,

حسن قاسمی‌فرد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام سبک (پی، پی آر) موجب اتفاق تلفات زیاد دام سبک به‌ویژه در بزها می‌شود.

قاسمی‌فرد با بیان اینکه رویکرد دنیا نسبت به این بیماری، ریشه‌کنی آن تا ۲۰۳۰ است، عنوان کرد: در کشور ایران، امسال، سومین سالی است که واکسیناسیون علیه این بیماری در جمعیت دام سبک در سطح استان‌ها به طور هم‌زمان انجام شد.

وی اعلام کرد: طی چهار‌ماهه نخست امسال، در استان یک میلیون و ۸۲۰ هزار رأس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: طی سه سال اخیر با انجام واکسیناسیون دام‌های سبک در استان علیه این بیماری، موجب شده است که تعداد کانون‌های این بیماری در استان به طور چشمگیری کاهش یابد.

وی بیان کرد: در استان، در سال ۹۷ تعداد ۱۰۱ کانون بیماری، در سال ۹۸ تعداد ۹۲ کانون بیماری، در سال ۹۹ تعداد ۳۷ کانون بیماری، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ کانون بیماری، در سال ۱۴۰۱ تعداد سه کانون بیماری وجود داشت که در نیمه نخست امسال تعداد این کانون‌ها به یک کانون رسید.

قاسمی‌فرد تصریح کرد: کاهش قابل‌توجه کانون‌های این بیماری در استان حاصل انجام واکسیناسیون فراگیر و هم‌زمان در سطح کشور بوده است.

علاوه بر این، وی در ادامه به مبارزه با بیماری تب برفکی در دام سبک‌وسنگین در استان نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مقرر شد که طی نیمه نخست امسال در استان ۹۰ درصد از جمعیت دام سنگین و ۷۰ درصد از جمعیت دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تا به کنون در استان ۹۶ درصد از جمعیت دام سنگین و ۸۰ درصد از جمعیت دام سبک علیه این بیماری واکسینه شدند که اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

قاسمی‌فرد در خاتمه اعلام کرد: به‌طورکلی طی شش‌ماهه نخست امسال شش میلیون و ۳۴۹ هزار و ۱۷۰ رأس دام استان علیه انواع بیماری‌های اختصاصی دامی همچنین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام واکسینه شدند.

انتهای خبر/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان