آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ساعت ۲۱:۱۰
رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی:

لزوم واکسیناسیون دام برای ایمن‌سازی بیماری آنتروتوکسمی

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: دامداران استان برای ایمن‌سازی بدن دام‌های سبک‌وسنگین خود در مقابل بیماری آنتروتوکسمی، آنها را واکسینه کنند.
لزوم واکسیناسیون دام برای ایمن‌سازی بیماری آنتروتوکسمی,

شاهین قهرمانی، رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک در این باره اظهار کرد: بیماری آنتروتوکسمی در زبان فارسی به بیماری قلوه نرمی معروف است و دامداران خراسان شمالی از این بیماری با نام بیماری علفی یاد می‌کنند.

قهرمانی با بیان اینکه عامل بروز این بیماری، باکتری است که در محیط وجود دارد، عنوان کرد: این باکتری از طریق مصرف آب و علوفه آلوده وارد بدن گاو، گوسفند، گوساله، بز و حتی اسب می‌شود و در دستگاه گوارش این نشخوارکنندگان وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا زمانی که شرایط برای فعالیت این باکتری در دستگاه گوارش این نشخوارکنندگان فراهم نباشد، این باکتری غیرفعال باقی می‌ماند، تصریح کرد: درصورتی‌که شرایط مستعد شود، این باکتری در بدن این دام‌ها فعال می‌شود و سم تولید می‌کند.

به گفته وی، تغییر یکباره و ناگهانی در جیره غذایی این دام‌ها در زمینه تغییر یکباره در کیفیت غذا، نوع غذا، ماهیت غذا و حتی در مقدار غذا بدون تطابق بخش قبلی شرایط را برای فعالیت این باکتری در دستگاه گوارش این نشخوارکنندگان مستعد می‌کند.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: هر ساله در اواخر اسفندماه که جیره غذایی دستی این دام‌ها به یکباره به تغذیه از مراتع تغییر می‌کند همچنین در اوایل فصل پاییز نیز تغذیه این دام‌ها از مراتع به یکباره به تغذیه جیره دستی تغییر می‌کند، این علل منجر به بروز بیماری آنتروتوکسمی در این دام‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماری حتی بره‌ها، گوساله‌ها و کره‌اسب‌های شیرخوار را نیز مبتلا می‌کند.

قهرمانی درباره بروز علائم این بیماری در دام‌ها نیز عنوان کرد: زمانی که در دستگاه گوارش دام‌های اشاره شده، این باکتری فعال شود، سم تولید می‌کند که منجر به بروز اسهال، ایجاد درد در ناحیه شکمی، سختی در تنفس، علائم عصبی، تشنج، کوری، دندان‌قروچه و حتی مرگ ناگهانی می‌شود.

وی درباره پیشگیری از بروز این بیماری نیز اظهار کرد: در مرحله نخست به‌تمامی دامداران توصیه می‌شود که تغییر جیره غذایی دام‌ها از جیره دستی به چرای در مرتع و بالعکس را به‌صورت تدریجی و با مقدار کم شروع کنند و به‌مرور به مقدار تغذیه موردنظر افزایش دهند تا دام‌ها به‌تدریج به این تغییر عادت کنند.

علاوه بر این، رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با تأکید بر انجام واکسیناسیون دام‌های نشخوارکنندگان، بیان کرد: دامداران برای ایمن‌سازی بدن دام‌های خود در مقابل این بیماری، در اواخر زمستان، ۱۰ روز قبل از تغییر از جیره دستی به چرای از مرتع، به دام‌های خود واکسن تزریق کنند.

وی همچنین افزود: دامداران در اوایل فصل پاییز نیز که دام‌های سبک آبستن هستند، ۴۵ روز قبل از زایمان آنها در یک مرحله واکسن را، تزریق، سپس ۱۵ روز دیگر نیز واکسن دوم را تزریق کنند تا پادتن از طریق شیر مادر به بره‌ها منتقل شود.

قهرمانی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه واکسن این بیماری بهادار است، دامداران باید خود این واکسن را تهیه کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: در کشتارگاه‌های دامی، لاشه دام‌هایی که مبتلا به این بیماری تشخیص داده شوند، ضبط و معدوم می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون و ۱۱۱ هزار رأس دام سبک استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

قهرمانی افزود: امسال (از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۰ مهرماه جاری) ۶۳۰ هزار رأس دام سبک استان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

انتهای خبر/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان