آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ - ساعت ۱۸:۲۷
کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی :

امسال ۱۲۶ مورد زلزله در خراسان شمالی ثبت شد

کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۱۲۶ مورد زلزله در استان ثبت شد که جنوب غربی استان بیشترین زمین لرزه ها را به خود دیده است.
 امسال ۱۲۶ مورد زلزله در خراسان شمالی ثبت شد,

به گزارش عصراترک، به نقل از ایرنا احمد خسروی اظهار کرد: در این مدت؛ ۵۳ مورد زلزله با بزرگای بین ۲ تا سه ریشتر و هشت مورد با بزرگای بین سه تا چهار ریشتر در استان ثبت شده است.

به گفته وی؛ ۶۵ مورد از زمین لرزه ها با بزرگای کمتر از ۲ ریشتر بود.

کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی تصریح کرد: بزرگترین زمین لرزه در این مدت، زلزله ای با بزرگای چهار درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در حوالی شوقان و سنخواست به وقوع پیوست.

وی افزود: میانگین عمق کانونی زمین لرزه های استان در نیمه نخست امسال در ۱۰ کیلومتری عمق زمین بود.

خسروی با اشاره به وقوع زلزله ۴.۴ ریشتری روز گذشته در قاضی و شوقان گفت: کانون این زلزله در حدفاصل قاضی وشوقان حوالی روستاهای عمارت و ناویا بود.

کارشناس مسئول شبکه لرزه نگاری خراسان شمالی افزود: با توجه به مکان یابی دقیق زمین لرزه بوقوع پیوسته و تطابق آن روی نقشه سایزموتکتونیک استان، این زمین لرزه در مسیر گسل فعال رباط قره بیل رخ داده است.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است. زمین لرزه ای با قدرت ۶.۲ درجه ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ و زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه سال ۹۶ در بجنورد و مانه وسملقان، خسارات جانی و مالی به دنبال داشت.


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان