آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ - ساعت ۲۱:۱۳

آغاز عملیات ‌خط راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان

عملیات اجرایی ابر پروژه ریلی شرق کشور با پیگیری‌ها برای تخصیص مالی در دولت سیزدهم، با حضور رئیس جمهور آغاز شد.
آغاز عملیات ‌خط راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان,

به گزارش عصراترک به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند‌، پروژه راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان به طول 910 کیلومتر اجرا می‌شود که 432 کیلومتر آن در خراسان جنوبی است.این پروژه چهار ایستگاه در خراسان جنوبی دارد که در شهر‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین راه اندازی می‌شود که ایستگاه بیرجند ایستگاه تشکیلاتی خط راه آهن، در طول پروژه است که تقریباً بزرگترین ایستگاه در طول خط 910 کیلومتری راه آهن مشهد - بیرجند _ زاهدان است.

 

راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ مشهد با طول 910 کیلومتر در 23 قطعه در حال اجرایی سازی است.اعتبار مورد نیاز برای این پروژه 1.7 میلیارد یورو است.این پروژه در 15 قطعه اجرا شده و مجموع مبلغ قراردادها 86 هزار و 100 میلیارد ریال است.

 

اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال 1399 حدود 290 میلیارد ریال بود که به 600 میلیارد ریال در سال 1400 افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و 130 میلیارد ریال در سال 1401 به هزار و 200 میلیارد ریال در سال 1402 افزایش یافته است.

 

اجرای پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان از سال 1398 آغاز شد و به دلایلی چند سال متوقف شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات، این پروژه دوباره آغاز به کار کرد.اتصال به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان، دسترسی به آسیای میانه، پیشرفت و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی و هموار شدن راه سرمایه‌گذاران تنها گوشه‌ای از مزیت‌های اجرای طرح راه آهن برای خراسان جنوبی است.

 

پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان دارای 13 قطعه است که تمامی این قطعات تقسیم کار شده و پیمانکاران کارگاه‌های مربوط به اجرای این قطعات را تجهیز کرده‌اند.پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان با ظرفیت 8 میلیون تن بار و دو میلیون نفر مسافر راه‌اندازی می‌شود که اعتبار اولیه اختصاص یافته به آن 18 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 

اعتبار مورد نیاز این پروژه با همت دولت، نمایندگان مجلس و موافقت رهبر معظم انقلاب از محل اعتبارات تهاتر نفت تامین می‌شود و پیش بینی می‌شود تا 4 سال آینده راه اندازی شود.

اتصال شمال به جنوب کشور با راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان‌

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در آیین آغاز عملیات زیرسازی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد حد فاصل نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی در ایستگاه تشکیلاتی بیرجند که بدو ورود به استان انجام شد، گفت: این مسیر از چابهار شروع شده و به زاهدان، نهبندان، سربیشه، بیرجند تا منطقه یونسی و مشهد می‌رسد که از مسیرهای مهم ریلی محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت مهمترین مسیر ریلی در کشور است که انجام می‌گیرد.

 

رییس دولت سیزدهم با اعلام اینکه عملیات اجرایی این طرح مهم امروز به نام مبارک امام حسین (ع) آغاز شد، افزود: متوسل می‌شویم که حضرت مدد کند و به دست توانای مهندسان، کارگران، مشاوران و همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول رقم بخورد.

 

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد تا این طرح مهم از زمان قابل پیش‌ بینی زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

وی تصریح کرد: به مردمانی که چشم انتظار آغاز این کار بودند، اطمینان می‌دهیم مقدمات کار کاملا فراهم شده، پیمانکاران، بودجه و اعتبارات هم تامین شده و طرح از زمانی که فکر می‌کنیم، بسیار زودتر به سامان خواهد رسید.

 

رییس جمهور ضمن تشکر از همکاران خود در دولت، مجلس و همه افرادی که در تمامی بخش‌ها در روند پیشبرد کارها کمک کردند، افزود: امیدواریم کار به ثمر بنشیند و مردم در این خطه بتوانند از مزایای این طرح ریلی بهره‌مند شوند که در زمینه حمل و نقل مسافر، بار و هم ارتباط شمال و جنوب کشور بسیار گره گشا و موثر است.

دستور ویژه مقام معظم رهبری برای تأمین اعتبار پروژه راه آهن

 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور ویژه مقام معظم رهبری درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه راه آهن، اظهار داشت: رئیس جمهور علی رغم تأکیدی که براولویت دادن به اتمام پروژه های نیمه تمام دارند و نسبت به آغاز هیچ پروژه جدیدی اقدام نمی کنند، عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی را آغاز خواهند کرد.

 

وی با اشاره به آخرین جلسه هماهنگی پروژه راه آهن که با حضور پیمانکاران و مدیران دستگاه های مرتبط برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه در تأمین آب، برق و سوخت مورد نیاز کارگاه ها مشکلی نداریم و دستگاه های اجرایی در این خصوص همراهی های لازم را دارند، انتظار این است که تمامی قطعات پروژه راه آهن در استان، به صورت همزمان شروع به کار کنند.

 

استاندار خراسان جنوبی راه آهن زاهدان-بیرجند- مشهد را پروژه ای فراملی خواند و اظهارکرد: همه دستگاه های اجرایی مرتبط و کلیه پیمانکارانی که مسئولیتی در این زمینه به عهده گرفته اند، باید این پروژه را خاص و ویژه و فراتر از کارهای عادی و معمولی خود ببینند و قطعاً تعامل می تواند روند اجرای کار را تسهیل کند.

 

 قناعت وظیفه دستگاه های اجرایی در این زمینه را تسهیل شرایط و رفع موانع از مسیر پیمانکاران برشمردو ادامه داد: راه آهن زاهدان-بیرجند – مشهد از پروژه های کلیدی و حیاتی کشور است و برای نظام و کشور حائز اهمیت می باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مطالعات مربوط به تمامی قطعات پروژه راه آهن استان انجام شده، افزود: مانعی برای شروع کار وجود ندارد بنابراین توقع ما این است که روند اجرای کار شتاب گیرد چرا که راه آهن به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده است..

 

به گزارش " تسنیم " آیت الله رئیسی امروز در سفر به خراسان جنوبی، با حضور در جمع راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی از میدان آزادی تا امامزادگان باقریه بیرجند، در تجمع جاماندگان حسینی در محل امامزادگان این شهر سخنرانی دارد.

 

در این سفر همچنین عملیات اجرایی طرح راه آهن نهبندان - بیرجند - قاین- یونسی هم با حضور آیت الله رئیسی آغاز شود.

 

دیدار با مردم ، نخبگان، ائمه جمعه، علما و طلاب انقلابی شهرستانهای فردوس ودرمیان خراسان جنوبی از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی است.

پایان پیام/

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان