آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۴ - ساعت ۱۸:۲۳
کاهش واردات گندم با ۲ عامل افزایش خرید تضمینی و اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان

کاهش واردات گندم با ۲ عامل افزایش خرید تضمینی و اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان

افزایش 33 درصدی خرید تضمینی گندم و اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان باعث شده امسال میزان واردات گندم کشور به حداقل برسد.
کاهش واردات گندم با 2 عامل افزایش خرید تضمینی و اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان,

به گزارش عصر اترک به نقل از خبرگزاری فارس، با افزایش میزان خرید تضمینی از کشاورزان در سال  جاری و نیز اجرای هدفمندی یارانه ها که به گفته برخی مسئولان مصرف گندم کشور را 2 میلیون تن کاهش داده، پیش بینی می شود که میزان واردات گندم امسال به کمترین میزان خود برسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: «مطابق برآوردها خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به ۹ میلیون تن خواهد رسید».

بر اساس اعلام مسئولان بخش کشاورزی میزان مصرف گندم کشور در بخش نان، حدود 10 میلیون تن است که با این میزان خرید فاصله کمی با تامین کامل گندم از منبع داخلی داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان هم در این باره گفته است:میزان مصرف گندم برای بخش نانوایی حدود 10 میلیون تن است، پیش از این هم دیگر مسئولان بخش کشاورزی این میزان مصرف را تایید کرده بودند.

اما چند عامل دیگر هم باعت شده که واردات گندم امسال به کمترین میزان خود برسد.نخست اینکه طبقه اعلام مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، خرید تضمینی  گندم امسال 33 درصد رشد کرده است.

سعید راد با بیان اینکه تاکنون میزان خرید گندم از کشاورزان 33 درصد رشد کرده پیش بینی کرده بود که خرید تضمینی به 9 میلیون تن برسد.

دوم اینکه طبق گفته مشاور وزیر اقتصاد، بعد از اجرای طرح یارانه نان، حدود ۳۰ درصد مصرف گندم کشور کاهش یافته و سالانه حدود ۱.۵ میلیارد یورو صرفه جویی در پی دارد.

علاوه بر این بخشی از گندم کشور هم دست خود کشاورزان است که به سیلوهای دولتی نداده اند و در انبارهای خود برای خود مصرفی و یا استفاده به عنوان بذر در سالهای آینده نگه داشته اند.

میزان مصرف گندم کشور با احتساب بخش صنعت حدود 11.5 میلیون تن است که پیش بینی می شود امسال کمترین میزان و اردات را نسبت به سالهای گذشته داشته باشیم.سال 1400 میزان واردات گندم حدود 7 میلیون تن بود که در سال 1401 این رقم حدود 2 میلیون و 400 هزار تن کاهش یافت و پیش بینی می شود که امسال کمتر از 2 میلیون تن نیاز به واردات گندم باشد.

 با اجرای سیاست هوشمندسازی در نانوایی‌ها هدفمندی یارانه‌ها مصرف غیرضروری و بی‌رویه آرد به طور قابل توجهی کاهش یافته است و دولت قادر به نظارت دقیقتر بر مصرف آرد شده است.

انتهای خبر/ر


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان