آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ - ساعت ۲۰:۴۰
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی :

بارندگی بهاره در خراسان شمالی ۲۴ درصد کاهش یافت

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارندگی بهاره در سال جاری نسبت به دراز مدت ۲۴ درصد کاهش یافت.
بارندگی بهاره در خراسان شمالی ۲۴ درصد کاهش یافت,خراسان شمالی+بجنورد+مجید بیجندی+بارندگی بهاره+خشکسالی

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، مجید بیجندی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا ۱۷ خردادماه جاری ۶۱.۶ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۶۸.۵ میلیمتر و در بلندمدت ۸۰.۸ میلیمتر گزارش شده است.

وی افزود: در سال جاری میانگین دمای هوای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت یک درجه سانتیگراد افزایش دارد.

بیجندی خاطرنشان کرد: میزان بارش در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه پارسال تا ۱۷ خردادماه جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته چهار درصد و نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش‌یافته است.

وی گفت: براین‌اساس ۶۵ درصد از میزان بارش یک‌ساله استان محقق شده است که میزان دریافت بارندگی در کشور ۷۴ درصد است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان با بیان اینکه این استان در زمینه دریافت میزان بارندگی در رتبه ۱۹ استان‌های کشور قرار دارد افزود: میزان بارندگی در تابستان امسال نرمال و کمتر از نرمال و دمای هوا هم سه درجه سانتیگراد بیش از نرمال پیش‌بینی‌شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ضرورت تأمین تجهیزات برای پیش‌بینی‌ها گفت: تأثیر داده‌های رادار در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت ضروری است و راه‌اندازی رادار در مناطق مختلف استان از دغدغه‌های ما است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی افزود: راه‌اندازی رادار هواشناسی ۶۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

تازیانه خشکسالی بر خراسان شمالی

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۹۴ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارهکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت‌تأثیر این پدیده است به‌طوری‌که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه زمانی ۱۰ساله ۷۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی شده است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یک‌ساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

در این مدت ۶.۶ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۳۰ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان مانه‌وسملقان به‌عنوان قطب کشاورزی و شهرستان گرمه دچار خشکسالی است و این رقم در بجنورد ۹۹.۶ درصد است.

از ابتدای مهر پارسال تا نیمه فروردین‌ماه امسال ۱۱۸.۲ میلیمتر باران در استان ثبت شد که این رقم در بلندمدت ۱۵۸.۹ میلیمتر و در مدت مشابه پارسال ۱۰۲ میلیمتر گزارش شده است.

میانگین بارش استان در این مدت در مقایسه با بلندمدت ۲۵.۷ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش دارد و بارش یک‌ساله کامل در استان بیش از ۲۵۰ میلیمتر است که براین‌اساس در سال آبی جاری ۴۷.۱ درصد از بارش‌های استان تأمین شده است.

علاوه بر کاهش بارندگی با افزایش درجه حرارت نیز مواجه هستیم که دمای هوا در این مدت به طور میانگین ۸.۱ درجه سانتیگراد ثبت شد که این رقم در سال قبل ۷.۴ درجه و در بلندمدت ۶.۹ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به‌منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه‌تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات‌ها را نیز کاهش داد به‌طوری‌که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت‌های بحرانی قرار گرفتند

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان