آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ساعت ۲۰:۸
مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان شمالی:

تابستان سختی پیش روی خراسان شمالی است

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با اشاره به پدیده خشک‌سالی که ۹۹ درصد استان را فراگرفته است، گفت: استان امسال تابستان سختی را تجربه خواهد کرد.
تابستان سختی پیش روی خراسان شمالی است,

به گزارش عصراترک، مجیدی بیجندی، مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان شمالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: امروز در دنیا شاهد این هستیم که بیشترین بلایایی که جوامع بشری را درگیر می‌کند، به صورت طبیعی و جوی است و مقدار زیادی از این اتفاقات، متاثر از تغییرات اقلیمی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه خشکسالی، کم‌آبی و بلایای طبیعی در همه جای دنیا به وقوع می‌پیوندد، گفت: اکنون این اتفاقات به امری طبیعی  تبدیل شده است، در حالی که در گذشته بارش‌ها در برخی از فصول سال وجود داشت.

بیجندی گفت: به خاطر تاثیر پذیری کشور ایران از پدیده‌های جهانی، زمان وقوع بارش‌ها جابجا شده و باعث خطر آفرینی‌های جانی و مالی و خسارت بر مردم شده است.

وی افزود: در همین راستا و به منظور کاستن از میزان خسارت‌ها، بولتن‌های هواشناسی برای اطلاع رسانی مردم و دستگاه‌ها صادر می‌شود اما متاسفانه توجه جدی به این بولتن‌ها نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها با خطای معناداری در سطح دنیا و ایران مواجه است، گفت: در سطح استان با توجه به امکانات و پتانسیل در هماهنگی کامل با سازمان مرکزی پیش بینی با بهترین کیفیت تولید می‌شود اما اطلاع‌رسانی دغدغه اصلی است.

بیجندی اضافه کرد: گاهی پیش‌بینی بارندگی اعلام می‌شود و هشدارها صادر می‌شود؛ اما بارش اتفاق نمی‌افتد ولی مردم انتظار دارند پیش‌بینی‌ها صددرصد اتفاق بیفتد درحالی‌که بارش‌ها در فصل بهار به‌صورت نقطه‌ای  و لحظه‌ای است و این پیش‌بینی‌ها باعث کاهش اعتماد عمومی برای مردم می‌شود و باعث خسارت‌های زیادی به جان و مال آنها خواهد شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هواشناسی، پیشگویی نیست، اظهار کرد: بر اساس داده‌ها علمی، سازمان هواشناسی پیش‌بینی صادر می‌کند و این به‌عنوان یک آماده‌باش برای احتمال خطر است.

وی ابراز داشت: طبق پیش‌بین‌های هواشناسی، سامانه‌ای که امروزوفردا استان را در برمی‌گیرد قطعاً خسارت‌های مالی به همراه خواهد داشت؛ اما تلاشمان این است که خسارت جانی به حداقل برسد.

بیجندی در ادامه گفت: بارش‌ها در سال جاری تا روز گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد  و نسبت به آمار بلندمدت ۲۴ درصد کاهش داشته و در موضوع دمایی نیز نسبت به سال گذشته ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: در سال آبی جاری که از یکم مهر سال گذشته آغاز و تا خردادماه ادامه دارد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد دریافت بارش کمتر بوده و در مقایسه با کشور در یک سال آبی که باید ۲۵۱ میلی‌متر بارش دریافت شود، از میانگین دریافت بارش نسبت به کشور عقب هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: استان در حوزه بارش و دما در کشور در جایگاه ۱۹ قرار دارد که هشداردهنده است.

بیجندی اضافه کرد: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ۹۹ درصد استان درگیر خشکسالی است که بر اساس آمار ۱۰ساله ۹۲ درصد استان درگیر خشکسالی بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: انتظار بارش ویژه‌ای در فصل تابستان نداریم، مگر بارش‌های اقلیمی که از طریق سامانه‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ابراز داشت: در حال حاضر موضوع دمایی برای استان بسیار نگران‌کننده است، براین‌اساس پیش،بینی‌ها نشان می‌دهد که تابستان گرمی را پیش رو داشته باشیم و در جهت تامین آب شرب و تولید برق به مشکل می خوریم.

وی گفت: تلاشمان بر این است که با درایت مسئولان استان با کمترین آسیب در قطعی برق از تابستان عبور کنیم.

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان