آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ساعت ۵:۳۴

ذخیره سالانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن آب‌های زیر زمینی خراسان شمالی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح‌های آبخیزداری و بند‌های خاکی در استان مخازن آب زیر زمینی را سالانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد.
ذخیره سالانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن آب‌های زیر زمینی خراسان شمالی,خراسان شمالی+بجنورد+آب های زیرزمینی+آبخیزداری+منابع طبیعی

به گزارش عصراترک به نقل از مهر، حسین فردی  گفت: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور ۴۳۰ میلیارد تومان برای کمک به اجرای طرح‌های آبخیز داری و آبخوان داری اختصاص یافت که تا کنون ۴۷ درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است.

۱۰۰ میلیارد سهم جهاد کشاورزی برای اجرای طرح آبخیزداری

او گفت: طبق توافق سهم جهاد کشاورزی هم از محل فروش اموال برای اجرای این طرح‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.

فردی گفت: تا کنون از اعتبارات تملکی و استانی ۳۴ میلیارد تومان، ۲۰ میلیارد تومان ازمحل تهاتر نفت و از محل اعتبارات ردیف متفرقه ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته و طرح‌های آبخیزداری و بند‌های خاکی در حال اجرا است.

پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های آبخیزداری در استان

معاون آبخیزداری استان اضافه کرد: در بخش سیلاب حوزه قلی شهرستان جاجرم ۵ بند خاکی، گرمه یک بند خاکی و در باشکلاته شهرستان مانه و سملقان یک بند خاکی و در خرق فاروج نیز طرح‌های آبخیزداری به اتمام رسیده و در مجموع طرح‌های آبخیز داری ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

کمبود مالی مشکل اصلی اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری

فردی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۳۰ هکتار مستعد اجرای میان بند‌ها و طرح آبخیزداری است، گفت: به دلیل پُر هزینه بودن فقط ۱۷ درصد طرح‌ها اجرایی می‌شود.

 او گفت: به علت اندک بودن اعتبارات تملک دارایی نمی‌توان پاسخگوی نیاز استان بود.

افزایش ۲۵۰ هزار هکتاری عرصه‌های آبخیزداری با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور

معاون آبخیز داری استان گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان ۲۵۰ هزار هکتار به عرصه‌های زیر پوشش افزوده خواهد شد و تا کنون ۱۳۶ هکتار در حال انجام است.

مشارکت مردم بیشتر از اعتبارات دولت تأثیر گذار است.

فردی گفت: اگر اصلاح و احیای مراتع صورت پذیرد، اما در کنار آن تخریب و تغییر غیر فنی و غیر اصولی انجام شود، طرح آبخیزداری تأثیری در جمع آوری سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های سطحی نخواهد داشت.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان