آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ - ساعت ۱۹:۱۱
کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت:

سال گذشته ۱۹۲ مورد زلزله در خراسان شمالی ثبت شد

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت: سال گذشته ۱۹۲ مورد زمین لرزه در استان ثبت شد که قریب به اتفاق آن کمتر از چهار ریشتر بود.
سال گذشته ۱۹۲ مورد زلزله در خراسان شمالی ثبت شد,خراسان شمالی+بجنورد+احمد خسروی+زلزله

به گزارش گروه دریافت خبر عصر اترک، احمد خسروی اظهار داشت: سال گذشته ۱۹۰ مورد زلزله با بزرگای کمتر از چهار ریشتر و ۲ مورد زلزله با بزرگای چهار تا پنج ریشتر در استان ثبت شد که زلزله های بزرگ از چهار ریشتر در جنوب غربی استان در منطقه جاجرم و گرمه رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته به طور میانگین سالانه ۴۳۲ زمین لرزه در استان ثبت و پردازش شد که بر این اساس شمار زمین لرزه های رخ داده در سال گذشته نسبت به میانگین ۱۰ ساله ۵۵.۵ درصد کاهش دارد.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد افزود: در سال گذشته استان خراسان شمالی به لحاظ رخداد زمین لرزه در رتبه ۱۲ استان های کشور قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۵۳۰ مورد زمین لرزه سال ۱۴۰۰ در خراسان شمالی ثبت شد که ۱۲۹ مورد از زمین لرزه ها بالای ۲.۵ ریشتر بود.

خسروی اظهار کرد: سال ۹۹ هم در خراسان شمالی ۱۱۱ مورد زمین لرزه بالای ۲.۵ ریشتر ثبت شد که ۱۰۶ مورد با بزرگای ۲.۵ تا چهار ریشتر و پنج مورد چهار تا ۵.۲ ریشتر بوده است.

کارشناس مسوول شبکه لرزه نگاری بجنورد گفت: خاستگاه بیشتر زمین لرزه های خراسان شمالی همانند سایر نقاط ایران گسل ها هستند و گسل‌ها شکستگی های پوسته زمین را شامل می شوند که در راستای آنها جابجایی قابل ملاحظه روی داده است.

سال تعداد زلزله مقیاس بزرگی
۱۴۰۱ ۱۹۰ ۱۹۰ مورد بزرگای کمتر از ۴ ریشتر
۱۴۰۰ ۵۳۰ ۱۲۹ مورد بزرگای بالای ۲.۵ ریشتر
۱۳۹۹ ۱۱۱ ۱۰۶ مورد بزرگای ۲.۵ ریشتر

 

بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر"خیلی زیاد "و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

زون گسلی اصلی، زون گسلی بخاردن-قوچان، گسل اسفراین، گسل باغان_ گرماب، گسل رباط قره بیل، گسل بجنورد و گسل جاجرم از جمله گسل های جنبای منطقه در خراسان شمالی هستند.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان