آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ساعت ۱۷:۵۴
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی خراسان شمالی:

آغاز پیک هشتم کرونا دور از انتظار نیست/ مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها وارد پیک هشتم کرونا شده‌اند، گفت: براین‌اساس آغاز پیک هشتم کرونا در کشور ایران نیز دور از انتظار نخواهد بود.
آغاز پیک هشتم کرونا دور از انتظار نیست/ مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند,

فلوریا انفرادی، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر فوتی ناشی از کرونا در خراسان شمالی صفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها وارد پیک هشتم کرونا شده‌اند، گفت: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که طبق سایر پیک‌های قبلی که ابتدا در کشورهای دیگر بوده و بعد وارد ایران شده، جریان پیک هشتم دور از انتظار نخواهد بود.

انفرادی با بیان اینکه احتمالاً نیمه دی‌ماه تا بهمن موارد ابتلا و بستری ما زیاد باشد، گفت: ما جامعه‌ای را داریم که خیلی از آنها ۶ ماه از تزریق آخرین دوز واکسن گذشته است و سطح ایمنی جامعه خیلی پایین آمده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، افزود: با ویروسی مواجه هستیم که سرایت آن بسیار بالاست، اُمیکرون بسیار مسری است و در پیک جدید در یک جامعه ۱۰ نفره اگر فرد مبتلا حضور داشته باشد و فاصله رعایت نشود و تهویه مناسب هم نباشد، حداقل هفت نفر را درگیر می‌کند.

انفرادی ادامه داد: هرچقدر سختگیرانه‌تر در پیشگیری عمل کنیم، کمتر آسیب می‌بینیم و توصیه می‌شود افراد بالای ۱۸ سال که از آخرین دوز واکسن آنها ۶ ماه گذشته حتماً برای تزریق دوز یادآور یا دوز بعدی خودشان مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: نوع واکسن هم مهم نیست چه واکسنی تزریق شود و واکسن به ‌وفورر در مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و مراکز تجمیع واکسن وجود دارد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: یادآوری این نکته حائز اهمیت است که واکسیناسیون به معنی این نیست که دیگر مبتلا به کرونا نخواهند شد و واکسن به طور صددرصدی جلوی ابتلا را نمی‌گیرد؛ اما باعث کاهش شدت بیماری، عدم بستری و کاهش احتمال مرگ‌ومیر می‌شود و سطح ایمنی را تا حدی بالا می‌برد که فرد آسیب زیادی از بیماری نبیند.

وی در خصوص نگرانی ابتلا به بیماری بعد واکسیناسیون، گفت: توصیه می‌شود افرادی که واکسن تزریق کردند تا دو هفته مراقبت از خود داشته باشند، در جمع‌های غیرضروری حاضر نشوند، ماسک بزنند و فاصله را رعایت کنند تا بعد دو هفته سیستم ایمنی بدن تقویت بشود و احتمال ابتلا کاهش پیدا کند.

انفرادی دررابطه‌با عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط افرادی که سالم هستند اظهار داشت: در ۴۰ درصد افراد که مبتلا هستند، علایمی نشان داده نمی‌شود و در برخی، علایم بعد از دو روز بروز پیدا می‌کند پس توصیه می‌شود افرادی که حتی فکر می‌کنند سالم هستند، از ماسک استفاده کنند و از حضور در جمع‌های غیرضروری اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در استان ما بیماری‌های زمینه‌ای و غیرواگیر مثل فشارخون، دیابت و چاقی کنترل شده نیست و همین باعث ضعیف‌شدن بدن و بالابودن امکان ابتلا به کرونا شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان