آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ساعت ۱۸:۱۶
مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت:

نرخ سالمندی در خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

محسن توحیدی مقدم گفت: نرخ سالمندی در این استان ۸.۵ درصد و کمتر از میانگین کشوری است.
نرخ سالمندی در خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است,خراسان شمالی+بجنورد+سالمند+محسن توحیدی مقدم+بهزیستی

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا محسن توحیدی مقدم اظهار داشت: میانگین نرخ سالمندی در کشور ۱۰.۵ درصد و میانگین جهانی این شاخص جمعیتی ۱۲ درصد است.

وی گفت: ۸۴ هزار و ۸۶۹ نفر معادل ۸.۵ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان بالای ۶۰ سال و سالمند هستند که ۱۰ هزار و ۲۷۳ نفر از مجموع سالمندان این استان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که از مستمری و سایر خدمات بهره مند می شوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: سه مرکز شبانه روزی آقایان و ۲ مرکز برای بانوان سالمند، چهار مرکز روزانه توانبخشی سالمندان، یک مرکز ویزیت در منزل و ۲ بنیاد فرزانگان در این استان برای این گروه هدف فعال است که در مجموع گنجایش حدود ۴۰۰ نفر سالمند را دارند.

 

نیاز به هفت خانه حمایتی کوچک

وی ادامه داد: سیاست های سازمان بهزیستی در نگهداری سالمندان در مراکز کوچک با ظرفیت های محدود است و تلاش می شود تا نگهداری این قشر مراکز کوچک در اولویت قرار گیرد چرا که شرایط روحی و روانی در چنین خانه هایی از مراکز پرجمعیت مطلوب تر است.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: هفت خانه کوچک نگهداری سالمندان با ظرفیت هر خانه ۱۰ نفر نیاز است و فراخوان این مراکز داده شده و از بخش های غیر دولتی که شرایط لازم در این خصوص دارند تقاضای کمک و مشارکت می شود.

وی افزود: این نهاد حمایتی در ازای نگهداری هر سالمند در خانه های کوچک سه میلیون تومان به بخش خصوصی یارانه دولتی پرداخت می کند.

توحیدی مقدم اظهار داشت: مراکز حمایتی خانه‌های کوچک فرصت مؤثری در این زمینه است و در واقع معلولان و سالمندانی که از نظر جسمانی و روانی نسبت به دیگران شرایط بهتری دارند اما فاقد خانواده یا سرپرست هستند با حضور در این مراکز فرصت حضور در جامعه و زندگی نیمه‌مستقل را خواهند داشت.

وی عنوان کرد: این محیط خانه‌های کوچک شکلی از مراکز شبانه‌روزی هستند که امکان زندگی افراد در محیط‌های کوچک با ظرفیت ۱۰ نفر را فراهم می‌کنند به گونه‌ای که آنها به‌ صورت مستقل در آنجا زندگی می کنند و در این مراکز شرایطی ایجاد می‌شود که سالمندان یا افراد دارای معلولیت تا حدی زندگی مستقلی داشته باشند و شرایطی همانند شرایط حضور در خانه را تجربه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سه فراخوان راه اندازی خانه نگهداری سالمندانی روانی مزمن ذهنی نیز در این استان اعلام شده است که در این مراکز نیز به ازای نگهداری هر سالمند نیازمند سه میلیون یارانه دولتی ارایه خواهد شد.

توحیدی مقدم بر ایجاد مراکز روزانه توانبخشی سالمندان نیز تاکید کرد و افزود: سیاست های سازمان بهزیستی مبنی بر ایجاد مراکز توانبخشی سالمندان است که تلاش می شود تا این مراکز گسترش یابد.

وی اظهار داشت: برای ایجاد مراکز روزانه توانبخشی سالمندان به ازای هر نفر سالمند نیازمند یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: زندگی جمعی در مراکز با ظرفیت‌های بالا، شباهتی به زندگی نرمال و طبیعی ندارد از این‌رو تلاش شد شرایطی فراهم شود تا افرادی که امکان زندگی در کنار خانواده خود را ندارد به روال عادی و طبیعی زندگی کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه پدران و مادران را نباید از خانواده جدا کرد افزود: با نگهداری آنان در بخشی از ساعات روز به خانواده کمک می کنیم تا به امور روزمره خود برسند و در شب از سالمند خود نگهداری و مراقبت کنند.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد از جمیت آن در روستاها سکونت دارند و نرخ رشد جمعیت استان بیش از میانگین کشوری است، نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۱ درصد و در این استان ۱.۳ درصد است.

نرخ ولادت در این استان بالاتر از رقم کشوری است به طوری که این رقم در کشور ۱۳.۶ در هزار و در این استان ۱۵.۳ در هزار ثبت شده است.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان