آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ساعت ۱۹:۰

استفاده از ماسک برای کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی در فصل سرما

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع عفونت‌های ویروسی مانند کرونا و آنفلوآنزا، گفت: استفاده از ماسک می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری‌ها، پیشگیری کند.
استفاده از ماسک برای کاهش ابتلا به بیماری‌های ویروسی در فصل سرما,

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک، محمدرضا اکبری اظهار کرد: با شروع فصل سرما شاهد بروز بيماري‌هايي مانند آنفلونزا و سرماخوردگي همراه با كرونا در كشور هستيم.

وي گفت: آنفلوانزاي انساني در مناطق معتدل و معمولا در ماه‌هاي سرد سال رخ مي‌دهد و از فردي به فرد ديگري از طريق عطسه، سرفه يا تماس با سطوح آلوده منتشر مي‌شود.

اکبری افزود: ويروس آنفلوانزاي فصلي مي‌تواند سبب بيماري خفيف تا شديد و حتي مرگ بخصوص در افراد پرخطر شود، اين افراد شامل زنان باردار، افراد پير و كودك، افراد داراي نقص ايمني و افراد داراي بيماري‌هاي مزمن زمينه‌اي است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: ويروس‌هاي آنفلوانزاي فصلي مي‌توانند بطور مداوم هرساله بيماري ايجاد كنند بدين معني كه امكان دارد مردم چندين بار به اين ويروس آلوده و بيمار شوند.

وي در خصوص آنفلوانزاي فصلي گفت: بدليل آنكه اكثريت جمعيت به اين ويروس‌هاي جديد  ايمني ندارند و بخش زيادي از مردم آلوده مي‌شوند، بعضي از پاندمي‌ها ممكن است منجر به بيماري شديد شود در حاليكه بعضي ديگر ممكن است منجر به آلودگي خفيف جمعيتي شوند.

اکبری در ادامه به وضعيت آنفلونزاي فصلي اشاره و تصریح کرد:: با توجه به فرا رسيدن فصل سرما و بازگشايي مدارس و مراكز تجمعي و احتمال شيوع بيماري آنفلونزا كه يك بيماري حاد دستگاه تنفسي است كه با تب، سردرد، درد عضلاني، تعريق، آب ريزش بيني، گلو درد و سرفه خود را نشان مي‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: از نشانه هاي بارز آنفولانزا بر خلاف بيماري سرماخوردگي و كرونا، شروع علايم اين بيماري به طور ناگهاني است.

وی با بیان اینکه سرعت انتشار و همه‌گيري ويروس بالا است و عوارض آن ذات‌الريه ويروسي يا باكتري است، در خصوص راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به آنفلونزا اظهار کرد: رعايت بهداشت فردي، شست و شوي مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعايت فاصله فيزيكي، استفاده از ماسك و عدم مراجعه به مكان‌هاي تجمعي از راه‌هاي پيشگيري است.

اکبری تأکید کرد: فرد مبتلا به آنفلونزا بايد تا زمان بهبودي در خانه قرنطينه  شده و استراحت نمايد تا بهبودي سريعتر حاصل و از انتشار ويروس در جامعه پيشگيري شود.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت نباید به هیچ عنوان خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف کرد، افزود: البته راه ديگر پيشگيري از ابتلا  تزريق واكسن آنفولانزا  بوده كه توصيه مي‌شود در افراد بالاي 65سال مادران باردار افراد مبتلا به بيماري هاي زمينه اي ( ديابت – آسم- بيماريهاي قلبي عروقي- كبد- كليوي) و بيماران داراي نقص سيستم ايمني تزريق شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان