آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ساعت ۲۰:۱۷
گزارشی از بررسی وضعیت فروش مرغ ،

افزایش چراغ خاموش قیمت مرغ/ کاهش تولید یا خروج مرغ از خراسان شمالی؟

طی روزهای گذشته مرغ در خراسان شمالی افزایش قیمت پیدا کرده است که ظاهرا به دلیل افزایش قیمت نهاده ها و نبود صرفه اقتصادی برای مرغدار، تولیدات کاهش پیدا کرده و عده ای نیز مرغ را قبل از کشتار از استان خارج می کنند و در سایر استان ها با قیمت بالاتری به فروش می رسانند.
افزایش چراغ خاموش قیمت مرغ/  کاهش تولید یا خروج مرغ از خراسان شمالی؟ ,

به گزارش خبرنگار عصراترک از بجنورد، چندسالی است که با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، خانواده ها برای تامین غذاهای گوشتی، مرغ را در صدر خریدهای اصلی قرار دادند که به دلیل افزایش قیمت نهاده ها، مرغ نیز روز به روز گران تر شده و با شرایط افزایش قیمتی که این نوع گوشت نیز در پیش گرفته در حال حذف شدن از سفره های مردم است.

طی روزهای گذشته قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار خراسان شمالی افزایش پیدا کرده است و براساس اطلاعات میدانی، قضیه از این قرار است که به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی و نبود حمایت کافی از تولیدکننده، تولید مرغ و جوجه ریزی برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل بسیاری از مرغداری ها تولیدشان را کاهش و یا براساس برخی شنیده ها مرغ را به خارج از استان می فروشند.

در شرایط فعلی،  تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورده و به دلیل کاهش تولید، تقاضا بالارفته است، که در مقابل برای برقرار شدن تعادل، مرغ منجمد در فروشگاه ها به فروش می رسد اما نکته قابل توجه این است که استقبال مردم نسبت به این نوع محصول پایین است.

در حاضر تنظیم بازار کشور قیمت مصوب جدیدی برای مرغ پیشنهاد نداده است و براساس قیمت قبلی باید نهایتا مرغ با قیمت کیلویی 62 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که متاسفانه برخی از فروشندگان تخلف می کنند و تا کیلویی 64 هزار نیز مرغ را در بازار عرضه می کنند.

همچنین قیمت خرید مرغ زنده از مرغدار در خراسان شمالی 43 تا 44 هزار تومان است در حالی که در سایر استان ها، بین کیلویی 46 تا 49 هزار تومان عرضه می شود و این قضیه باعث شده که مرغ در استان کمتر به فروش برسد و از استان خارج شود.

 

 

گرانی نهاده ها، تولید مرغ را کاهش داد

حسین قاسم زاده، رییس اتحادیه لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد در رابطه با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: باتوجه به افزایش قیمت نهاده ها، تولید مرغ برای مرغداری ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: مرغ زنده براساس قیمت مصوب باید  کیلویی 39 هزار و 500 تومان به کشتارگاه فروخته شود اما افزایش قیمت نهاده ها تولید را کاهش داده است و مرغدار حاضر نیست مرغ تولید شده را با این قیمت به فروش برساند.

قاسم زاده با اشاره به اینکه عرضه با تقاضا همخوانی ندارد و تقاضا در حال حاضر بالاست، گفت: دولت قیمت مصوب 59 هزار و 800 تومان را برای مصرف کننده اعلام کرد و مدت زمانی مرغ به کمتر از قیمت مصوب به فروش می رسید و تا 49 هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه با آزاد شدن قیمت نهاده ها، قیمت ها افزایش یافت، گفت: دولت به تعدادی از مرغداران نهاده هایی با قیمت 4200 تومان تحویل داد و در زمان افزایش قیمت مرغ، اختلاف هزینه را از آنها درخواست نکرد، از طرفی انتظار دارد که در شرایط فعلی با قیمت مصوب مرغ را به بازار عرضه کنند که مرغدار زیر بار نمی رود.

 

هیچ گونه کمبود مرغی در بازار وجود ندارد

رییس اتحادیه لبنیات، قصابان و مرغ فروشان بجنورد با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه کمبود مرغ گرم و منجمد در بازار استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مرغ منجمد به میزان کافی در استان وجود دارد و با قیمت کیلویی 48 هزار تومان عرضه می شود اما خیلی مورد استقبال مردم نیست.

قاسم زاده ادامه داد: با هماهنگی های جهادکشاورزی، سازمان صمت، اتحادیه مرغداران، اتحادیه مرغ فروشان، اتاق اصناف مرغ در استان خراسان شمالی به عنوان تنها استان کشور، با قیمت مصوب به فروش می رسید و از قیمت مصوب بالاتر نرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید در داخل استان کم شده است، گفت: مرغ زنده با قیمت کیلویی 44 هزار تومان باید به کشتارگاه تحویل شود که مرغدار تولید را کاهش و مرغ را به اندازه نیاز در اختیار کشتارگاه ها قرار نمی دهد.

قاسم زاده گفت: در حال حاضر مرغ کیلویی 59 هزار و 600 به فروشنده تحویل داده می شود و با سود 10 درصد واحدهای صنفی باید به قیمت کیلویی 62 هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند که این قیمت در برخی اصناف به 64 هزار تومان نیز می رسد.

 

افزایش قیمت تخم مرغ استان، متاثر از گرانی در سایر استان هاست

این مقام مسئول همچنین در رابطه با افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نیز توضیح داد: خراسان شمالی وارد کننده تخم مرغ است و تولید ندارد، بنابراین قیمت تخم مرغ متاثر از سایر استان های واردکننده است.

 

 

افزایش 50 درصدی قیمت جوجه برای مرغداری ها

ابوالقاسم کریمی، رئیس اتحادیه مرغداران بجنورد نیز در رابطه با افزایش قیمت مرغ در بازار در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: باتوجه به افزایش قیمت جوجه و نهاده، قطعا باید مرغ نیز افزایش قیمت پیدا کند تا برای مرغدار و تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر جوجه از هشت هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده است، گفت: براین اساس بسیاری از تولیدکنندگانی که سالن مرغداری اختصاصی دارند، تولید را کاهش و یا جوجه ریزی را متوقف کرده اند و عده ای که مستاجر هستند به ناچار به صورت محدود جوجه ریزی را انجام می دهند.

 

توقف جوجه ریزی در برخی مرغداری ها به دلیل نبود صرفه اقتصادی

کریمی اضافه کرد: همچنین گاهی اوقات به این دلیل که مرغ زنده، در شهرهای همجوار با قیمت بالاتر و گاها تا 50 هزار تومان متقاضی دارد، تولیدکننده ها؛ بخشی از تولیدات را به خارج استان عرضه می کنند این در حالی است که مرغ زنده در داخل استان قیمت کیلویی 43 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی در زمینه تامین نهاده ها و دان مرغ انجام نشده است، گفت: در اردیبهشت ماه تامین نهاده با قیمت ارز 4200 تومان در دستور اجرا قرار گرفت که نهاده به عده ای از مرغداران تحویل و عده ای نیز تاکنون در صف انتظار قرار دارند.

 

فروش مرغ بیشتر از 62 هزار تومان تخلف است

محمد هندآبادی، معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در حال حاضر قیمت عرضه مرغ در بازار در مقایسه با سایر استان های دیگر پایین است و قیمت مصوب استان 62 هزار تومان است و فروش با قیمت بیش از این، تخلف محسوب و با متخلفین برخورد می شود.

وی ادامه داد: فروش مرغ زنده در استان 41 هزار تومان پیش بینی شده که با قیمت تمام شده به 43 و 600 می رسد.

هندآبادی با بیان اینکه خرید حمایتی جهاد کشاورزی زمانی انجام می شود که عرضه زیاد و تقاضا پایین باشد، گفت: در شرایط فعلی هیچ گونه کمبود مرغ گرم و منجمدی در بازارهای خراسان شمالی وجود نداشته است و مرغ منجمد با قیمت کیلویی 48 هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای و اصناف منتخب استان توزیع می شود.

وی یادآور شد: مشکل در شرایط فعلی این است که قیمت تمام شده برای مرغدار بالاتر از قیمت مصوب است و براین اساس مرغدار حاضر نیست مرغ را با قیمت مصوب عرضه کند.

 

 

تاکنون قیمت جدید از ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ نشده است

هندی آبادی بیان داشت: براین اساس قرار بود که برای حمایت از تولید، قیمت تغییر پیدا کند و ستاد تنظیم بازار کشور تا پایان شهریور ماه در این حوزه تصمیم جدید را اعلام کند که به دلیل مسائل اجتماعی پیش آمده تاکنون این قیمت تغییر نکرده است.

وی گفت: نهاده هایی که قرار بود با قیمت ارز دولتی 4200 تومانی به تولید کننده داده شود برای  گروهی از مرغداری ها تامین شد و  برای گروهی محقق نشده است .

وی اضافه کرد:  به پیگیری های صورت گرفته، تحویل نهاده ها منوط به تخصیص ارز دولتی اعلام شد که زمان خاصی در این حوزه اعلام نشده است.

این مقام مسئول خاطرنشانکرد: برای رفع مشکل مرغ در بازار راه حل کوتاه مدت توزیع مرغ منجمد در بازار برای جبران کمبود مرغ گرم و برای دراز مدت بررسی مجدد قیمت و آنالیز قیمت جدید برای تولید کننده  و مصرف کننده در دستور کار قرار دارد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان