آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ساعت ۱۹:۳۴
رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اعلام کرد

حمایت دولت سیزدهم از ۴ عمل پیوندی / صرفه‌جویی یک میلیارد یورویی در ۱۴۰۰

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از حمایت از انجام بیش از ۲ هزار عمل پیوند شامل پیوندهای مغز استخوان، کبد، ریه و قلب در ۳۸ مرکز درمانی سراسر کشور خبر داد و گفت: این اقدامات مانع از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور شده است.

مهندس سید حسین صفوی در گفتوگو با ایسنا، درباره اقدامات انجام شده از سوی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در دوره اخیر، از حمایت هیات امنای صرفه جویی ارزی از ۴ عمل پیوند شامل پیوندمغز استخوان، پیوند کبد، پیوند قلب و پیوند ریه خبر داد و گفت: از طرفی تامین اقلام مصرفی مورد نیاز شامل ست‌ها ومحلول‌ها جهت انجام عمل پیوند، مساعدت جهت تامین بخشی از هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی بیماران پیوندی، تجهیز مراکز جدید و جایگزینی دستگاه‌های قدیمی موجود در مراکز پیوند با جدیدترین نسل دستگاه‌های مورد نیاز از جمله اقداماتی بوده که از سوی هیات امنای صرفه جویی ارزی انجام شده است.

افزایش ۲۰ درصدی اعمال پیوند مغز استخوان در کشور

وی افزود: با حمایت های هیات امنای صرفه جویی ارزی، تعداد اعمال پیوند مغز استخوان در سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی داشته است به صورتی که از ۱۰۵۴ عمل در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۷۱ عمل در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین کمک در زمینه تامین هزینه‌های داروهای مورد نیاز بیماران پیوند مغز استخوان در حین بستری نیز از جمله محورهای حمایتی این نهاد است. در عین حال بیمارستان دکتر شریعتی تهران، بیمارستان آیت الله طالقانی تهران، بیمارستان نمازی شیراز، بیمارستان مرکز طبی کودکان و بیمارستان شفای اهواز بیشترین تعداد عمل پیوند مغز استخوان را در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند.

وضعیت پیوند کبد در کشور

صفوی با بیان اینکه تعداد عمل پیوند کبد از ۵۳۹ عمل در سال ۹۹ به ۷۶۱ عمل در سال ۱۴۰۰ رسیده است، گفت: این رقم با رشد ۴۱ درصدی همراه بوده است که با توجه به حساسیت این نوع اعمال بسیار حائز اهمیت است. بر اساس آمار اعلام شده بیشترین تعداد پیوند کبد در بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا شیراز، مجتمع بیمارستانی حضرت امام خمینی (ره) تهران، بیمارستان پیوند اعضاء منتصریه مشهد، مرکز آموزشی درمانی فیروزگر تهران و مرکز آموزشی درمانی آیت الله طالقانی تهران انجام شده است.

جهش ۲۰۰ درصدی در پیوند ریه

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه در بیمارستان‌های تهران، مشهد و شیراز تعداد اعمال پیوند قلب نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده و از ۵۶ عمل در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۸ عمل در سال ۱۴۰۰ رسیده است، افزود: حمایت هیات امنا از عمل‌های پیوند ریه نیز در سال گذشته، با جهش ۲۰۰ درصدی همراه بوده است. هیات امناء در سال ۱۴۰۰ مجموعا از انجام ۲۱۶۹ مورد عمل پیوند شامل پیوندهای مغز استخوان، کبد، ریه و قلب در ۳۸ مرکز پیوند در سراسر کشور حمایت کرد و با توجه به اینکه اعمال پیوند، عملی بسیار پرهزینه است، در صورت عدم وجود زیرساخت های لازم برای انجام آن‌ها در داخل کشور، اعزام بیمار به خارج از کشور، متضمن بار هزینه ارزی قابل توجهی برای نظام سلامت خواهد بود.

میزان صرفه جویی ارز در حوزه پیوند اعضاء

وی تاکید کرد: میزان صرفه جویی ارزی ناشی از انجام اعمال پیوندی در داخل کشور، از ۸۰۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ به بیش از یک میلیارد یورو در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. بنابراین نقش حمایتی هیات امنای صرفه جویی ارزی در جلوگیری از خروج  میزان قابل توجهی ارز از کشور بیش از پیش نمایان می‌شود.

انتهای پیام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان