آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ساعت ۲۰:۲۱
در گفت و گو با عصراترک اعلام شد:

ورود و خروج ۴۲ هزار تن کالا در گمرک خراسان شمالی، طی بهار امسال/استان به دنبال اخذ موافقت سهمیه واردات خودرو و موبایل

سرپرست گمرک خراسان شمالی گفت: طی بهار امسال 36 هزار و 370 تن کالا از گمرک استان به بازارهای هدف، صادر و پنج هزار و 915 تن کالا نیز به گمرک استان وارد و ترخیص شدند.
ورود و خروج 42 هزار تن کالا در گمرک خراسان شمالی، طی بهار امسال/استان به دنبال اخذ موافقت سهمیه واردات خودرو و موبایل ,

عباس باقری، سرپرست گمرک خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: طی سال 1400، از گمرک خراسان شمالی به وزن 79 هزار و 99 تن کالا به ارزش 69 میلیون و 759 هزار و 429 دلار به بازارهای هدف صادر شد.

باقری گفت: این کالاها شامل شمش آلومینیوم، کود اوره، ازت، مقاطع فولادی، پودر کریستال ملامین، ورقه های اسفنجی، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، واشر سرسیلندر، بلوک بتنی، اسید سیتریک خوراکی، هیدروکسید سدیم، زعفران، موتور فن، محصولات کشاورزی، نوشابه های انرژی زا و کفپوش بودند.

وی افزود: افغانستان، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، عراق، اتریش از جمله کشورهای هدف صادراتی این کالاهای تولید شده ایران بودند که از گمرک خراسان شمالی صادر شدند.

 

 افزایش ارزش صادراتی استان به 219 درصد در بهار امسال

در عین حال، سرپرست گمرک خراسان شمالی به بهار سال 1401 نیز اشاره و عنوان کرد: در بهار امسال از گمرک خراسان شمالی 36 هزار و 370 تن کالا به ارزش 33 میلیون و 246 هزار و 164 دلار صادر شد.

باقری افزود: صادرات کالا از گمرک خراسان شمالی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال 1400 به لحاظ وزنی تا 215 درصد و به لحاظ ارزش دلاری تا 219 درصد رشد داشته است.

وی محصولات پتروشیمی شامل کود اوره، آمونیاک، کریستال ملامین همچنین آلفا آلومینیوم، محصولات فولادی اسفراین، اسید سیتریک خوراکی، محصولات پلاستیکی، قوطی کنسرو خالی، کفپوش و گیاهان آپارتمانی را از جمله محصولات صادر شده از گمرک خراسان شمالی به بازارهای هدف برشمرد.

سرپرست گمرک خراسان شمالی افزود: عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، رومانی، ازبکستان، پاکستان، آلمان و ... از جمله کشورهای هدف صادراتی خراسان شمالی بوده اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شمش آلومینیوم از مهمترین محصولات صادراتی استان محسوب می شود که به لحاظ وزنی و ارزش دلاری سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

باقری افزود: در بهار امسال سه هزار و 500 تن شمش آلومینیوم به ارزش هشت میلیون و 320 هزار و 578 دلار از گمرک استان به کشورهای عراق و ترکمنستان صادر شد.

وی همچنین بیان کرد: در میان محصولات کشاورزی و خوراکی، صادرات رب گوجه فرنگی از سوی یک شرکت کشت و صنعت فعال در استان در بهار امسال قابل توجه بوده است به طوریکه در بهار سال گذشته این شرکت از گمرک استان 78 تن رب صادر کرد و در بهار امسال حجم صادرات رب توسط این شرکت از گمرک استان به دو هزار و 171 تن رسید.

 

واردات 20 هزار تن برنج به خراسان شمالی 15 ماه گذشته

سرپرست گمرک خراسان شمالی در ادامه درباره واردات کالاهای انجام شده به گمرک خراسان شمالی و ترخیص کالا از این گمرک نیز اظهار کرد: طی سال 1400 به وزن 30 هزار و 381 تن کالا به ارزش 57 میلیون و 361 هزار و 825 دلار به گمرک استان وارد و ترخیص شدند.

باقری گفت: این کالاها شامل ماشین آلات قاب گیری و خط تولید، نیکل، پارچه، کنتور گاز، الکترود ذغالی، شکر خام، پودر آلومینیوم، برنج، شمارشگر کنتور، فیلتر المنت، اجزاء پمپ هیدرولیک، بلوک بتنی، کولر گازی، دستگاه رنگ سنج، روغن صنعتی، گوشت مرغ منجمد، قطعات یدکی تلوزیون، رزین، فنر جرثقیل و ... بوده اند.

وی افزود: این کالاها از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، پاکستان، هند، عمان و ... به گمرک خراسان شمالی وارد و ترخیص شدند.

سرپرست گمرک خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: طی بهار سال 1401 نیز به وزن پنج هزار و 915 تن کالا به ارزش هشت میلیون و 781 هزار و 197 دلار به گمرک استان وارد شد که در مقایسه با بهار سال 1400 به لحاظ وزنی تا 23 درصد و به لحاظ ارزش دلاری نیز تا یک درصد رشد واردات کالا به گمرک استان داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: از قابل توجه ترین کالاهای وارد شده به گمرک استان محصول برنج بوده است که طی سال 1400 به وزن 15 هزار و 943 تن محصول برنج به ارزش 14 میلیون و 401 هزار و 13 دلار از کشور پاکستان به منطقه ویژه اقتصادی استان وارد و از گمرک استان به سایر نقاط کشور ترخیص و ارسال شد.

باقری همچنین افزود: طی بهار امسال نیز به وزن چهار هزار و 172 تن برنج به ارزش یک میلیون و 801 هزار و 421 دلار به منطقه ویژه اقتصادی استان وارد و از گمرک استان ترخیص و به سایر استان ها ارسال شد.

علاوه بر این، وی یادآور شد: در حال حاضر استان خراسان شمالی به انباری برای واردات گوشت مرغ منجمد کشور تبدیل شده است که این محصول وارداتی از کشور برزیل به ایران وارد و از گمرک خراسان شمالی ترخیص و به سایر استان ها ارسال می شود.

 

خراسان شمالی به دنبال اخذ موافقت برای انجام واردات تخصصی کالاها

سرپرست گمرک خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، با تاکید بر این نکته که برای تولیدکنندگان و بازرگانان، مدیریت زمان مهمترین اولویت برای ارسال کالا به بازارهای هدف است به گونه ای که ترخیص یک روز زودتر کالا به معنای مدیریت زمانی و مدیریت مالی محسوب می شود، اظهار کرد: گمرک خراسان شمالی ترخیص سریع کالاهای وارداتی را به عنوان یک مشوق مهم اقتصادی برای بازرگانان در دستور کار خود قرار داده است.

باقری تصریح کرد: هنگامیکه کالایی به گمرک خراسان شمالی وارد می شود برای ترخیص هر چه زودتر کالاها، حقوق گمرکی و حقوق دولتی از صاحب کالا وصول می شود تا کالاها سریع به بازار ارسال شود.

در عین حال، وی عنوان کرد: درصورتیکه پرداخت تمامی حقوق گمرکی امکان پذیر نباشد، پرداخت آن با دریافت ضمانت نامه بانکی به مدت یکسال، اقساطی می شود.

سرپرست گمرک خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود از پیگیری های گمرک خراسان شمالی برای دریافت موافقت ها برای واردات و ترخیص کالاهای مهم دیگری از محل گمرک استان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم درصورتیکه واردات خودرو به ایران آزاد شد سهمی از واردات این کالا و ترخیص آن از گمرک خراسان شمالی امکان پذیر شود.

باقری افزود: در این زمینه می بایست سرمایه گذار جذب شود تا ترخیص سهمی از واردات خودرو از گمرک خراسان شمالی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: استانداری در حال پیگیری تحقق این برنامه است.

افزون بر این، سرپرست گمرک خراسان شمالی بیان کرد: در خراسان شمالی شرکتی در زمینه واردات گوشی موبایل فعالیت می کند که متقاضی واردات این محصول از گمرک استان به داخل کشور است.

وی با بیان اینکه گمرک خراسان شمالی از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص برای واردات تخصصی این کالا به استان برخوردار است، افزود: گمرک استان با این تقاضا موافقت کرده است حال منتظر هستیم تا سازمان گمرک ایران در این زمینه موافقت خود را اعلام کند.

باقری تصریح کرد: هر چه امر صادرات و واردات کالا از گمرک خراسان شمالی بیشتر شود، درآمد حاصل از دریافت ارزش افزوده عوارض مالیاتی بر واردات کالا در استان افزایش خواهد یافت همچنین سیستم حمل و نقل برون شهری استان نیز فعال تر می شود.

افزون بر این، وی به قابلیت خراسان شمالی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در زمینه پسته تازه به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اشاره و عنوان کرد: درصورتیکه شرکت های هواپیمایی کشور موافقت کنند تا هواپیمای های باری کوچک خود را در فرودگاه بجنورد مستقر کنند امکان صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته از گمرک خراسان شمالی نیز میسر می شود.

این مسئول افزود: تحقق این هدفگذاری از سوی کارگروه تشکیل شده در دست پیگیری است.

 

مزیت بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو

سرپرست گمرک خراسان شمالی در خاتمه درباره مزیت راه اندازی بازارچه مرزی پرسه سو میان خراسان شمالی و ترکمنستان نیز اظهار کرد: درصورت موافقت کشور ترکمنستان با راه اندازی و بازگشایی این بازارچه مرزی، ساکنان محلی پیرامون این بازارچه در دو طرف مرز می توانند تولیدات خود را برای فروش به یکدیگر عرضه کنند که این تبادلات کالایی برای ساکنان مناطق دو طرف مرز سودمند است و مزیت اقتصادی برای مناطق پیرامونی دارد.

باقری افزود: گمرک نیز از محل واردات کالا برای فروش در این بازارچه حقوق گمرکی وصول خواهد کرد که بر افزایش تولید درآمدی استان نیز بسیار موثر است.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان