آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ساعت ۲۳:۱۹
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی:

صنایع خراسان شمالی برای توسعه هنرستان ها پای کار باشند/ شهرداری روند تحویل قطعه آموزشی در زمین های ارتش بجنورد را تسریع کند

ابوالقاسم اکبری با اشاره به اینکه جاجرم، به دلیل وجود کارخانه آلومینا، بیشترین جذب هنرستانی های استان را دارد، گفت: از سازمان صمت تقاضا داریم، دستور داده شود صنایع پای کار بیایند، هنرستان ها با نگاه به صنایع استان پایه ریزی شوند.
صنایع خراسان شمالی برای توسعه هنرستان ها پای کار باشند/ شهرداری روند تحویل قطعه آموزشی در زمین های ارتش بجنورد را تسریع کند,

به گزارش خبرنگار عصراترک از بجنورد، ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: طرح آینده پژوهی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان با پیشنهاد از خراسان شمالی کلید خورد.

وی ادامه داد: طرح آینده پژوهی رشته ای با نگاه به سند تحول بنیادین، طراحی و هدایت تحصیلی متناسب با نیازمندی های کشور آماده شده است که طبق بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مجموع کسانی که وارد حوزه های تحصیلی بالا می شوند، باید درصد بالایی از آنها جذب هنرستان ها شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این طرح ابزارهای توسعه، موانع و ارائه راهکارها نیز ذکر شده است، افزود: نگاه در سند برنامه ششم توسعه این بوده که ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و هنرستان ها  و ۵۰ درصد به سمت رشته های نظری بروند، اما در حال حاضر در کشور ۶۵ درصد نظری و ۳۵ درصد فنی هستند که میانگین استان نیز به همین صورت بوده است.

اکبری عنوان کرد:  پیش بینی شده که با برنامه ریزی های انجام شده در سال آینده در خراسان شمالی با رشد ۱۰ درصدی هدایت تحصیلی به سمت فنی و حرفه ای و هنرستان ها به جذب ۴۳ درصدی در این حوزه برسیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر استقبال دانش آموزان از رشته های علوم تجربی و علوم انسانی بالا و پذیرش به شدت پایین بوده است، که برای حرکت به سمت توسعه متوازن رشته ای در استان باید به سمت جذب دانش آموزان در هنرستان ها و فنی و حرفه ای ها پیش رفت.

اکبری اظهار داشت: در اجرای طرح آینده پژوهی رشته ای، متناسب با زیست بوم استان رشته های جدید ایجاد و رشته های منسوخ شده حذف خواهد شد که در سال تحصیلی جاری سعی بر این است که هدایت تحصیلی دانش آموزان مطابق با رشته های مورد نیاز استان در جهت کاهش بیکاری رقم بخورد.

وی همچنین گفت: برای توسعه این طرح نیازمند فضا، تجهیزات و امکانات هستیم که با پیگیری های انجام شده، اعتبارات جذب خواهد شد و در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه ریزی ها صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی ۸۸ هنرستان با ۸۸ رشته فعالیت دارند، گفت: پیش نیازهایی هم وجود دارد که با حمایت صنایع از اشتغال، در جذب سرباز مهارت، سربازان به کارگیری شوند تا با همکاری تمام ارگان های مرتبط توسعه متوازن در بازه زمانی سه ساله در استان محقق شود.

اکبری دستور جلسه بعدی شورا را مربوط به فضاهای آموزشی مهارتی جوار صنایع عنوان کرد و گفت: در بحث توسعه متوازن رشته ای در خراسان شمالی، جاجرم تنها شهرستانی است که رتبه بالا جذب هنرستان و فنی و حرفه ای را دارد که به دلیل وجود صنعت آلومینا در این شهرستان، هنرستان جوار معدن دارند که دانش آموزان در این رشته ها تحصیل و معمولا به کارگیری می شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سازمان صمت تقاضا داریم، دستور داده شود صنایع پای کار بیایند، هنرستان ها با نگاه به صنایع استان پیش روند که هنرستان های جوار صنایع در اسفراین، پتروشیمی، سیمان ایجاد و نگاه فنی و حرفه ای را تقویت کنیم.

اکبری با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزش پرورش در استان شرایط خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: در بجنورد سرانه فضای آموزی ۳.۸ متر است، در زمین های ارتش ساخت و ساز با سرعت در حال انجام است که باتوجه به وجود یک قطعه آموزشی در آن نقطه تقاضا داریم که هر چه سریعتر این فضا به این سازمان تحویل داده شود تا یک آموزشگاه ۱۵ کلاسه دولتی که برای این نقطه پیش بینی شده است احداث شود.

وی همچنین توضیح داد: بجنورد، ۱۹۴ مدرسه دونوبته و تنها ۱۵ مدرسه تک شیفت دارد که نیاز است شهرداری زمین ها را تحویل دهد تا مشکل این حوزه در مرکز استان رفع شود .

 

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم