آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ساعت ۱۸:۵۴
مدیر عامل شرکت الومینای ایران خبرداد:

راهکاری دانش‌بنیان، برای استفاده از خاک‌های بوکسیت کم‌عیار

مدیر عامل شرکت الومینای ایران گفت: با توجه به فقر معدنی کشور در تامین بوکسیت به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم، استفاده از خاک‌های بوکسیت کم‌عیار با دانش بومی به عنوان راهکاری دانش‌بنیان در دستور کار است.
راهکاری دانش‌بنیان، برای استفاده از خاک‌های بوکسیت کم‌عیار ,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم «تورج زارع» گفت: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور سالیانه ۷۰۰ هزار تن است و ایران در سه سال گذشته با بهره‌برداری از واحدهای جدید جایگاه خود را از بیست و یکم جهان به چهاردهم ارتقا داده است.

وی بیان‌داشت: ‌برای تولید ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم نیازمند استفاده از ۱.۴ میلیون تن پودر آلومینا هستیم که اکنون فقط ۲۵۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و بقیه از خارج تامین می‌شود.

زارع تصریح‌کرد: ایران کشور فقیری در موضوع منابع بوکسیت محسوب می‌شود که خاک‌های بوکسیت‌ موجود در آن عمدتا از نوع «شیلی» و «کم‌عیار» است و مناسب تولید پودر آلومینا نیست، اما با توجه به مزیت انرژی ارزان در کشورمان و با انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان، پُرعیارسازی آنها و تولید پودر آلومینا از همین خاک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش زیادی از دانش این موضوع بومی و بخش کمی نیز وابسته به خارج از کشور است و فقط شرکت آلومینای ایران (وابسته به ایمیدرو) برنامه تولید سالیانه ۵۰۰ هزار تن پودر آلومینا از بوکسیت‌های کم‌عیار را در برنامه دارد. همچنین با مدیریت ایمیدرو ایجاد ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی تولید پودر آلومینا در جنوب کشور در دستور کار قرار گرفته است.

 

صادرات ۳۵۰ هزار تنی شمش آلومینیوم

رییس شورای سیاستگذاری نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار، در ادامه از برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای صادرات ۳۵۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: پارسال ۲۰۰ هزار تن از این محصول روانه بازارهای صادراتی شد.

وی اظهار داشت: عمده صادرات شمش آلومینیوم به ترکیه، چین و عراق انجام می‌شود و جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های گذشته سبب افزایش قیمت آلومینیوم به حتی چهار هزار دلار در هر تن شد که فرصت مناسبی برای توسعه صادرات در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داد.

زارع تصریح کرد:‌ آلومینیوم ماده اولیه بسیاری صنایع از جمله خودروسازی، شوینده‌ها، ساختمان‌سازی، حمل و نقل و بسته‌بندی است.

وی گفت: ظرفیت سالیانه تولید آلومینیوم در جهان ۶۸ میلیون تن است که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با رشد سالیانه ۶.۵ درصدی تقاضا برای این محصول در جهان مواجه بوده‌ایم.

رییس شورای سیاستگذاری نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار در ادامه در خصوص محورهای همایش، اظهار داشت: تامین پایدار بوکسیت و توسعه زنجیره ارزش آلومینا و آلومینیوم، روش‌های نوین اکتشاف  و استخراج بوکسیت سازگار با محیط زیست، وضعیت ذخایر بوکسیت در کشور، فناوری‌های نوین دوستدار محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی در زنجیره تولید و تحلیل بازارهای فروش داخلی و صادراتی، عمده محورهای این همایش را تشکیل می‌دهند .

تورج زارع همچنین در مراسم افتتاحیه اولین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار گفت: سالانه باید یک میلیون تن پودر الومینا وارد کشور شود برای این باید یک میلیارد دلار پرداخت شود.

 وی گفت: افزایش تولید همواره مورد توجه و برنامه ریزی شرکت آلومینای ایران است و خوشبختانه امسال دو پروژه مهم با سرمایه گذاری معادل ۲ هزار میلیارد ریال برای تولید محصول جدید که ارزش افزوده بیشتری دارد برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: شرکت آلومینای ایران تنها تولید کننده پودر الومینا در ایران است و یکی از مهمترین چالش های ما در این بخش تولید و تامین بوکسیت پر عیار در کشور است.

 رئیس شورای سیاستگذاری اولین همایش بوکسیت، آلومینا آلومینیوم و توسعه پایدار اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش شرکت آلومینای  ایران هم اکنون معادن جاجرم در  خراسان شمالی در پنج سال اخیر به پنج برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید الومینای پر عیار از ذخایر معدنی در این منطقه به ۴۰ میلیون تن افزایش یافته است گفت:

 برآورد شده روند تولید و نیاز بوکسیت در جهان همواره رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی بر  توسعه فعالیت های بخش خصوصی در صنعت آلومینیوم تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۱۰% بوکسیت مورد نیاز ما از معادن بخش خصوصی تامین می شود  و تمام تلاش ما این است که در این راستا بتوانیم به افزایش بوکسیت پر عیار دست پیدا کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین پروژه های شرکت آلومینای ایران راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی در این شرکت است که تمام تلاش ما این است که نیمه دوم امسال این نیروگاه فعالیت‌های خود را آغاز کند .

وی اظهار داشت:  یکی از مهمترین پروژه‌های دیگر ما تولید  آلومینیوم کم عیار به روش جدید است که بتوانیم برای تولید ۵۰۰ هزار تن از این محصول ظرفیت سازی کنیم که هم اکنون این پروژه در مرحله مطالعاتی قرار گرفته است و معادل ۸۰۰ میلیون یورو به سرمایه‌گذاری نیاز دارد .

وی با بیان اینکه رشد بازار بوکسیت در جهان سالانه بیش از ۲ درصد  است افزود:  تولید آلومینا در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۸ میلیون تن رسیده است و این نشان می‌دهد که سالانه معادل ۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت:  جمهوری اسلامی ایران هم اکنون سالانه با تولید ۸۰۰ هزار تن فلزات آلومینیوم از رتبه ۲۱ به ۱۴ ارتقا پیدا کرده است .

به گفته زارع ، تولید آلومینیوم و فلزات آلومینیوم در زنجیره به توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم در کشور منجر می شود ، اما حفظ محیط زیست و منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت آلومینای ایران است.

وی  گفت:  به منظور حفظ منابع طبیعی هم اکنون تفاهم‌نامه‌ای ۱۵۰۰ میلیارد تومان با محیط زیست به امضا رسیده تا بتوانیم محیط زیست شهرستان جاجرم را بیش از پیش حفظ کنیم.

انتهای پیام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم