آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۱۴ - ساعت ۱۵:۵
گزارشی از بررسی وضعیت بیکاری و اشتغال؛

ماجرای مهاجرت ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت بیکار خراسان شمالی چه بود؟/ آمارهای بیکاری و اشتغال استان چه میزان واقعی هستند؟

خراسان شمالی براساس سنجش های کشوری در جایگاه دوم فقر کشور قرار گرفته، این در حالی است که براساس نرخ بیکاری که به استان اختصاص پیدا کرده است، تنها 0.5 درصد آمار بیکاری این استان از میانگین کشوری بیشتر است، که در واقع این دو آمار هیچ گونه سنخیتی با یکدیگر ندارند.
ماجرای مهاجرت 250 هزار نفر از جمعیت بیکار خراسان شمالی چه بود؟/  آمارهای بیکاری و اشتغال استان چه میزان واقعی هستند؟,

به گزارش خبرنگار عصراترک، برای رسیدن به یک جامعه سالم نقش جمعیت جوان بسیار چشمگیر و مفید است، شناخت شرایط موجود اشتغال،  در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان حائز اهمیت است، متأسفانه جوانان کشور ما در حال حاضر با مشکلاتی زیادی از جمله بیکاری و عدم اشتغال مناسب مواجه هستند و شواهد و قرائن نشان دهنده آن است که صدرنشین بحران‌های آینده کشور بحران گسترده بیکاری خواهد بود.


وجود بیکاری در هر کشور باعث بالا رفتن آمار فقر، فساد، توزیع ناعادلانه درآمد، طلاق، قاچاق مواد مخدر، ناامنی و پیامدهای سنتی دیگر در آن کشور خواهد شد، ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای کاهش بیکاری، فقر و نابرابری است.


مطابق آخرین آمار مرکز آمار ایران از پاییز سال 99، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 9.4 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند، در حالی که آنچه در جامعه پدیدار و نمایان است، غیرواقعی بودن این آمار ها را نشان می دهد.

 

جایگاه دوم فقر خراسان شمالی در کشور با نرخ بیکاری ارائه شده سنخیت ندارد


خراسان شمالی استانی مرزی است که از لحاظ وضعیت اقتصادی در جایگاه دوم فقر کشور واقع شده، در حالی که آمارهای ارائه شده اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در رابطه با نرخ بیکاری و اشتغال وضعیت را مطلوب نمایش می دهد، اما با گذری در خیابان های شهر و بررسی حال و روز مردم، به خوبی این گفته و آمار نقض خواهد شد.


متاسفانه آمار نرخ بیکاری براساس سرشماری  صورت می گیرد که به دلیل لیست نادرستی که در آن تدوین شده ، افراد خانه دار، فعالیت چند ساعته در روز یا هفته، شغل های فصلی، افراد دانشجو در گروه شاغلان مطرح می شوند و این خود باعث غیرواقعی شدن این آمار شده است.

 

 

اخراج 2200 کارگر خراسان شمالی در سال 1400 


مهدی اسلام خواه، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اشتغال و بیکاری در استان اظهار داشت: در موضوع ایجاد اشتغال در سطح کلان کشوری زیست بوم ملی اشتغال ایجاد شده، که در این طرح ابتدا باید تمام دستگاه های فعال در حوزه اشتغال از موازی کاری خارج  و در یک حوزه مشترک، زیست بوم اشتغال بومی و استانی تدوین و جهت دهی شود.


وی ادامه داد: براساس آخرین آمار ثبت شده، تعداد نیروی کار در سال 1400،  دو هزار و 260 پرونده، برای رسیدگی به مراجع حل اختلاف سطح استان خراسان شمالی ارسال شده اند که از این تعداد 485 نفر شامل 22 درصد پرونده ها سازش کردند.


اسلام خواه با اشاره به اینکه تعداد کل کارگران مشمول قانون کار در خراسان شمالی 83 هزار و 441 نفر هستند، گفت: از این تعداد دو هزار و 260 نفر در سال گذشته تعدیل و اخراج شدند.


وی ادامه داد: براساس آخرین آمار ثبت شده در اسفند سال 1400، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری 912 نفر هستند که در مقایسه با سال 1399 تعداد 43 نفرافزایش پیدا کرده است.

 

بالابودن نرخ بیکاری خراسان شمالی از میانگین کشوری


این مقام مسئول توضیح داد: نرخ بیکاری خراسان شمالی 9.7 درصد است که این میانگین در کشور 9.2درصد است.


اسلام خواه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ادعای محمد وحیدی، نماینده مجلس در رابطه با آمار مهاجرت 250 هزار نفر از استان به دلیل بیکاری اظهار داشت: اینکه این امار برچه اساسی محاسبه یا اعلام شده است، جای تامل دارد، اما سرشماری نرخ بیکاری و اشتغال هر استان براساس جمعیت ساکن در استان محاسبه می شود.


وی در رابطه با هدفگذاری انجام شده توسط دولت و سهمیه ایجاد 16 هزار و 300 فرصت شغلی برای خراسان شمالی توضیح داد:  این میزان سهم اشتغال کلیه دستگاه هاست، که براساس عملکرد گذشته شان اعلام شده است.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین سهم هدفگذاری اشتغال در خراسان شمالی مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: براین اساس در راستای پوشش این طرح، زیست بوم ملی اشتغال و سند دانش بنیان تدوین خواهد شد که قطعا می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و باتوجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد محقق خواهد شد.

 

 

آمار بیکاری و اشتغال اعلام شده در کشور دقیق نیست


محمد وحیدی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با انتشار خبری از قول وی، مبنی بر مهاجرت 250 هزار نفر از استان خراسان شمالی به دلیل بیکاری، اظهار داشت: آمار بیکاری و اشتغال در کشور آمار دقیقی نیست، زیرا استان خراسان شمالی در رده بیکاری در گروه استان هایی است که بیکاری در آن کمتر است قلمداد می شود در حالی که در واقع اینگونه نیست.


وی با اشاره به اینکه به مدیران ارشد اداره کار اعلام کردم، که این آمارها واقعی نیست، گفت: نکته قابل توجه این است که بخش زیادی از جمعیت بیکار در استان باقی نمی مانند که سرشماری آنان انجام شود و قطعا اگر این جمعیتی که به دلیل بیکاری از استان مهاجرت کرده اند، در استان بودند، آمار بیکاری خراسان شمالی، رتبه نخست کشور بود.


وحیدی گفت: بخش زیادی از ساکنان حواشی شهرستان های استان تهران از بومهن، رودهن، پاکدشت، اسلام شهر، مجموعه جنوب شهر، ورامین  و کرج از شهروندان خراسان شمالی هستند که به اجبار مهاجرت کردند.

 

سکونت 250 هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی در تهران و البرز 


نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس سرشماری انجام شده در انجمن خراسان شمالی های مقیم تهران، 250 هزار نفر از این استان در تهران و البرز ساکن هستند.


وی با اشاره به اینکه شاید برخی از اشتغال ها درداخل استان نباشد و فرد باید برای انجام شغل به خارج استان مهاجرت کند، گفت: این درحالی است که آمار بالایی از جمعیت استان، کارگران فصلی هستند که برای جبران بیکاری از استان خارج و به ندرت در آن شهرها ساکن شده اند.


وحیدی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در مسیر اشتغال استان، حرکت بزرگی در دولت های گذشته انجام نشده و متاسفانه براساس آمار ارائه شده، وضعیت به این گونه است که آمار بیکاری پایین است، در حالی که آنچه در جامعه شاهد آن هستیم غیر از این است.

 

 

تخصیص اعتبارات استانی براساس شاخص های بیکاری 


این مقام مسئول با اشاره به اینکه جذب اعتبارات استانی براساس آمار بیکاری صورت می گیرد، گفت: وقتی آمار شاغلان بالا باشد، درآمد جذب شده از سرمایه های ملی کمتر خواهد شد.


وی بیان داشت: همچنین آمار شاغلان یا بیکارانی که سنجش می شود، اگر تمام وقت لحاظ شود، میزان بیکاری در داخل استان بالاتر از آمارهای ارائه شده است، زیرا افرادی که روزانه دو سه ساعت فعالیت دارند، یا فصلی کار می کنند، در آمار شاغلان محاسبه می شوند که در واقع این افراد شاغل واقعی نیستند.


وحیدی افزود: آمار بیکاری شاخصی دارد، که اگر براساس سن، سواد و جنسیت سنجش شود، فارغ التحصیلان دانشگاهی آمار بیکاری بالایی  و در بین آنها قشر بانوان بیکاری بیشتری دارند که باید مدنظر باشد تا برای برنامه ریزی آینده لحاظ شود.


نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی اظهار داشت: سازمان برنامه ریزی استان باید براساس آمار ریز جنسیت، سواد و سن برای اشتغال، برنامه ریزی کند و به آمارهای مبتنی بر سرشماری که آمارهای خیلی دقیقی نیستند، بسنده نکند.

 

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان