آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ساعت ۰:۴۴
گزارشی از بررسی وضعیت بیمارستان صحرایی رازوجرگلان؛

تامین کادر درمان بیمارستان صحرایی رازو جرگلان برعهده کیست؟/ درمان موقتی که نیازمند اقدام قاطع است

احداث بیمارستان صحرایی توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه محروم و مرزی راز و جرگلان یکی از گام های مهم در راستای کاهش زیرساخت های درمانی شهرستان راز و جرگلان است که این روزها به دلیل مشخص نبودن متولی تامین نیروی انسانی و کادر درمان مورد نیاز به تیتر یک رسانه های خراسان شمالی تبدیل شده است.
تامین کادر درمان بیمارستان صحرایی رازو جرگلان برعهده کیست؟/ درمان موقتی که نیازمند اقدام قاطع است,

به گزارش عصراترک، مساله نابرابری‌ها در اجتماع و کشور موضوع مهمی است که تاکیدات زیادی روی آنها شده است، این در حالی است که در حوزه بهداشت و درمان از اهمیت بیشتری برخوردار است و در سال‌های اخیر تحولاتی در نظام سلامت رخ داد و چالش‌های جدیدی در وضعیت سلامت ایجاد کرد که این برنامه ریزی و نگرش کاهش نابرابری‌ها را ضروری‌تر کرده است.

عدالت در سلامت از اهداف غایی نظام‌های سلامت است، که یکی از مهم‌ترین راهکارها در مسیر رسیدن به عدالت اجتماعی و برابری در سیستم‌های نظام سلامت کشورها، دسترسی آسان و مستمر آحاد جامعه به خدمات بهداشتی درمانی مورد نیازشان است و بر این مطلب دلالت دارد تا همه کسانی که به خدمات سلامت نیاز دارند باید بتوانند به این خدمات به هنگام و به مقدار کفایت دسترسی داشته باشند.

خراسان شمالی دارای هشت شهرستان است که راز و جرگلان یکی از ۳۱ شهرستان محروم کشور به  حساب می آید، که براساس آخرین سرشماری در سال 95، با داشتن بیش از 50 هزار نفر جمعیت، از داشتن بیمارستان در این منطقه محروم هستند.

یکی دیگر از مشکلاتی که چرخه درمان بیماران نیازمند به بیمارستان را دشوار می کند، مسیر طولانی و جاده های غیراستانداری است که خود مشکلی بزرگتر به حساب می آید.

این در حالی است که سال هاست خبر احداث بیمارستان در این شهرستان به دغدغه ای برای مردم و اصحاب رسانه تبدیل شده است تا اینکه طی ماه های اخیر با سفر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و تواقفی که صورت گرفت، اقدامات برای ساخت بیمارستانی صحرایی در این شهرستان تحت مدیریت و نظارت ارتش آغاز شد و مراحل ساخت این بیمارستان از 20 آبان ماه سال جاری با حضور فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رازو جرگلان کلید خورد.

 

هزینه کرد 16 میلیارد تومانی برای ساخت بیمارستان صحرایی رازوجرگلان

سرهنگ خلبان رحمانی، فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه توضیح داد: دوازدهمین بیمارستان تخصصی دائمی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرستان محروم و مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی در فضایی بالغ بر دوهزار متر مربع آغاز به کار شد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان صحرایی راز و جرگلان، تمام امکانات و تجهیزات یک بیمارستان تخصصی را دارا خواهد بود و برای ساخت آن بالغ بر ۱۶میلیارد تومان هزینه خواهد شد، گفت: بیمارستان ارتش در راز و جرگلان به امکانات آی سی یو، سیستم‌های تنفسی، پانسیون پزشکان، بخش پرستاری برای آقایان و بانوان مجهز می‌شود.

 سرهنگ رحمانی با بیان اینکه نیرو‌های تخصصی در سه شیفت شبانه روزی ساخت بیمارستان را آغاز کرده اند، افزود: این بیمارستان تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

 

تامین نیروی بیمارستان صحرایی راز و جرگلان با علوم پزشکی نیست

گفتنی است که طبق تعهدی که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت تحویل بیمارستان رازو جرگلان داده بود، این بیمارستان در نیمه آذرماه در آستانه بهره برداری قرار گرفت و نوبت به تامین نیروی انسانی و کادر درمان رسید.

این در حالی است که طبق صحبت های سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگوی تلفنی با صداوسیمای مرکز خراسان شمالی، تامین نیروی درمانی بیمارستان سریع الاحداث راز و جرگلان برعهده قرارگاه جهادی و محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین گفت: این بیمارستان بر اساس، تفاهم نامه استانداری خراسان شمالی با ارتش احداث شده  و اکنون که بیمارستان ساخته شده به دنبال مجوزهای قانونی هستند که این مجوزها نیز سخت گیرانه است.

پایگاه خبری تحلیلی عصراترک جهت پرده برداری از وضعیت بیمارستان رازو جرگلان با متولیان مرتبط با حوزه سلامت استان گفتگوهایی را انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

 

 

پروژه ساخت بیمارستان دائمی در رازوجرگلان به قوت خود باقی است

سیدجواد پورنقی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصراترک ضمن تاکید بر لزوم حل دغدغه های مردم این شهرستان در حوزه سلامت، اظهار داشت: راه اندازی بیمارستان اصلی و دائمی در راز و جرگلان به عنوان خواسته اصلی مردم در اولویت ما قرار دارد و همزمان با این مهم، به کمک تمام ظرفیت های درون و برون استانی، پیگیر بهره برداری مطلوب از فضای درمانی ایجاد شده از سوی ارتش نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: عدالت در توزیع خدمات سلامت رویکرد اصلی وزارت بهداشت است که به تبع جزو اهداف اصلی ما نیز قرار دارد تا بتوانیم همان خدماتی که در مرکز استان ارائه می شود را در نقطه صفر مرزی برای مردم داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به خواسته و مطالبه اعضای شورای اسلامی شهر راز و معتمدان شهرستان راز و جرگلان مبنی بر راه اندازی بیمارستان دائمی در این شهرستان عنوان کرد: این پروژه به قوت خود باقی خواهد ماند و اجرای آن را با استانداردهای سختگیرانه ای که در فرآیند ساخت بیمارستان وجود دارد، دنبال خواهیم کرد.

 

تمام ظرفیت ها را برای بهره برداری از بیمارستان صحرایی ارتش در رازو جرگلان بکار می گیریم

وی با اشاره به اینکه فضای درمانی که نیروی زمینی ارتش در راز و جرگلان ایجاد کرده، ظرفیت خوبی است تا با کمک آن بتوانیم شاخص های سلامت شهرستان را ارتقاء دهیم، ادامه داد: قطعا به دلیل امکانات محدودی که این مرکز درمانی دارد، نمی تواند جایگزین بیمارستان در شهرستان شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرآیند کسب مجوز و اقدامات لازم الاجرا برای ساخت بیمارستان افزود: در صورتی طی این مسیرها مجوز بکارگیری نیروی انسانی به دانشگاه داده می شود، اما با این حال نمی گذاریم پروژه در این نقطه متوقف بماند و تمام ظرفیت های موجود را برای بهره برداری آن بکار خواهیم گرفت.

 

راه اندازی بیمارستان ارتش در رازوجرگلان را پیگیری خواهیم کرد

حسن براتی زاده، سرپرست معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در این باره در گفتگو با خبرنگار عصراترک با بیان اینکه در حوزه سلامت مردم، نباید خارج از استانداردها و اصول تخصصی این حوزه عمل کرد، ادامه داد: راه اندازی فضای درمانی ارتش را با پیشنهادات و راهکارهای خود و با هم افزایی ارتش، استانداری و دیگر نهادها پیگیری خواهیم کرد.

وی ضمن تایید خواسته به حق اعضای شورای اسلامی شهر و معتمدان راز و جرگلان مبنی بر راه اندازی بیمارستان اصلی این شهرستان، گفت: پیگیر تخصیص اعتبارات برای این پروژه هستیم تا در آینده شاهد یک فضای درمانی استاندارد و شایسته مردم شریف این شهرستان باشیم.

 

 

بضاعت علوم پزشکی استان برای تامین نیروی متخصص بیمارستان رازو جرگلان کافی نیست

همچنین سید محمد پاکمهر، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این استان با کمبود کادر متخصص در حوزه بهداشت و درمان روبرو است، اظهار داشت: بدین سبب دانشگاه علوم پزشکی استان اکنون با کمبود جدی نیرو مواجه است اما اگر بناست مدیریت و تامین تمام کادر درمان بیمارستان صحرایی راز و جرگلان به این نهاد واگذار شود، به طور قطع باید وزارت بهداشت کمک کند.

وی ادامه داد: بضاعت دانشگاه علوم پزشکی استان برای تامین نیروی متخصص بیمارستان صحرایی راز و جرگلان کافی نیست زیرا حجم کار نیز بسیار بالاست.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که مدیریت بیمارستان مستلزم صرف هزینه های زیادی است، افزود: تامین نیروی متخصص کافی برای چهار شیفت کاری و پرداخت هزینه های جاری باید با حمایت ویژه وزارت خانه انجام شود.

 

واگذاری مدیریت بیمارستان به علوم پزشکی بدون حمایت وزارت مشکل زا می شود

وی با بیان این که خراسان شمالی از جمله استان های مواجه با کمبود نیروی بهداشت و درمان است، افزود: واگذاری مدیریت بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی بدون حمایت و مساعدت وزارت خانه مشکلات زیادی برای دانشگاه به دنبال خواهد داشت.

پاکمهر با بیان این که در جلسه ای با حضور وزیر بهداشت و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی درخصوص تامین نیروی متخصص بیمارستان نیز گفت و گو شده است، عنوان کرد: مساعدت جهت تامین نیروی بیمارستان مذکور در این جلسه مطرح و پیگیری شده است.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود با بیان این که چگونگی تامین نیروی انسانی بیمارستان صحرایی راز و جرگلان به نوع توافق اولیه بستگی دارد، افزود: باید مشخص شود که جهت تامین نیروی انسانی چنین بیمارستان هایی، آیا در سطح کلان توافقاتی بین ارتش و وزارت بهداشت وجود دارد و یا در هنگام فرآیندهای اولیه احداث بیمارستان راز و جرگلان با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توافق شده است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گاهی ارتش بیمارستان صحرایی احداث و تجهیز می کند و خود عهده دار تامین و نیروی انسانی متخصص و کادر درمان می شود، اما گاهی طبق توافقاتی با وزارت بهداشت و درمان، فقط بیمارستان صحرایی را احداث می کنند و مدیریت، راهبری و تامین تمام نیروهای متخصص را وزارت بهداشت و درمان انجام می دهد.

 

استانداری تعیین تکلیف کند

پاکمهر ادامه داد: بنابراین استانداری باید مشخص کند که آیا دانشگاه علوم پزشکی زمان کلنگ زنی حضور داشته و نقش توافق در این خصوص با دانشگاه به چه صورت بوده است.

وی با بیان این که این بیمارستان اولین بیمارستان صحرایی احداث شده در کشور نیست، تاکید کرد: روال همیشگی تامین نیرو در چنین بیمارستان هایی در کشور باید بررسی و مطابق با آن و توافقات عمل شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیمارستان صحرایی بنا شده را ظرفیتی برای منطقه محروم راز و جرگلان دانست و ادامه داد: طبق آنچه تاکید شد اگر توافق کلی در این خصوص بین وزارت خانه و ارتش وجود دارد، استان نیز مطابق آن عمل خواهد کرد، اما اگر شیوه متفاوتی وجود دارد باید بررسی شود.

وی با بیان که هدف ارائه خدمت است، تصریح کرد: ما نیز کمک می کنیم تا با بهره گیری از ظرفیت موجود خدمات قابل قبولی به مردم این منطقه محروم ارائه شود.

 

 

خودداری معاون سیاسی استاندار از شفاف سازی روند پروژه بیمارستان صحرایی رازوجرگلان

روح الله حسین پور، فرماندار شهرستان رازو جرگلان که با حفظ سمت، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی است، بعد از بارها تماس و پیگیری تنها به گفتن این جمله که ساخت بیمارستان صحرایی راز و جرگلان  کار خوبی توسط ارتش بوده و پیگیری ها برای بهره برداری آن در دست انجام است، بسنده کرد.

گفتنی است که این مسئول نسبت به پاسخگویی و شفافیت نسبت به این پروژه خودداری کرده است و طی سوالات مکرر خبرنگار، تنها صحبت فوق را چندین بار تکرار کرده است و ظاهرا نیازی جهت ارائه اطلاعات تکمیلی و بیشتر ندیدند.

 

این پروژه هیچ ارتباطی به تیپ شهید دلجویان ارتش بجنورد ندارد

در این رابطه همچنین با تیپ شهید دلجویان ارتش بجنورد هم ارتباط گرفته شد که اعلام کردند، این پروژه هیچ گونه ارتباطی به تیپ بجنورد ندارد و به صورت کامل توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه احداث و راه اندازی شده است.

حال سوال اینجاست که بیمارستانی در این منطقه احداث شده و قطعا تا ایجاد بیمارستان دائم در این شهرستان می تواند بخش زیادی از نیازهای مردم این منطقه را برآورده کند، در گیر و دار تامین نیروی انسانی به مشکل خورده است، بالاخره به کجا خواهد رسید تا بتواند دردی از دردهای مردم را کم کند.

 

انتهای پیام/ رحمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان