آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ساعت ۱۷:۱۷
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

محققان بجنوردی، برای نخستین بار در کشور "کیت الایزا" را طراحی و تولید کردند

رقیه آرزومند گفت: طراحی و ساخت کیت الایزا (PLGF) یا فاکتور رشد جفتی برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شد.
محققان بجنوردی، برای نخستین بار در کشور

رقیه آرزومند، دکترای بيوتکنولوژی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: كيت الايزا براي اندازه‌گيري سطح فاكتور رشد جفتي است که در برخي شرايط پاتولوژيك تغيير مي‌كند.

وی ادامه داد: اندازه‌گيري این فاکتور به همراه دیگر تست‌هاي آزمايشگاهي مي‌تواند در تشخيص اختلالاتي مثل پره اكلامپسي موثر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: در طراحي و ساخت اين كيت از آنتي‌بادي منوكلونال دو ظرفيتي شتري و آنتي‌بادي پلي كلونال خرگوشي بر عليه فاكتور رشد جفتي و همچنين پروتئين نوتركيب فاكتور رشد جفتی استفاده شد كه اين محصولات در آزمايشگاه دانشگاه به صورت نوتركيب توليد شده است.

وی با بیان این که طراحی و ساخت این کیت موفق به دریافت تأييديه ثبت اختراع در مركز مالكيت معنوي سازمان ثبت اسناد كشور شده است، اعلام کرد: اين پروژه در قالب پايان‌نامه فناورانه «آرزو ولی پور» دانشجوي كارشناسي ارشد بيوتكنولوژي پزشكي استان انجام شده است.

وی افزود: وجه تمایز این کیت با کیت‌های مشابه که استفاده از آنتي‌بادي منوکلونال شتری است اين آنتي‌بادي دو ظرفيتي بصورت نوتركيب در پروژه قبلي توليد شده است و قدرت اتصال آن به آنتي ژن با استفاده از ابزارهاي بيوانفورماتيك افزايش يافته است.

آرزومند تصریح کرد: تجاری‌سازی این محصول مزیت‌های اقتصادی زیادی برای استان و کشور خواهد داشت و اقداماتي در اين زمينه در حال انجام است.

وی ضمن قدردانی از حمايت‌هاي معاونت تحقيقات و فناوري دانشگاه افزود: دکتر «نامدار» دکترای ایمنی شناسی، استاد راهنمای دوم در اين پروژه بوده اند که زحمات ایشان در این زمینه قابل تقدیر است.

 

انتهای پیام/ رحمانی 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان