آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۷۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ساعت ۲۲:۲۱
در سرشماری امسال مشاهده شد؛

افزایش ۴۵ درصدی جمعیت آهوان و کاهش ۳۴ درصدی جمعیت کل و بز در خراسان شمالی

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سرشماری انجام شده از پستانداران حیات وحش استان در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در آبان ماه امسال مشاهدات مستقیم حکایت از افزایش 45 درصدی جمعیت آهوان و کاهش 34.5 درصد جمعیت کل و بز بوده است.
افزایش 45 درصدی جمعیت آهوان و کاهش 34 درصدی جمعیت کل و بز  در خراسان شمالی,

بهروز جعفری، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با بیان اینکه در سال گذشته در خراسان شمالی به علت شیوع بیماری کرونا سرشماری حیات وحش انجام نشد، اظهار کرد: سرشماری گونه های قوچ، میش، کل، بز و آهو در آبان ماه امسال در مناطق تحت مدیریت این اداره کل انجام شد.

جعفری گفت: سرشماری این گونه های حیات وحش به صورت مشاهده مستقیم انجام شد.

وی عنوان کرد: برای سرشماری این گونه ها در هر منطقه 17 تا 18 مسیر مشخص شدند که مشاهده مستقیم این گونه ها در هر مسیری توسط دو تا سه نفر انجام می شدند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: انجام مشاهده مستقیم به منظور سرشماری آنها یک روزه انجام شد.

وی اعلام کرد: در این سرشماری مشاهده شد که جمعیت آهوان مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان در مقایسه با سرشماری سال 98 تا 45 درصد افزایش یافته اند.

جعفری افزود: با این وجود، در این سرشماری مشاهده شد که جمعیت قوچ و میش در مقایسه با سرشماری سال 98 تا 4.8 درصد و جمعیت کل و بز نیز تا 34.5 درصد کاهش یافته اند.

وی خاطرنشان کرد: البته درصدی خطا در سرشماری گونه های حیات وحش باید مدنظر قرار داد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: نتایج مشاهدات همچنین دلایل و علل افزایش و کاهش این گونه های سرشماری شده باید بررسی، تجزیه و تحلیل شوند که به زودی انجام خواهد شد.

وی درباره دلایل افزایش جمعیت آهوان در مناطق تحت مدیریت این اداره کل در استان اظهار کرد: بیشترین جمعیت آهوان مشاهده شده در این سرشماری در گستره 84 هزار هکتاری پناهگاه میان دشت و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم بوده اند.

جعفری گفت: پیش بینی می شود که ارتقای امنیت زیستگاهی به ویژه در پناهگاه میان دشت جاجرم، آبرسانی مستمر به زیستگاه های آنها و ممنوعیت چرای دام در مناطق این زیستگاه ها از جمله دلایل افزایش این جمعیت بوده اند.

وی همچنین درباره علل کاهش جمعیت گونه های کل و بز همچنین قوچ و میش در مناطق تحت مدیریت این اداره کل نیز بیان کرد: پیش بینی می شود کاهش بارندگی ها، ضعیف شدن پوشش گیاهی زیستگاه های آنها، خروج شماری از جمعیت این گونه ها به سوی مزارع مجاور زیستگاه های خود برای تغذیه، انجام شکارهای غیر مجاز از علل کاهش جمعیت آنان باشند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در ادامه با قدردانی از صبوری ساکنان روستاهای هم مرز با زیستگاه های حیات وحش در استان در هنگام ورود حیات وحش به زمین های کشاورزی خود، تاکید کرد: تمامی کشاورزان و هم استانی ها حامی حیات وحش باشند.

جعفری خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط، خسارت های وارده از حیات وحش به محصولات کشاورزی توسط سازمان محیط زیست کشور به کشاورزان خسارت دیده پرداخت می شود.

به گزارش عصراترک، در خراسان شمالی گستره جغرافیایی مناطق چهار گانه تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان 198 هزار هکتار است که این گستره، زیستگاه های انواع گونه های جانوری از جمله پستانداران و پرندگان هستند.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان