آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ساعت ۲۱:۴
در پیک پنجم کرونا در خراسان شمالی چه گذشت؛

فوت ۵۲۰ بیمار کرونایی در خراسان شمالی از مرداد تا شهریور/ فوتی های پیک تابستانه، نتیجه تصمیم غلط تعلل در واکسیناسیون

در پیک پنجم کرونا، در بیمارستان ها جای سوزن انداختن نبود، ترافیک آمبولانس های حمل جنازه، قبرهایی که به نوبت پر می شدند و داغ سنگین این پیک بر دل خانواده ها، بخش کوچکی از سختی های این دو ماه بود، با ساده انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، این روزها زنگ خطر پیک ششم نیز به گوش می رسد.
 فوت 520  بیمار کرونایی در خراسان شمالی از مرداد تا شهریور/ فوتی های پیک تابستانه، نتیجه تصمیم غلط تعلل در واکسیناسیون,

به گزارش عصراترک، دو سال از حضور ویروس ناخوانده کرونا در بین مردم می گذرد، در روزهای نخست به دلیل ناآشنا بودن این بیماری،  رعایت پروتکل های بهداشتی با دقت انجام می شد، اما با گذر زمان و بروز و ظهور سویه های مختلف کرونا، شرایط به سمت به عادی شدن پیش رفت.

تاکنون کشور ایران پنج پیک را پشت سر گذاشته است، که براساس آمارها هر پیک در مقایسه با پیک قبلی متفاوت تر و شیوع بیشتری به همراه داشته است،  بخش زیادی از این شرایط  به عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حضور در مراسم های عزا و عروسی و انجام ندادن به موقع واکسیناسیون از سوی مردم برمی گردد و موضوع قابل توجه بعدی این است که مسئولان نیز نسبت به نظارت ها و کنترل پروتکل ها بی میل تر شده اند که متاسفانه به صورت دوره ای پیک های سختی بر زندگی مردم فرود می آید.

باید به این باور برسیم که کرونا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است و آنچنان بر زندگی ها سایه انداخته که گویی قصد رفتن و تمام شدن ندارد، بنابراین باید به زندگی با وجود کرونا عادت کرد و با رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون بتوانیم تا حدودی خطر ابتلا را از خود و جامعه دور کنیم.

اما دربین پیک ها، پنجمین دوره با شدت و سختی بیشتری همراه بود، روزانه نزدیک به یک هزار هم وطن را به کام مرگ می کشاند و در بیمارستان های کشور جای سوزن انداختن نبود، کادر درمانی خسته از شرایط اما با قدرت پای کار بودند.

 

داغ سنگین پیک پنجم کرونا بر دل خانواده ها

از آن طرف سردخانه هایی که مجال خالی شدن پیدا نمی کردند، صف آمبولانس های قربانیان کرونا، گریه و فریاد خانواده هایشان و قبرستان هایی که روز به روز بر مهمانانشان اضافه می شد، تمامی این ها بخش کوچکی از پیک پنجم بود که همگی با تمام وجود آن را درک کردند.

این پیک از اوایل تیرماه آغاز شد و تا شهریور ماه ادامه پیدا کرد به گونه ای که کمتر خانواده ی ایرانی را پیدا می کردید که در این پیک، کرونا داغ عزیزی را بر دلش ننشانده باشد، داغی سنگین که بخشی از انها به دلیل بی توجهی به کرونا و ساده انگاری برای همیشه پرونده عزیزی را بسته بودند.

این در حالی است که در شرایط فعلی وضعیت واکسن در کشور به حالت مطلوبی رسیده است و در کنار واکسن های تولید داخل، واکسن های وارداتی هم شرایط را ایده آل کرده است، در حالی که گروهی از فوتی های کرونا در کشور، قربانی تصمیم غلط دولت دوازدهم در روند واکسیناسیون شدند، اما جالب تر از آن افرادی هستند که در شرایط فعلی با وجود واکسن نسبت به تزریق آن اقدام نمی کنند.

هرچند تزریق واکسن به معنی پایان کرونا نیست، اما واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل ها، می تواند پایانی بر این داغ و خسارت هایی باشد که بخاطر سهل انگاری عده ای دامنگیر جامعه می شود.

 



 

فوت 520 نفر از خراسان شمالی براثر کرونا طی مرداد و شهریور

اما پیک پنجم در استان خراسان شمالی از مرداد تا شهریور 520 هم استانی را روانه سینه قبرستان کرد و هزاران خانواده را داغدار کرد، این آمار را اگر بخواهیم با حوادثی مانند تصادف جاده ای مقایسه کنیم برابر با این است که طی 2 ماه حداقل، حادثه تصادف برای  10 اتوبوس اتفاق بیافتند و تمام 50 سرنشین آن کشته شوند، همچنین تا انتهای پیک پنجم، هشت هزار نفر در بیمارستان های استان خراسان شمالی بستری شدند که بسیاری هنوز هم با عوارض این ویروس کشنده دست و پنجه نرم می کنند.

همه این مصیبت ها بخاطر این دامنگیر مردم می شود که بسیاری با وجود تاکید متخصصان علم پزشکی بر استفاده از ماسک و تزریق واکسن از رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسیون خودداری می کنند.

این روزها هم با آغاز پیک ششم در کشور، برقراری مراسم های عروسی و عزا با تجمعات بالا، نگرانی از ایجاد این پیک در استان را گوشزد می کند.

از طرفی در استان، برگزاری ستاد استانی کرونا گویی به حاشیه رفته است و ستادی که با قدرت و با حضور مسئولان در بخش های مختلف برگزار می شد، حتی نسبت به دعوت خبرنگار و رسانه نیز اقدام خاصی انجام نمی دهد و به شیوه ای رفتار می شود که انگار کرونا تمام شده است و شرایط عادی شده است.

 

وضعیت نگران کننده کرونا در شیروان

افشین دلشاد، معاون بهداستی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در شیروان نگران کننده است و بدترین پوشش واکسیناسیون مربوط به این شهرستان است، اظهار داشت: شیروان در واکسیناسیون شهری و روستایی به 75 درصد جمعیت هم نرسیده است.

وی ادامه داد: طرح خانه به خانه واکسیناسیون کرونا و استقرار کیوسک واکسیناسیون برای این شهرستان به شکل ویژه انجام شد، اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت.

وی با اشاره به روند واکسیناسیون و با بیان این که پوشش واکسیناسیون در استان همگن نیست، اضافه کرد: برخی از شهرستان ها مانند گرمه پوشش واکسیناسیون روستایی (تقریبا 100 درصد) بسیار بالاست، اما واکسیناسیون روستایی مرکز استان پایین تر است.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون گرمه و جاجرم در استان از معدل استان بالاتر است و این امر موجب صفر شدن آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این دو شهرستان شده است.

این مقام مسئول با بیان این که 91.5 درصد جمعیت شهری بالای 18 سال استان نوبت اول و 67.5 درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده اند، اعلام کرد:89.1 درصد جمعیت 15 تا 18 سال با دوز اول و 51.4 درصد این گروه سنی با دوز دوم واکسینه شده اند.

 

 

تدوین برنامه های جدید جهت ارتقا واکسیناسیون در استان

وی با اشاره به تدوین برنامه های جدید جهت ارتقاء واکسیناسیون در استان، ابراز کرد: طرح جدید جهت لکه گیری واکسیناسیون در مناطق شهری و روستایی تهیه است.

این مقام مسئول افزود: در این طرح تمام مراقبان سلامت در پایگاه های سلامت باید بر اساس سامانه سیب افراد واکسینه نشده را شناسایی و سپس مراقبین سلامت به آن ها مشاوره تلفنی ارائه می کنند.

وی ادامه داد: از ظرفیت پزشک و روانشناس مرکز نیز برای اقناع این شهروندان استفاده می شود و اگر باز واکسیناسیون انجام نشد، با استفاده از ظرفیت بسیج و معتمدین محلی و با رجوع به منازل رضایت این افراد جلب می شود.

دلشاد افزود: در صورت عدم رضایت این افراد برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون، با آماده شدن واحدهای لجستیک و همکاری بسیج و هلال احمر واکسیناسیون در منازل این افراد انجام می شود.

وی با اشاره به انجام طرحی مطالعاتی که دانشگاه استان درخصوص شناسایی دلایل عدم استقبال از واکسیناسیون انجام داده است، افزود: عمده دلایل عنوان شده واکسن هراسی است و تنها چهار درصد دلایل دیگری را اعلام کرده اند.

 

24 درصد فوتی های کرونایی پیک پنجم، در شبانه روز نخست مراجعه به بیمارستان بوده است

قاسم بیانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای یک هزار و 325 تخت فعال و اورژانسی است که با تخت های ستاره دار به هزار و 522 می رسد.

وی ادامه داد:  ضریب درگیری تخت های بیمارستانی در پیک پنجم کرونا در استان 70 درصد بوده است و 17 پزشک متخصص به درمان بیماران کرونایی اقدام کرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: در پیک پنجم کرونا 24 درصد مرگ و میرها در 24 ساعت اول مراجعه به بیمارستان ها بوده است.

 

60 درصد مراجعات به بیمارستان در پنجمین پیک، در شرایط بحرانی بوده است

وی با بیان این که  60 درصد مبتلایان در مراحل بد و بحرانی بیماری به بیمارستان ها مراجعه کرده اند، ادامه داد: این موجب شده تا اکثر مرگ و میرها بین  5 تا 7 روز پس از مراجعه به بیمارستان رخ دهد.

 

 

ثبت 21 فوتی کرونایی در تامین اجتماعی بجنورد در پیک پنجم

جلال جهان نیا، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک  با اشاره به اینکه پیک پنجم کرونا در خراسان شمالی از ابتدای مرداد ماه شدت گرفت و تا اواخر شهریور به اتمام رسید، اظهار داشت: در این بازه زمانی 919 بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی مرکز استان پذیرش شدند، که از این تعداد 550 زن، 350 مرد و 19 کودک مبتلا به کرونا بستری شده بودند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد کل بستری شدگان، 880 بیمار بهبود پیدا کردند و ترخیص شدند، گفت: متاسفانه در این بازه دو ماه 21 بیمار نیز جانشان را براثر کرونا از دست دادند و 18 بیمار دیگر به دلیل بحرانی شدن وضعیت شان به سایر بیمارستان ها منتقل شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در ایام پیک پنجم کرونا 80 درصد تخت های بیمارستان تامین اجتماعی استان به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده بود.

 

انجام 2000 سی تی اسکن برای بیماران کرونایی در این بیمارستان

جهان نیا اضافه کرد: همچنین لازم به ذکر است که یک هزار و 980 نفر درگیر با کرونا از خدمات سی تی اسکن بیمارستان و یک هزار نفر نیز از آزمایشگاه استفاده کردند.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی یادآور شد: قابل ذکر است که باتوجه به فشار کاری بالا و خستگی روحی و جسمی نیروهای کادر درمان در این روزها، در پیک پنجم 50 نفر از نیروها به صورت دوره ای درگیر بیماری بودند و شرایط برای سایر نیروها سخت تر می شد.

 

وضعیت بسیار ضعیف رعایت پروتکل های بهداشتی در خراسان شمالی

علیرضا نوروزیان، مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: با توجه به تاکیدهای مکرر ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا و هم چنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی، از جمله فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک، متأسفانه در آخرین ارزیابی صورت گرفته، رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و محیط های کاری و اداری در شهرستان های استان بسیار ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: در کنار انجام واکسیناسیون کرونا باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود، چون واکسیناسیون به تنهایی برای مقابله با کرونا کافی نخواهد بود.

نوروزیان گفت: رعایت پروتکل ‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را باید تا پایان اپیدمی کرونا جدی بگیریم تا  شاهد کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم.

این مقام مسئول افزود: در صورت عادی انگاری شرایط و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها ممکن است دچار پیک جدید شویم که کنترل آن  سخت تر می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید از دورهمی و تجمعات پرهیز کنیم و در خانه ماندن را در اولویت قرار دهیم و فقط مواقع ضروری از خانه خارج شویم و هم چنین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش نکنیم.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان