آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ساعت ۲۳:۱۲
در گفتگو با کتابدار کتابخانه دهخدا مطرح شد؛

ساده بودن شغل کتابدار در نگاه مردم/ خانم های خانه دار مشتریان پرو پا قرص قدیمی ترین کتابخانه خراسان شمالی

کتابخانه‌ علامه دهخدا با قدمتی 58 ساله قدیمی ترین کتابخانه در سطح استان خراسان شمالی به حساب می آید که جایگاه ویزه ای در بین مردم دارد.
  ساده بودن شغل کتابدار در نگاه مردم/ خانم های خانه دار مشتریان پرو پا قرص قدیمی ترین کتابخانه خراسان شمالی,

به گزارش عصراترک، پرداختن به کتاب و کتاب‌خوانی امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار می رود پس به همین جهت ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه در اقصی نقاط کشور یکی از ملزومات اساسی به شمار می‌رفت که خوشبختانه این امر مهم چند سالی است که بیش‌ازپیش در کشور ما رونق گرفته است و کتاب‌خوانی در بین مردم رواج یافته است.

یکی از کتابخانه‌هایی که امروزه نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم بجنورد دارد کتابخانه عمومی علامه دهخدا است که با قدمتی بیش از 58سال قدیمی ترین کتابخانه در سطح استان خراسان شمالی به حساب می آید.

کتابخانه علامه دهخدا طی این سال ها خدمات بسیار زیادی را به مردم شهرستان ارائه کرده است و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد.

منصوره یوسفی کتابدار کتابخانه علامه دهخدا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از سال 1387 به این حرفه در کتابخانه های مختلف می پردازم و اکنون نیز 7سال است که کتابدار کتابخانه علامه دهخدا هستم.

وی افزود: کتابخانه علامه دهخدا در سال 1342 تاسیس شد و در طی این چند سال مخزن کتابخانه بزرگتر شده و آمفی تئاتر آن نیز بازسازی شد اما فضا و شکل قدیمی خود را حفظ کرده است.

یوسفی اظهار داشت: قبل از شیوع کرونا تعداد اعضای کتابخانه بیش از 3هزار نفر بود که  باتوجه به شیوع آن ریزش کرده و تعداد اعضا به هزارو500 نفر کاهش پیدا کرد. اما باتوجه به روند سریع واکسیناسیون در سطح شهرستان تعداد مراجعه کنندگان رو به افزایش است.

این کتابدار بجنوردی ضمن اشاره به علاقه فراوان خود به مطالعه کتاب بیان داشت: بدون اغراق بیان می‌کنم در هفته حداقل خواندن یک کتاب را در اوقات فراغتم می‌گنجانم و معتقدم کتاب، به‌منزله یکی از مهم‌ترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه و دانش به شمار می رود و همواره از جایگاه والایی در تمدن دانش بشری برخوردار بوده است.

یوسفی افزود: علاقه شخصی بنده بیشتر به موضوع ادبیات است و با توجه به دارا بودن بخش کودکان در کتابخانه، به مطالعه کتاب کودکان نیز علاقه مند هستم.

کتابدار کتابخانه علامه دهخدا گفت:  بیشتر مردم شهرستان با کتاب و کتاب خوانی ارتباط خوبی ندارند و سرانه مطالعه در شهر متوسط است اما عده ای نیز مطالعه بالایی دارند .

وی اظهارکرد:  اعضای عضو کتابخانه دهخدا به عنوان قدیمی ترین کتابخانه شهر، بیشترین کتاب هایی که به امانت می برند ، کتاب هایی با موضوعات ادبیات و دینی است.

وی افزود: بیشتر اعضای کتابخانه، خانم ها و مخصوصا خانم های خانه دار هستند و همچنین دانش آموزانی که در سطح متوسطه و راهنمایی تحصیل می کنند حضور بیشتری در کتابخانه دارند.

یوسفی در ادامه گفت: در ماه های مهر و آبان با توجه به بازگشایی مدارس و فصل تابستان باتوجه به تعطیلی مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان بیشترین مراجعه کنندگان به کتابخانه هستند.

این کتابدارخاطر نشان کرد: این کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود و قسمت عمده منابع و هزینه‌های جاری کتابخانه نیز از این راه تأمین می‌شود. اما از سوی سازمان ها و ادارات حمایت کمی نسبت به کتابخانه ها می شود و این تصور به وجود آمده است که توجه ویژه ای به این موضوع نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ادارات و سازمان ها می توانند با عضویت افتخاری تمام کارکنان خود در کتابخانه ها از این نهاد حمایت کنند.

یوسفی تصریح کرد: کتابخانه علامه دهخدا دارای بخش های مختلفی است؛ بخش مخزن: کتاب های اصلی در این بخش قرار می گیرند؛ بخش مرجع: کتاب های مرجع که البته فقط در کتابخانه از آن‌ها استفاده می‌شود؛ بخش کودک: این بخش مورد توجه مراجعان کودک کتابخانه است؛ بخش نابینایان: این بخش پس از افتتاح کتابخانه مرکزی شهرستان به آن کتابخانه منتقل شد؛ بخش امانت: در این بخش نیز اطلاعات کتب به امانت‌داده شده و کتب بازگشت داده‌شده به‌وسیله رایانه انجام می‌شود؛ بخش خدمات مراجعین: در این بخش مراجعین می‌توانند علاوه بر استفاده از برگه‌دان های مجزا در 3 بخش (مؤلف، موضوع، عنوان) با استفاده از رایانه کتب مورد نیاز خود را به‌راحتی جستجو نمایند؛ بخش نشریات: بخش نشریات ادواری با بیش از 35 عنوان مجله به‌صورت قفسه باز در فضای ورودی کتابخانه در اختیار مراجعین قرار گرفته است؛ سالن مطالعه: این کتابخانه دارای یک سالن مطالعه با ظرفیت 100نفر در اختیار مراجعین است؛ آمفی تئاتر: از این بخش برای برگزاری نشست های کتاب خوان و کارهای فرهنگی.

کتابدار کتابخانه علامه دهخدا اشاره داشت: در حال حاضر بیش از 60هزار نسخه در کتابخانه وجود دارد، اما ظرفیت کتابخانه در حال اشباع شدن است که با توجه به طرح وجین، کتاب های نو جایگزین کتاب های فرسوده و بلااستفاده کتابخانه می شوند.

وی خاطر نشان کرد: کتابخانه نیز در زمان شیوع ویروس کرونا تمهیداتی را در دستور کار خود قرار داد؛ با توجه به رنگ بندی کرونا اگر وضعیت زرد باشد فقط 30درصد از سالن مطالعه قابل استفاده است و در صورت قرمز بودن وضعیت فقط اجازه امانت بردن کتاب از کتابخانه را دارند.

وی ادامه داد: همچنین پس از شیوع این بیماری زمان به امانت بردن کتاب را از 2هفته به یک ماه افزایش دادیم تا رفت و آمد کمتری به کتابخانه صورت بگیرد.

یوسفی گفت: یکی از سختی های کار ما ساده پنداشتن شغل کتابدار در نگاه دیگران است درحالی که متاسفانه شغل کتابدار جزئیات بسیار زیادی دارد از جمله نحوه درست نگهداری از کتاب های کتابخانه که شاهد هستیم برخی از اعضا امانتدار خوبی نیستند و به کتاب ها آسیب می زنند و برخی نیز بارها با آنان باید تماس گرفته شود تا کتاب به امانت برده شده را تحویل کتابخانه دهند.

این مقام مسئول بیان داشت: یک کتابدار می‌تواند با خلق خوش و رفتار خوب و همچنین با برخورداری از صفت خلاقیت، هراز چند گاهی فکر، ایده، شیوه یا راهکار تازه‌ای را ارائه دهد و محیط کار خود را از روزمرگی رها کند و در پرنشاط کردن فضای کاری گامی بردارد.

وی با تاکیر بر اینکه با تمام توان برای ترویج فرهنگ مطالعه تلاش می‌کنیم، گفت: از این جمله می‌توان به برگزاری مسابقات، عضویت رایگان، خاطره‌نویسی، شب شعر،نقد کتاب و… را می‌توان نام برد که در این کتابخانه اجرا شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: وقتی افراد جامعه کتاب خوان باشند مطمئنا بر روی اخلاق و رفتار آنان تاثیر بسزایی دارد و همچنین درک افراد از جامعه بیشتر می شود چراکه "خود زندگی زیباست شاید بعضی از مسائل حاشیه ای زندگی را کمی سخت کند، اما وقتی کتاب بر روی فرد تاثیر گذاشته باشد به این نتیجه می رسی که از وضعیت موجود لذت ببری و زندگی را مقصر ندانی".

انتهای پیام/عبدالله یزدانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان