آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ساعت ۱:۲۰
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامپزشکی خراسان شمالی:

۹۰ درصد دام سبک خراسان شمالی علیه طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند

حسن قاسمی فرد گفت: امسال مرحله دوم طرح ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان اجرایی شد و حدود یک میلیون و 980 راس دام سبک که شامل 90 درصد از جمعیت دام سبک استان بوده اند، واکسینه شدند.
۹۰ درصد دام سبک خراسان شمالی علیه طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند,خراسان شمالی+بجنورد+دام+بهداشت+دامپزشک+واکسن+طاعون+حسن قاسمی فرد+نشخوارکنندگان+

حسن قاسمی فرد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با بجنا اظهار کرد: عامل بروز بیماری طاعون نشخوار کننده گان، ویروس است.

قاسمی فرد با بیان اینکه این بیماری، بیماری مشترک دام و انسان نیست، عنوان کرد: دام های اهلی و وحشی به ویژه نشخوار کننده گان میزبان این بیماری هستند.

وی گفت: این بیماری در دام اهلی بر روی بز و گوسفند همچنین در حیوانات حیات وحش نیز بر روی قوچ و میش و البته بیشتر بر روی بز وحشی شیوع پیدا می کند.

این مسئول همچنین گفت: این بیماری به سه دسته شامل فوق حاد، حاد و تحت حاد تقسیم می شود و علائم خود را بروز می دهد و مهمترین راه انتقال این بیماری را ریز ذرات  آلوده که از دام های آلوده به دام های سالم از طریق تنفس منتقل می شود، عنوان کرد.

قاسمی فرد افزود: این بیماری به صورت غیر مستقیم نیز از راه های مختلفی از جمله آلوده شدن وسایل و ابزار، آب، آبشخور و دام خوری ها به دام ها منتقل می شوند.

وی درباره علایم بالینی این بیماری نیز بیان کرد: تب 40 تا 42درجه، بی حالی، بی اشتهایی، آب ریزش از بینی و چشم، اسهال آبکی، پرخونی مخاطات از علائم آن هستند که دام مبتلا پس از گذشت چهار تا شش روز از بیماری می میرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوار کننده گان کوچک در کشور به یک بیماری آندمیک بومی تبدیل شده است، تصریح کرد: روش مقابله با این بیماری انجام واکسیناسیون است.

وی افزود: با این وجود،  با توجه به واکسیناسیونی که انجام می شود در برخی از سال ها شیوع کم یا زیاد آن مشاهده می شود.

قاسمی فرد همچنین با بیان اینکه سازمان های بهداشت جهانی شامل OIE، WHO و فائو درصدد هستند تا سال  2030 این بیماری را در دنیا ریشه کن کنند، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز بر اساس برنامه های سازمان جهانی اجرای این برنامه را در سطح کشور در دستور کار دارد که انجام آن به تمامی استان ها ابلاغ شده است.

وی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی، اعلام کرد: در استان، امسال (طی ماه های اردیبهشت، خرداد و تیر ) مرحله دوم طرح ریشه کنی این بیماری اجرایی شد که بر اساس آن، حدود یک میلیون و 980 راس دام سبک که شامل 90 درصد از جمعیت دام سبک استان بوده اند، واکسینه شدند.

این مسئول با بیان اینکه واکسن تا یک سال دام سبک را از این بیماری ایمن می کند، گفت: واکسیناسیون برای مبارزه با این بیماری در سطح دامداری های استان رایگان انجام می شود.

قاسمی فرد در پاسخ به این سوال که آیا امسال نمونه های مبتلا به این بیماری در دام سبک استان مشاهده شده بود؟ اعلام کرد: طی شش ماهه نخست امسال 18 مورد ابتلا دام سبک به این بیماری مشاهده شد.

وی افزود: طی شش ماهه نخست سال گذشته 26 مورد ابتلا مشاهده شده بود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: زمانیکه میان دام اهلی و وحشی تماس وجود داشته باشد این بیماری از دام اهلی به دام وحشی و بالعکس آن نیز انتقال می یابد.

وی افزود: با این وجود، حیات وحش مخزن این بیماری است.

قاسمی فرد در خاتمه توصیه کرد: دامداران تنها به واکسیناسیون دام های خود بسنده نکنند، بلکه رعایت اصول بهداشتی را در واحدهای دامی خود افزایش دهند و بر رعایت اصول بهداشتی در میدان های عرضه دام نیز بیشتر توجه کنند.

انتهای پیام/یزدانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان