آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ساعت ۲۲:۴۳

انتخابات عراق| از موعد اعلام نتایج نهایی تا روایت حمله سایبری و تغییر نتایج

همزمان با تداوم برگزاری اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی عراق، مسئولان کمیساریا به موعد اعلام نتایج نهایی انتخابات اشاره کردند و برخی از حمله سایبری و هک نتایج سخن گفتند.
انتخابات عراق| از موعد اعلام نتایج نهایی تا روایت حمله سایبری و تغییر نتایج,
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «حسن فدعم» عضو ائتلاف نیروهای حکومت ملی عراق گفت: نتایج انتخابات غیرواقعی است. آنچه شک ما را بیشتر می‌کند، مخالفت کمیساریای عالی انتخابات با شمارش آرا است.

وی افزود: تا به این لحظه ما 1680 شکایت داریم اما برخی به دنبال این هستند که اوضاع به همین منوال پیش برود.

فدعم گفت: گروه‌های سیاسی تا به این لحظه به دنبال آرام کردن مردم برآمده‌اند. مردم مخالف نتایج انتخابات هستند. بیانیه هیئت هماهنگی شیعی تهدیدکننده نبود بلکه درباره خشم عمومی و تهدید امنیت اجتماعی هشدار داد.

انتخابات عراق ,

وی خواستار تکرار انتخابات با نظارت شد و بیان کرد: پذیرش تقلب، خیانت به مردم است. گفتگو برای تشکیل دولت به معنی تحمیل امر واقع است و میلیون‌ها نفر ساکت نخواهند ماند. بازشماری آرا روند اشتباه را درست می‌کند.

چرا سرورها در امارات قرار داده شد؟

«اشواق کریم» نامزد ائتلاف فتح اعلام کرد: کمیساریای عالی انتخابات عراق فقط باید به شمارش دستی آرا روی آورد. مخالفت «پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق با انجام شمارش دستی آرا، گواهی بر تقلب در انتخابات است.

وی افزود: اشتباه اصلی موافقت کمیساریا بود با اینکه سرورها در امارات باشد که دشمنی با عراق به ویژه حشد شعبی دارد.

اشواق کریم گفت: نتایج را امارات با همکاری رژیم صهیونیستی رقم زد.

حمله سایبری رخ داده است؟

«حیدر البرزنجی» تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به عملکرد آشفته کمیساریای عالی انتخابات عراق فاش کرد: حمله سایبری انجام شده و نتایج انتخابات هک شده است.

وی افزود: اراده داخلی و خارجی بر دستکاری در انتخابات بوده است. گروه‌های سیاسی شواهد واقعی درباره تقلب در انتخابات دارند.

واکنش قیس الخزعلی به اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در توییتی اعلام کرد: عراق امانت الهی بر گردن ما و شما است که کوچکترین کوتاهی سبب تباهی خواهد شد. هر آنکه حقش سلب شده و زیان دیده است، دست به تظاهرات بزند. نیروهای امنیتی حامی تظاهرات‌کنندگان باشند و اجازه طرح دیدگاهشان را بدهند.

انتخابات عراق ,

وی بر ضرورت اموال دولتی و خصوصی و عدم درگیری تأکید کرد و گفت: شما حامی این کشور هستید و تعدی هر طرفی علیه دیگری قابل قبول نیست. ما موضع دیگری داریم علیه هر آنکه خیرخواه عراق، ملت و مقدسات آن نیست.

«عبدالله عطاالله الجغیفی» نامزد ائتلاف نیروهای حکومت ملی در استان الانبار گفت: نتایج انتخابات از پیش مشخص شده بود و شائبه دخالت منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد.

وی افزود: ما زیر بار این نتایج نمی‌رویم.

تنها راهکار شمارش دستی است

«کامل البیاتی» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: تنها راه خروج از بن‌بست سیاسی کنونی، شمارش دستی آراء همه صندوق‌هاست.

وی افزود: در صورتی که مشکل حل نشود و اعتراضات نادیده گرفته شود، سناریوی اعتراضات سال 2019 تکرار خواهد شد و دولت ساقط خواهد شد. این سبب وارد شدن کشور به هرج و مرج خواهد شد. کمیساریا فرصت طلایی برای ممانعت از رفتن عراق به سوی پرتگاه خطرناک دارد.

این تحلیلگر عراق راه ممانعت از بحران در عراق را روی آوردن کمیساریای عالی انتخابات عراق به شمارش دستی آراء همه صندوق‌ها و تطبیق نوارهای این صندوق‌ها با برگه‌های رای دانست.

علت مخالفت «پلاسخارت» با شمارش دستی آراء چیست؟

«محمد کریم» عضو ائتلاف فتح گفت: بازشماری آراء بهترین راه است که همه طرف‌ها را راضی خواهد کرد و نتایج متفاوت با آنچه کمیساریا اعلام کرده است را رقم خواهد زد.

انتخابات عراق ,

وی از کمیساریا خواست که زیر بار فشارهای «پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق، نرود.

از سوی دیگر «احمد علی» عضو ائتلاف فتح هم گفت: اصرار نماینده سازمان ملل بر شمار الکترونیکی به جای دستی برای چیست؟

«صباح العکیلی »تحلیلگر سیاسی عراقی هم گفت: همه شواهد نشان دهنده این است که رویکرد پلاسخارت با اصول سازمان ملل همخوانی ندارد به ویژه با توجه به مواضع و دخالت آن و موضع گیری‌هایی که دارد. پلاسخارت اهداف آمریکا را پیاده می‌کند.

«اسیر الجادری» عضو جریان حکمت ملی عراق درباره بن بست سیاسی بزرگ در عراق هشدار داد و شمارش دستی آراء را بهترین راه دانست.

کمیساریا: با بررسی شکایت‌ها هم تغییری در نتایج انتخابات روی نمی‌دهد

یک منبع وابسته به کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که زمان دریافت شکایت‌های نامزدها از نتایج انتخابات تا پایان ساعت اداری سه‌شنبه 19 اکتبر است.

این منبع تاکید کرد، بعد از آن مرحله رسیدگی به شکایت‌ها و پاسخ کمیساریا می‌رسد و سپس واحد قضائی درباره تک‌تک‌ شکایت‌ها و دفاع کمیساریا داوری می‌کند و حکمِ الزام‌آور صادر می‌کند.

این منبع با اشاره به اینکه شمار شکایت‌ها بیش از هزار مورد است، تصریح کرد: این کاملا طبیعی است چون همه طرف‌هایی که رأی نیاورده‌اند شکایت تنظیم می‌کنند. بعید است این شکایت‌ها تغییر چندانی در نتایج انتخابات ایجاد کند.

وی گفت که آمار رأی‌های نهائی اعلام‌شده توسط کمیساریا را می‌توان با ارقامی که پس از پایان رأی‌گیری در اختیار ناظران قرار داده شده، مقایسه کرد و در صورت مطابقت این آمار، شکایت رد می‌شود و در صورت مغایرت هیئت قضائی است که تصمیم می‌گیرد.

نتایج نهایی کی اعلام خواهد شد؟

«حسن سلمان» مسئول اطلاع رسانی کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: شمار شکایات به نتایج انتخابات که کمتر از 24 ساعت پس از پایان رای گیری شد، به 1360 شکایت رسیده است. این شکایات به هیئت قضایی ارسال خواهد شد، تا مورد بررسی کامل قرار گیرند.

وی هم گفت: امروز سه شنبه آخرین روز دریافت شکایات از سوی کمیساریاست و پس از آن به شکایات به هیئت قضایی ارجاع داده خواهد شد تا ظرف 10 روز هیئت قضایی مختص انتخابات و وابسته به شورای عالی قضایی که متشکل از سه قاضی است اظهار نظر نهایی درباره این شکایات بدهد و تصمیمات آن برای کمیساریا الزام آور است.

سلمان تاکید کرد: پس از پایان بررسی شکایات، نتایج نهایی شامل اسامی و کرسی‌ها و سهم «کوتا» زنان، اعلام خواهد شد تا دادگاه فدرال آنرا مورد تایید قرار دهد.

موفقیت چشمگیر زنان با تصاحب 97 کرسی پارلمان عراق

دبیرخانه هیئت دولت عراق با اشاره به اینکه زنان در انتخابات این کشور 97 کرسی (مجموع کرسی‌های مجلس عراق: 329 کرسی) به دست آورده‌اند، پیروزی این تعداد از زنان در انتخابات گامی ضروری در روند افزایش مشارکت سیاسی آنان دانست.

انتخابات عراق ,

«یسری کریم محسن» مدیر کل اداره افزایش توانمندی‌های زنان در دبیرخانه دولت عراق تأکید می‌کند که تحلیل اولیه نتایج انتخابات نشان می‌دهد که زنان با کسب 97 کرسی، 14 کرسی بیش از کرسی‌های اختصاص‌یافته به زنان به دست آورده‌اند.

به گفته این مقام عراقی، 57 زن صرفا با تکیه بر رأی خود و بدون نیاز به قانون «کوتا» به انتخابات راه یافته‌اند.

قانون انتخابات عراق تشکل‌های سیاسی این کشور را ملزم می‌کند که 25 درصد نامزدهای خود را از زنان انتخاب کنند. همچنین به موجب این قانون از هر چهار نامزدی که پیروز انتخابات می‌شود یکی از آنها صرف نظر میزان رأیی که آورده باید زن باشد. مثلا در سال 2014، «جاسم الحلفی» علیرغم اینکه 17 هزار رأی آورده بود کرسی خود را به «شروق العبایجی» که کمتر از هزار رأی آورده بود واگذار کرد.

«قاسم محمد جبار»، کارشناس امور انتخابات، تأکید می‌کند که نظام حوزه‌های انتخابی متعدد که برای اولین بار در این انتخابات مبنا قرار گرفته به زنان کمک کرد که تعداد کرسی‌هایشان را در انتخابات افزایش دهند و وابستگی‌شان به قانون «کوتا» کمتر باشد.

تکاپوی گروه‌های نوظهور برای ایجاد فراکسیونی جامع در مجلس عراق

در هیاهوی کشمکش‌ها و مجادلات سیاسی بر سر نتایج انتخابات پارلمانی عراق، نیروهای نوپا و مدنی برآمده از تظاهرات اکتبر 2019 که اکثر آنها برای اولین بار به مجلس عراق راه یافته‌اند تکاپویی گسترده برای ایجاد فراکسیونی جامع در مجلس آغاز کرده‌اند.

این تکاپو را فهرست «امتداد» هدایت می‌کند. این فهرست خود اولین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند.

«منار العبیدی»، سخنگوی فهرست امتداد، تأکید می‌کند که این فهرست 9 کرسی در مجلس به دست آورده که از استان‌های ذی‌قار، نجف، مثنی و بابل عراق هستند و به محض روشن شدن نتایج تماس‌های خود با نامزدهای مستقل و دیگر تشکل‌های سیاسی که آنها را نزدیک به خود تشخیص می‌داد، آغاز کرده است.

به گفته العبیدی، این تفاهمات به ایجاد یک فراکسیون می‌انجامد هرچند نهایی شدن برخی مسائل تشکیلاتی آن کمی زمان می‌برد اما تفاهمات پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

او می‌افزاید که برخی تفاهمات مربوط به پیش از برگزاری انتخابات می‌شود و اکنون همه تلاش متمرکز بر تشکیل فراکسیونی مستقل از احزاب سنتی حاکم است و تاکنون جدا از اعضای امتداد، دست‌کم 10 نماینده مستقل به این فراکسیون پیوسته‌اند.

العبیدی تأکید می‌کند که تلاش این گروه ایجاد فراکسیونی از 25 تا 40 نماینده است تا بتواند فراکسیون اپوزیسیون قدرتمندی باشد که نظارتی سخت بر عملکرد دولت آغاز کند.

وی می‌افزاید که این گروه مطلقا در دولت شرکت نخواهند کرد و این موضوعی است که از آن کوتاه نخواهند آمد و اصلا جای بحث ندارد.

العبیدی گفت: فقط تلاش می‌کنیم که 25 کرسی به دست آوریم تا طبق قانون بتوانیم یک فراکسیون تشکیل دهیم و بتوانیم به صورت منسجم مسئولان دولتی را به مجلس بخوانیم.

سخنگوی جنبش «امتداد» درباره اعتراضات به نتایج انتخابات می‌گوید که این فراکسیون اعتراضات خود را به کمیساریای مستقل انتخابات داده که این اعتراضات به اختلال در سیستم رأی‌گیری و از کار افتادن دستگاه‌ها مربوط می‌شود که به رأی‌های «امتداد» آسیب زد و دست‌کم 3 کرسی از آنها کم کرده است.

وی می‌گوید: تلاش می‌کنیم حق خود را از طریق قانونی و با مراجعه به کمیساریا بگیریم. ابهام‌هایی وجود دارد اما در حد اتهام‌زنی به تقلب و دستکاری نمی‌رسد.

 

العبیدی می‌افزاید که اگر تشکیلات منسجم‌تر و تبلیغات بهتر و تجربه بیشتری در تبلیغات و نحوه چینش دایره‌های انتخابی داشتیم و همچنین اگر مشارکت در انتخابات بیشتر بود، قطعا کرسی‌های بسیار بیشتری را به دست آورده بودیم به خصوص که در برخی حوزه‌های فاصله رأی‌های ما از نامزد بعدی بسیار بالاتر است.

او تأکید می‌کند: از نتایج انتخابات استقبال می‌کنیم و آن را می‌پذیریم و سعی می‌کنیم نقشی متعادل و مؤثر در پارلمان بر عهده بگیریم.

براساس نتایج اولیه انتخابات عراق نامزدهای مستقل که خارج از ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی در انتخابات شرکت کرده‌اند، 40 کرسی به دست آورده‌اند.

عدم مشارکت جنبش نسل نو در روند تشکیل دولت

«ساشوار عبدالواحد» رئیس جنبش نسل نو از عدم مشارکت در روند تشکیل دولت جدید خبر داد و گفت: ما در تشکیل دولت جدید شرکت نخواهیم کرد و پست وزارتی را نمی‌پذیریم.

انتخابات عراق ,

الجیل الجدید(نسل نو) 9 کرسی را در انتخابات به خود اختصاص داده است.

ائتلاف دولت قانون: امکان تشکیل دولت بدون توافق وجود ندارد

«محمد جعفر» عضو ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد: حرف و حدیث درباره تشکیل دولت آینده با همکاری گروههای کُردی و سنی به مفهوم پایمال کردن حقوق بیشتر گروههای سیاسی است که 180 نماینده دارند.

وی افزود: تشکیل دولت باید با توافق شیعی پس از مشخص شدن نتایج انتخابات باشد. تک روی هر گروه شیعی به مفهوم روی کار آمدن دولتی ضعیف تحت کنترل احزاب کُرد است.

انتهای پیام/

 

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان