آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ساعت ۲۱:۲۴
معاون توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی اعلام کرد:

افزایش ۱۱۱ درصدی صادرات و ۳۰۰ برابری واردات خراسان شمالی/رفع تعهد ارزی ۲۵۳ میلیون یورویی استان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته تا 111 درصد رشد صادراتی و تا 300 برابر نیز افزایش واردات داشته است.
افزایش 111 درصدی صادرات و 300 برابری واردات خراسان شمالی/رفع تعهد ارزی 253 میلیون یورویی استان ,

مهرداد داود زاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک در آستانه روز ملی صادرات با گرامی داشت آن اظهار کرد: در سال 99، درآمدزایی صادراتی برای خراسان شمالی 45 میلیون دلار تعیین شده بود که استان در سال گذشته توانست بیش از 90 میلیون دلار صادرات کالا انجام دهد.

داودزاده افزود: از این میزان صادرات انجام شده، 50 میلیون دلار کالا از گمرک استان خراسان شمالی به کشورهای هدف صادر شدند.

وی همچنین اعلام کرد: طی نیمه نخست امسال 215 هزار تن کالا به ارزش 72 میلیون دلار از استان به بازارهای هدف خارجی صادر شدند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: 15 میلیون دلار کالا از گمرک استان به بازارهای هدف صادر شدند.

وی خاطر نشان کرد: از 72 میلیون دلار کالای صادر شده از خراسان شمالی طی نیمه نخست امسال، 13 میلیون دلار آن در زمینه محصولات صنعتی، 58 میلیون دلار آن در زمینه محصولات پتروشیمی و 800 هزار دلار آن نیز در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده اند.

داودزاده یادآور شد: خراسان شمالی طی شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته در زمینه ارزش صادراتی 111 درصد و در زمینه وزن کالاهای صادر شده نیز 53 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: هنوز محصولات دانش بنیانی خراسان شمالی از مبدا گمرک استان به بازارهای هدف صادر نشده اند بلکه از مبادی دیگر کشور به بازارهای هدف صادر می شوند.

این مسئول درباره محصولات صادر شده از استان نیز عنوان کرد: تولیدات پتروشیمی خراسان شامل اوره، کریستال ملامین، آمونیاک همچنین سیمان، شمش آلومینیوم، بلوک های سبک بتنی، ابزارهای طرح دار ساختمان، آخال پلاستیک، کائوچو، کلوخ شکن، الکترود جوش، زعفران، بذر ذرت، برنج دانه زرد، مواد غذایی و دیگر محصولات کشاورزی از جمله محصولاتی بودند که به بازارهای صادراتی ارسال شدند.

وی گفت: افغانستان، آلمان، آذربایجان، عراق، گرجستان، ترکیه، چین، قزاقستان، ترکمنستان، اکراین، امارت، روسیه، بلغارستان، مالزی، ازبکستان، پاکستان، عمان، سوریه، هند، کویت، تایلند و کشورهای اروپایی بازارهای صادراتی خراسان شمالی در نیمه نخست امسال بوده اند.

با این وجود، داودزاده از ضعف زیرساخت های صادراتی در خراسان شمالی نیز انتقاد کرد و گفت: فعالیت صادرات در استان با مشکلاتی از جمله فقدان زیرساخت های ریلی و هوایی برای حمل کالا همچنین سردخانه ها و واحدهای بسته بندی و سرتینگ مواجه است.

وی افزود: این وضعیت توان رقابتی صادرکنندگان استان را در مقایسه با صادرکنندگان سایر استان کاهش داده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخن خود به واردات کالا به استان نیز اشاره و در این باره اظهار کرد: طی نیمه نخست امسال 21 میلیون دلار کالا به وزن 11 هزار تن به استان وارد شد.

وی خاطر نشان کرد: در نیمه نخست سال گذشته 22 میلیون دلار کالا به وزن دو هزار و 600 تن به استان وارد شده بود.

داودزاده افزود: واردات کالا به استان طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به لحاظ ارزشی پنج صدم درصد کاهش و به لحاظ وزنی تا 300 برابر افزایش داشته است.

وی گفت: طی نیمه نخست امسال خطوط تولید واحدهای صنعتی، پودر آهن، فیلترهای المنت، کنتور های آب، محفظه های پلاستیکی، شکر خام، موبایل، لامپ های ال ای دی از کشورهای چین، مالزی، امارات، ترکیه، روسیه و آلمان به استان وارد شدند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خاتمه درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان استان به بانک مرکزی نیز اظهار کرد: در خراسان شمالی 52 متعهد ارزی داریم که 19 متعهد ارزی صاحبان واحدهای تولیدی و 32 متعهد ارزی دیگر نیز اشخاص حقیقی و حقوقی صادرکننده استان بودند.

وی گفت: بدهی ارزی آنان به بانک مرکزی 236 میلیون یورو بود که با پیگیری های انجام شده تا بیست و سوم شهریور ماه امسال بیش از 253 میلیون یورو تعهد ارزی آنان با بانک مرکزی انجام شد و کارت های تعدادی از این متعهدان ارزی از وضعیت تعلیق خارج شد.

داودزاده خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در زمینه رفع تعهد ارزی انجام شده رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

انتهای پیام/قهرمانی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


سایر اخبار

حضور ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در آبگیرهای میاندشت جاجرم

مقاوم‌سازی ۷۴ درصدی مسکن روستایی در شهرستان

دومین جشنواره علمی شهید چمران

شروع عملیات اجرایی تولید همزمان برق و بخار اختصاصی شرکت آلومینا

«از رنجی که می بردند» درجاجرم به چاپ رسید

مسیردولت سیزدهم در امتداد اهداف انقلاب اسلامی است

رنگ بندی جدید شهرهای کرونایی در خراسان شمالی/ جاجرم همچنان قرمز

🔴 فراخوان پویش روایت نور و جهاد...

آلومینای ایران خواستار مجوز برای ذخیره سازی ۴۰ روزه سوخت دوم شد

مسابقات فرهنگی و هنری در جاجرم برگزار می شود

کشف چهار دستگاه ماینر در جاجرم

تولید ۱۰ تن پیله کرم ابریشم در جاجرم تولید

دستگیری مالخر و کشف 6 فقره سرقت در جاجرم

برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع طبیعت شهرستان جاجرم

افزایش ضریب خسارت بیمه در استان به علت تصادفات و بلایای طبیعی/بی اعتنایی مسئولان و صنایع به صنعت بیمه استان

بسته های همدلی در کوله پشتی دانش آموزان شوقانی قرار گرفت

احراز هویت کالاهای ارائه شده در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین

آمریکا تلاش می‌کند شکست هایش را در عرصه رسانه جبران کند/ چرا مسئولان اجرایی مدیریت فضای مجازی را به دست دشمن داده اند؟

شناسايي استعدادها و اشتغالزايي از اهداف رويداد سراسري توليد محتواي ديجيتال بسيج است

فرمان آغاز مرحله نهایی دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از سوی سردار نقدی/ نجات "جورج فلوید"سوژه بازی سازان بسیجی شد

پایگاه خبری تحلیلی اخبارجاجرم