آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ساعت ۲:۱۷
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:

تاکنون ۱۸۵ هزار نفر از واجدین شرایط استان واکسینه شده اند

پیش از ظهر امروز افشین دلشاد معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در حاشیه آیین افتتاحیه مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاه آزاد خراسان شمالی اظهار داشت: افرادی که واکسن می زنند تا 6هفته بعد از دوز اول و 2هفته پس از دوز دوم ایمنی قطعی برایشان ایجاد نشده است. بنابراین زدن واکسن هیچ مجوزی برای رها کردن پروتکل های بهداشتی نایجاد نمی کند و هیچ مرجع علمی در هیچ جای دنیا ذکر نکرده است که فرد پس از تزریق واکسن، مجدد به این ویروس دچار نمی شود. 
تاکنون 185 هزار نفر از واجدین شرایط استان واکسینه شده اند ,خراسان شمالی+بجنورد+افشین دلشاد+کرونا+دانشگاه آزاد

به گزارش پایگاه خبری بجنا، پیش از ظهر امروز افشین دلشاد معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در حاشیه آیین افتتاحیه مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاه آزاد خراسان شمالی اظهار داشت: داروهایی که برای کرونا صادر شده اند و از داروخانه ها می بایست تهیه شود، رمدسیویر و فاویپیراویر می باشد. متاسفانه فاویپیراویر هم گران قیمت می باشد و هم بی تاثیر است و در حال حاظر از پروتکل های درمانی برداشته شده است که نباید تجویز شود. همچنین کمبود سرم نیز در استان وجود داشت که خوشبختانه در این هفته در بیمارستان ها توزیع شد. 

وی افزود: تاکنون 185 هزار نفر از واجدین شرایط استان واکسینه شده اند که حدود 26 درصد جمعیت واجد شرایط استان می باشد. 

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: حدود یک و نیم ماه پس از شیوع این ویروس در ووهان چین در ایران شیوع پیدا کرد و پس از آن نیز بلافاصله بعد از شیوع ویروس جهش یافته دلتا، به فاصله 3 ماه در ایران رویت شد. و الان چیزی که بسیار خطرناک است ویروس جهش یافته لامبدا می باشد که در آمریکای جنوبی شیوع پیدا کرده است که هم مسری تر شده و هم واکسن ها را بی اثرتر کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن می زنند تا 6هفته بعد از دوز اول و 2هفته پس از دوز دوم ایمنی قطعی برایشان ایجاد نشده است. بنابراین زدن واکسن هیچ مجوزی برای رها کردن پروتکل های بهداشتی نایجاد نمی کند و هیچ مرجع علمی در هیچ جای دنیا ذکر نکرده است که فرد پس از تزریق واکسن، مجدد به این ویروس دچار نمی شود. 

وی افزود: میانه سنی مرگ و میر به دلیل تزیرق واکسن در خراسان شمالی پایین تر آمده است و عمدتا افرادی پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند که واکسن نزده اند. لازم به ذکر می باشد تزریق واکسن نیز به طور 100درصد از مرگ و میر جلوگیری نمی کند. واکسن ها در بهترین حالت فقط 90 درصد تاثیر گذار هستند. و در خود ایران واکسن هایی که تزریق می شود نهایت 80 درصد ایمنی برای بدن ایجاد می کند.

افشین دلشاد بیان داشت: ما چند استراتژی داریم؛ اولین استراتژی توسعه واکسیناسیون؛ در حال حاظر ما ظرفیت 17 هزار دوز تزریق واکسن در استان را داریم اما شرایطش به علت کمبود واکسن مهیا نیست. تقریبا هفته ای 2بار واکسن وارد استان می شود. 

وی افزود: همین مرکزی که با کمک دانشگاه آزاد در حال افتتاح آن می باشیم، بین 500 تا 700 دوز در روز توان تزریق دارد. و قایبلت افزایش به هزار و 500 دوز نیز دارد. اما فعلا نیز نمی باشد. همچنین قرار بر این شد تا از ظرفیت مصلای امام خمینی(ره)، پارک های شهرداری، مجموعه سپاه و اماکن ورزشی جهت تسهیل در روند تزریق واکسن و مراکز 16ساعته استفاده شوند. مکان در سطح استان زیاد است اما چیزی که ما را محدود می کند کمبود پزشک می باشد. 

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه استان ما شامل استان هایی می باشد که هنوز شاهد پیشرفت این بیماری هستیم و فعلا خبری از کند شدن روند شیوع آن نمی باشد. 2 مرکز 16 ساعته را به کمک نیروهای مسلح و هلال احمر در بجنورد افتتاح کردیم و جدیدا نیز یک مرکز 16 ساعته توسط سپاه استان افتتاح شد. 

این مقام مسئول اظهار داشت: به علت مسری بودن بسیار زیاد ویروس پیشرفته دلتا نباید به منفی بودن تست آن اکتفا شود بلکه فقط به علایم بالینی می توان اطمینان داشت. بنابراین هر شخصی علایم بالین داشت باید مثبت تلقی شود. 

وی در انتها گفت: یکی از مواردی که باعث شد تا ایران به نقطه حساسی در این شرایط برسد، عادی انگاری این ویروس بود. باید حتی پس از تزریق واکسن پروتکل ها را رعایت کنیم تا انشاالله شاهد ریشه کن شدن این ویروس باشیم.

انتهای پیام/یزدانی

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان