آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ساعت ۲۲:۱۰

تامین آب شرب "بجنورد" و مسئله‌ای به نام بی‌تدبیری/چرا با "کم‌ترین بارش" آب مرکز استان قطع می‌شود؟

روز گذشته برای حدود ۸ ساعت آب بخش‌های وسیعی از شهر ۲۰۰ هزار نفری بجنورد قطع بود و این سئوال را در ذهن ساکنان ایجاد کرد که چرا همزمان با بارش باران آب شرب نیز قطع می‌شود؟
تامین آب شرب

به گزارش پایگاه خبری بجنا، به نقل از تسنیم، پس از تامین آب مردم بجنورد از سد شیرین دره در سال‌های اخیر با کمترین بارش در اطراف سد و ورود گل و لای به داخل دریچه‌ها، تامین آب مرکز استان با مشکل و چالش جدی مواجه می‌شود.

دو سال اخیر این مشکل بارها باعث قطعی و یا افت شدید فشار آب در بجنورد شده و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. در آخرین نمونه، روز گذشته قطع همزمان آب و برق، مردم را با مشکلات بزرگ مواجه کرد.

کمبود بودجه و مناطق تشنه

اداره‌کل آب منطقه‌ای خراسان شمالی چندی پیش راجع به مشکلات آبرسانی سد شرین دره برای بجنورد و مناطق دیگر پاسخ‌های مختلفی را ارائه داده است.

عقیل مرتضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در این باره اظهار داشت: مجتمع آبرسانی سد شیرین دره، پروژه ای با هدف بهره مندی 67 روستای مسیر سد از آب شرب با کیفیت می باشد که تاکنون فقط آبرسانی 17 روستا عملیاتی شده و مابقی روستاها نیازمند اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان می‌باشند.

وی افزود: به‌لحاظ فنی نیز نزدیک بودن روستا به سد، ملاک تامین آب سالم و بهداشتی نمی‌باشد زیرا باید آب شرب موجود در سد در محل تصفیه خانه آب، واقع در 35  کیلومتری از سد شیرین دره و  طی عملیات تصفیه قابلیت شرب پیدا نماید، و امکان ارسال آب خام به روستا از سد وجود ندارد.

مرتضوی ادامه داد: در اسفند98، وظایف و مسئولیت‌های شرکت‌های آبفای شهری و روستایی یکپارچه شد که پس از چهار ماه مطالعه میدانی و پیمایش روستا به روستا مشخص گردید که برخی از روستاها سابقه نیم قرن کم آبی را دارند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: در حال حاضر و  با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده در سال 1399، 50 روستای استان  از آب شرب پایدار بهره مند شدند و امیدواریم با نگاه مثبت مسئولین استانی و کشوری  و با جهشی که در تخصیص اعتبارات شاهد خواهیم بود، بتوانیم بر اساس سند آبرسانی پایدار، مشکل تمامی روستاها را حل نماییم.

هر چند در این پاسخ شاره‌ای به مشکلات آبرسانی شهر بجنورد نشده، اما به صورت تلویحی اعلام که مشکلات پیش آمده ناشی از کمبود اعتبار است.

چرا آب از "شیرین دره" نمی‌رسد؟

غلامحسین ساقی با بیان اینکه سد شیرین دره از دیرباز تنها برای کشاورزی تدارک دیده شده بود گفت: متاسفانه در حال حاضر سد شیرین دره آبگیر شرب ندارد و از ابتدا تنها برای کشاورزی برنامه ریزی شده بود و امکان بهره‌برداری آب شرب برای این سد وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب‌گیری شرب و کشاورزی از سد شیرین دره از یک سطح انجام می‌شود افزود: با توجه به اینکه آب‌گیری آب شرب و آب کشاورزی از یک سطح سد شیرین انجام می‌شود و آن هم از لایه‌های پایین سد بوده لذا این مهم به این معنا است که وقتی که سیلاب ایجاد می‌شود تلاطم در کف سد ایجاد شده و گل و لای وارد دریاچه می‌شود.

وی با ارائه توضیحات تکمیلی در این خصوص خاطرنشان کرد: وقتی که سیلاب وارد دریاچه می‌شود آبگیری که در کف سد است برای شرب مناسب نبوده چراکه درجه کدورت آن از سقف تعیین شده فراتر می رود ضمن اینکه شرکت آب و فاضلاب وظیفه تحویل و توزیع آب را دارد و این شرکت آب منطقه ای است که می‌بایست آب را تحویل آب و فاضلاب دهد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف آب منطقه‌ای در این راستا بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست دریچه تغییر را باز کرده تا رسوبات از سد خارج شود. سد شیرین دره برای تحویل آب شرب می‌بایست آبگیر سطحی که مخصوص آب شرب است را دارا باشد. شرکت آب منطقه ای نیز در حال حاضر مشغول فعالیت در این حوزه بوده اما سازه آن هنوز تکمیل نشده است.

مدیرعامل شرکت آبفای خراسان شمالی با اشاره به تفاوت‌های اطلاع رسانی در خصوص قطعی آب و برق اضافه کرد: زمانی که قرار است برق یک منطقه از شهر قطع شود تنها به ساکنین آن منطقه هشدارهای لازم در خصوص قطعی برق ارائه می‌شود اما در حوزه قطعی آب متاسفانه شاهد آن هستیم که در مناطقی که قرار نیست آب قطع شود، اما بازهم ساکنین آن محله اقدام به برداشت آب نموده که در نتیجه با کمبود آب و افت فشار مواجه می‌شویم.

قطع برق برداشت آب را با مشکل مواجه کرد

روز گذشته برای چندمین بار و برای ساعت‌های متوالی، آب در بجنورد قطع و یا دچار افت فشار شد.همین موضوع دوباره مشکل همیشگی آبرسانی ناقص از بزرگترین سد استان را رسانه‌ای کرد.

 منصور درتومی مدیر امور آبفای شهرستان بجنورد از اختلال در آبرسانی به شهر بجنورد خبر داد و گفت: بیش از 60درصد از آب مورد نیاز شهروندان از سد شیرین دره تامین آب می شود.

وی افزود: در شهر بجنورد در هر ثانیه، 750 لیتر آب مورد نیاز شهروندان است که 450 لیتر از آن از محل سد تامین می‌شود اما به‌علت ورود سیلاب به سد شیرین دره، فقط امکان برداشت 300 لیتر آب بر ثانیه از قسمت فوقانی آبگیر سد که در سال گذشته به بهره برداری رسید، را داریم که این میزان نیز کفاف نیاز مصرفی شهروندان را نمی‌دهد.

مدیر آبفای بجنورد تصریح کرد:  همچنین بدلیل قطعی برق چاه های رزرو در مناطق کلاته نقی و ارکان که مابقی آب شرب مورد نیاز شهروندان که 300 لیتر می باشد را نیز از دست دادیم.

درتومی با بیان اینکه افزایش مصرف در شهر بجنورد 40درصد افزایش یافته است، گفت: علاوه بر شرایط خاص مقابله با کرونا،  افزایش کم سابقه دما نیز مزید برعلت بوده است، به‌طوری که در هفته جاری مصارف شهروندان از 650 لیتر مصرف در هر ثانیه بیش از 1000لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی در پایان با اشاره بر اینکه تداوم افزایش دما را در طی روزهای آتی خواهیم داشت و پر شدن دوباره مخازن ذخیره آب زمانبر است، از شهروندان درخواست نمود تا مدیریت مصرف آب شرب را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده و از هرگونه استفاده آب شرب برای مصارف غیر شرب جدا پرهیز نمایند.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان