آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ساعت ۲۰:۱
مدیرعامل عشایری خراسان شمالی:

۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی گفت: طرح خرید تضمینی ۲۰۰ هزار راس دام عشایر استان در راستای اقدام حمایتی دولت از این تولیدکنندگان بزودی آغاز می‌شود.
۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی خرید تضمینی می‌شود,خراسان شمالی+بجنورد+عشایر+دام+روح الله ارشادی

به گزارش پایگاه خبری بجنا، به نقل از ایرنا، روح الله ارشادی روز چهارشنبه اظهار داشت: دام مازاد عشایر استان هر ساله از استان خارج می شد اما امسال قیمت دام زنده بسیار پایین است از این رو دولت برای حمایت از این تولیدکنندگان، خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده است. 

وی با بیان اینکه عشایر استان ۲۰۰ هزار راس دام مازاد دارند که باید از گله خارج و روانه بازار شوند افزود: آغاز اجرای این طرح در استان، هفته آینده اعلام شده است و دام پرواری و دام حذفی عشایر در این طرح به کشتارگاه فرستاده می شود. 

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی دام سبک عشایری به ازای هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال است و عشایر به ازای تحویل هر کیلوگرم دام زنده، سه کیلوگرم نهاده دامی دولتی دریافت می کنند. 

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی تاکید کرد: طرح خرید تضمینی دام زنده از عشایر در سایر استان ها آغاز شده است، درخواست داریم تا این طرح هر چه زودتر اجرایی شود.

ارشادی با اشاره به پایین بودن قیمت دام زنده در بازار افزود: با توجه به کمبود نقدینگی عشایر و سررسید انواع وام ها، انتظار می رود وجوه در کمترین زمان به عشایر پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی شدید امسال عشایر استان را در تامین علوفه و خوراک دام با مشکل روبه رو کرده است و گرانی نهاده ها سبب شده تا تولید به صرفه نباشد.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون کاه به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار ریال، جو محلی ۶۰ هزار و یونجه ۵۰ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه خشکسالی ها سبب شده تا نیاز به تغذیه دام افزایش یابد اظهار داشت: با توجه به خشکسالی، عشایر استان امسال برای تغذیه حدود ۷۰۰ هزار راس دام برای هشت ماه گذراندن در قشلاق که امسال زودتر آغاز می‌شود، ۸۴ هزار تن کنسانتره، ۴۲ هزارتن کاه و ۴۲ هزار تن یونجه نیاز دارند.

وی افزود: تولید کاه در سال جاری نسبت به سال های گذشته، به نصف کاهش یافته است از این رو بسیاری از استان ها خروج کاه را ممنوع اعلام کرده اند.

مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی گفت: برای پاسخ به نیاز داخل، انتظار می رود از خروج کاه از این استان جلوگیری شود.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام خراسان شمالی هم درباره آغاز طرح خرید تضمینی دام عشایر گفت: زمان آغاز اجرای این طرح ۱۷ خردادماه جاری اعلام شده است اما اجرای آن نیاز به مقدمات دارد که هنوز در استان مهیا نیست.

علیرضا توسلی نیا اظهار داشت: تلاش داریم تا این طرح اواخر هفته آتی آغاز شود.

۳۰ هزار نفر عشایر خراسان شمالی در قالب پنج هزار و ۳۵۰ خانوار  حدود ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند. 

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار راز و جرگلان